"Прочетох една статия, тъкмо когато станах министър. В нея се казваше, че ако част от вашата страна е бедна, трябва да построите път от нея до столицата ви и тя повече няма да бъде бедна."

Тези думи на миниcтъpа нa cъoбщeниятa и тpaнcпopтa нa Бocнa и Xepцeгoвинa Иcмиp Юcĸo, казани пред туска медия, описват перфектно желанията на политиците и хората от Западните Балкани.

Държавите от региона бaвнo, нo увеpенo вървят ĸъм Oбeдинeнa Eвpoпa и мeчтaят зa хубави магистрали ĸaтo cpeднo- и зaпaднoeвpoпeйcĸитe. Te иcĸaт дa зaмeнят ocтapелите си пътища c нoви широки аутобани и дa cвъpжaт с тях cтoлицитe и нaй-гoлeмитe cи гpaдoвe. Новите по-бързи пътища ще донесат по-динамична икономика и просперитет, така жадувани от живеещите в най-бедната част на Европа.

Точно такъв е проектът за магистрала между столиците на Сърбия и Босна и Херцеговина - Белград и Сараево. Това е най-сложната магистрала на Балканите (а може би и на целия континент) и то не толкова поради трудния релеф и техническите предизвикателства, а главно заради недоверието и противоречията между двете съседни държави, които ще свързва.

Китай инвестира в мащабен инфраструктурен проект на Балканите

Китай инвестира в мащабен инфраструктурен проект на Балканите

Фирми от Поднебесната империя искат да финансират изграждането на част от Коридор XI между Италия и Румъния

Два маршрута

Макар разстоянието между двете столици е да е само около 300 км, управляващите в Белград и Сараево сякаш са от различни вселени. Магистралата се забави с повече от 2 години, след като сърби и бошняци имаха разногласия за маршрута - първите искаха той да минава през Република Сръбска, а вторите - през босненския индустриален център Тузла.

В крайна сметка магистралата ще преминава и по двата маршрута. Босненският магистрален път ще започва от Сараево, продължавайки на североизток през Зеница, Тузла, Бръчко, Биелина, Сремска Митровица и ще стига до Белград. Между Сараево и Зеница вече има магистрала, а останалият участък до границата със Сърбия ще бъде с дължина 150 км.

Сръбската част ще започва от Белград, спускайки се на югозапад през Пожега, Ужице, Котроман, Вишеград и ще стига до Сараево. Сърбия от някоколко години изгражда магистрала между Белград и Пожега, като участъците се строят от китайски, азербайджански и местни фирми. Останалата част ще бъде дълга около 160 км и според сръбски медии ще струва около 800 млн. евро.

Китай строи път за $2,7 милиарда на 300 километра от София

Китай строи път за $2,7 милиарда на 300 километра от София

Инвестицията е на държавната China Road and Bridge Corporation

Ключовият партньор

Магистралата безспорно е най-важният инфраструктурен проект за двете съседни държави. За да го осъществят, Белград и Сараево се възползват от подкрепата на силен партньор - Турция. Босна има дългогодишни топли отношения с държавата от Босфора, а в последно време и Сърбия разчита на турското партньорство.

Двете страни от бивша Югославия се нуждаят от сериозно финансиране, тъй като общата цена на проекта се изчислява на около 3 млрд. евро. Турция е готова да го предостави под формата на нисколихвен кредит, както и да помогне при проектирането и строителните дейности.

"Цената на проекта ще бъде частично осигурена от Eximbank, а турските изпълнители също ще допринесат за финансирането на проекта", заяви турският президент Реджеп Тайип Ердоган по време на скорошно посещение в Босна.

Ердоган е и ключов медиатор между двете държави, като именно той разреши спора им откъде да минава магистралата, предлагайки да се използват и двата маршрута.

Сърбия пуска магистралата до България до края на годината

Сърбия пуска магистралата до България до края на годината

От Ниш до границата

Главен изпълнител ще бъде турската строителна компания "Ташяпи", на която ще бъдат възложени още няколко инфраструктурни проекта в Сърбия.

Ползите

Магистралата ще донесе големи икономически ползи, като от тях ще спечелят основно двете държави, но и целият регион. Ежедневно по двата маршрута на новия аутобан се очаква да преминават по 10 000 превозни средства.

Пътят ще преминава през бедни райони на Сърбия и Босна, където се очаква да донесе нови инвестиции и работни места и ще подобри свързаността на Западните Балкани.

"Този проект ще донесе много ползи за Босна и Херцеговина. Не е нужно да сте икономически експерт, за да знаете колко ще допринесе за икономическото развитие, търговията и туризма", посочва босненският транспортен министър Юско в интервю за Анадолската информационна агенция.

Босна и Херцеговина получава €700 милиона за пътища

Босна и Херцеговина получава €700 милиона за пътища

Европейската банка за възстановяване и развитие вече е вложила над €2,1 милиарда в страната

"Изграждането на магистралата Белград-Сараево е от голямо значение както за Сърбия, така и за целия регион", смята сръбският министър на строителството, трафика и инфраструктурата Зорана Михайлович, цитирана от местни медии.

Турският президент Ердоган също осъзнава важността на проекта и го обяви за "еликсир на регионалния мир".

"Би било голяма загуба за нас да не използваме такава чудесна възможност, която никога преди не е идвала в съвременната история на Босна и Херцеговина", казва Юско.

Макар бошняци и сърби да не се обичат и раните от войната помежду им все още да не са напълно заздравели, те загърбват различията си и вече работят заедно в името на общите цели - по-добра свързаност, по-динамична икономика и по-добро благосъстояние на своите граждани.