Eдна от най-големите петрохимически компании в света - Ineos, обяви, че ще инвестира над 2 милиарда евро в заводи за водород в Европа, съобщават световните агенции. Химическият гигант ще произвежда гориво с нулеви въглеродни емисии с приложение в транспорта, отоплението и енергетиката.
Новите фабрики ще бъдат построени през следващото десетилетие в Норвегия, Германия и Белгия. Планира се и изграждането на заводи във Франция и Великобритания.
От Ineos възнамеряват да работят в тясно сътрудничество с правителствата на ЕС. Европа превърна водорода в ключова част от стратегията си за декарбонизация и планира достигане на пълна въглеродна неутралност до 2050-а година.
Основателят и мажоритарен собственик на Ineos - британецът Джим Ратклиф, написа собствен анализ, публикуван от Sunday Telegraph. В него милиардерът възхвалява ползите от водорода.
"Водородът е горивото на мечтите. Можете да отоплявате дома си с него. Можете да карате колата си благодарение на него. Всичко, което той произвежда е енергия. А единственият му страничен продукт е водата", пише Ратклиф.
Звучи чудесно, само че водородната инфраструктура се нуждае от сериозен правителствен натиск върху законодателството и инвестициите. Към момента Германия е европейски първенец с 9 милиарда евро държавен ангажимент и с над 200 бензиностанции в експлоатация. Правителството на Великобритания обаче все още е далеч от поетите ангажименти. Днес в страната има само няколко водородни помпи.
Дъщерната компания на Ineos - Inovyn, е най-големият водороден оператор в Европа и към момента вече произвежда и използва 400 000 тона водород всяка година, макар и това да не е нулевовъглероден зелен водород.
Ineos ще продължи да произвежда син водород, както и зелен, като заявката е да даде приоритет на зеления.
Има два подхода за производство на водород: син водород (получен чрез разделяне на природен газ на водород и въглероден диоксид) и зелен водород (произведен чрез разделяне на вода чрез електролиза на водород и кислород). Докато зеленият водород изисква голям енергиен внос, синият водород не може да бъде описан като източник на гориво с нулеви въглеродни емисии
Ineos вече работи с автомобилни компании за производството на превозни средства, задвижвани изцяло с водород. От компанията се надявта да започнат тестването на автомобил на водородна основа до края на 2022-а година.