„Фалитите скочиха с 80% от началото на кризата", обобщава от първата си страница „Дневник"
От началото на кризата в България фалитите на фирми са скочили с 80%, а броят на компаниите в процедура по несъстоятелност се е удвоил. Това показват данните на Агенцията по вписванията, предоставени на "Дневник".
Ако през 2008 г., в края на която кризата се прояви за пръв път, имаше 239 фалита, през миналата година заради невъзможност да плащат и да покриват задълженията си от търговския регистър са заличени 428 дружества. През 2010 г. съдът е открил производство по несъстоятелност за 523 фирми, като се увеличават случаите, в които самата компания подава искане за това.
През предишните две години броят на фирмите в процедура по несъстоятелност беше значително по-малък - 339 (през 2009 г.) и 274 (през 2008 г.). Преди месец работодателските организации прогнозираха, че и 2011 г. ще е "силна" откъм фалити, част от които ще са оздравителни за компаниите.
Статистиката на Агенцията по вписванията показва, че сред най-засегнатите от кризата през миналата година са били строителните компании, туроператорите и фирмите от хранително-вкусовата промишленост. При туроператорите основната причина за фалитите е практиката големите клиенти и държавната администрация да отлагат плащането на самолетните билети, понякога дори с 45 дни след полета.
"В същото време агенциите са длъжни да се разплащат с авиокомпаниите два пъти месечно. Ако закъснеят три пъти, могат да загубят лиценза си от Международната асоциация за въздушен транспорт за продажба на самолетни билети, което на практика означава да фалират", обясни Ирена Георгиева, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенти.
Още от статията на „Дневник"
„Море вместо заплати", четем от първата страница на „Стандарт"
Седмица море вместо заплата. Така чистят борчовете си към своите работници закъсали строителни босове. Зидари, фаянсаджии и водопроводчици ще почиват по морските ни курорти, вместо да получат възнагражденията си. Много строителни компании са собственици на хотели, които и без това не могат да напълнят. Имам да вземам 3 бона, но вместо това отиваме през лятото на Слънчев бряг с цялото семейство, разказа Иван К. от Пазарджик. Той работил по същия хотел, където сега собственикът го изпраща на почивка. "По-добре е да заведа жената и децата на плажа, отколкото да чакам с месеци пари, които едва ли ще взема", признава зидарят Иван. Кризата удари най-жестоко строителния бранш, където много играчи фалираха, а други замразиха обектите си. Цели бригади майстори чакат с месеци да си вземат заработеното.
Още от статията на „Стандарт"
„България е готова да приеме бежанци от Либия", съобщава от първата си страница „Сега"
България ще приеме бежанци от Либия в случай на гражданска война в Джамахирията. Това съобщи еврокомисарят по кризите Кристалина Георгиева след лекция в СУ "Св. Климент Охридски" вчера. Засега не е ясна точната бройка, но според евродиректива, подписа и от България, страната ни трябва да предостави на бежанците домове и условия на живот за период до 1 г.
Кристалина Георгиева не бе оптимист за обстановката в Либия и обясни, че вече има признаци за наближаваща гражданска война. Според нея над 215 000 чужденци са напуснали страната, но в последните дни към границата бягат и либийци. Тя обясни, че най-вероятно те ще бъдат настанени в съседните страни, но тежестта от хуманитарната акция ще се разпредели между всички.
Засега няма правителствено решение колко либийци ще приемем. При извънредни условия България може да поеме между 1500 и 2000 души, но е възможно бройката им да е значително по-голяма, каза шефът на Държавната агенция за бежанците Никола Казаков пред "Сега". Извън кризисна ситуация средно годишно страната ни приема около 1050 души. Според Казаков сгради на МО с отпаднала необходимост могат да бъдат превърнати в бежански центрове. Не е изключено да се направят палаткови лагери, ако ситуацията стане много напечена.
"Правителството има план за действие при временна закрила", допълни Никола Казаков. В агенцията пък действа щаб, който в момента прави анализ на обстановката. Вчера щабът е имал среща с Върховния комисариат на бежанците, откъдето обещали в случай на нужда да ни доставят палатки от центъра им в Копенхаген.
Още от статията на „Сега"
„Чиновници изяли парите за онкоболните", съобщава от първата си страница „Монитор"
49 милиона от парите за лечение на раково болните от 2006 до 2009 г. системно са били изяждани от чиновниците в здравното министерство под формата на заплати и премии. Това установи одит на Сметната палата.
От средствата за медикаменти са покривани и осигуровките на служителите в здравното министерство. Това пише в доклада на Сметната палата, който в над 140 страници, описва батаците в министерството, когато на поста са били проф. Радослав Гайдарски, д-р Евгений Желев и д-р Божидар Нанев. За това време средствата за онкоболни са намалявани девет пъти с общо 49 млн. лева, съобщи председателят на Сметната палата Валери Димитров. Процедурите за доставка на лекарствата са сложни и бавни, което от години води до хроничен недостиг на медикаменти, добави той.Според него листите на чакащите пациенти с рак са безкрайни и не е било ясно по какви критерии хората са включени в тях. Това водело до субективен подбор на хората, които да се лекуват. При някои лечението е забавено фатално с 6 месеца, каза още Димитров, позовавайки се на цифри от доклада на одиторите. По думите му тези проблеми са още от преди 2005 г., когато с друг доклад на Сметната палата са направени препоръки на МЗ да коригира работата си. От тогава до сега обаче те не са изпълнени. Председателят на Сметната палата е категоричен, че парите не са основният проблем за лечението на онколболните. Той обаче е убеден, че те се икономисват.
През 2006 г. със 765 млн. лв. от тези средства са изплащани обезщетения на персонала на МЗ.
Още от статията на „Монитор"
„Има риск Световната банка да откаже заем от 600 млн. лева", прогнозира от първата си страница „Класа"
Eвентуална стачка би разколебала Световната банка в намерението й да отпусне заем на българските железници. Това съобщи за "Класа" инж. Пенчо Попов, изпълнителен директор на БДЖ. Засега е готов единствено меморандумът, но окончателният договор предстои да бъде сключен. 460 млн. лв. от кредита ще са за БДЖ, 140 млн. лева - за Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/. От октомври водим преговори със синдикатите, но техните искания са си в същия вид и не са се променили изобщо. Не можем да стигнем до споразумение, защото едно от исканията им е увеличение на фонд "Работна заплата". Заплатите се изплащат навреме в пълния им размер, но не можем в условия на криза да си позволим никакво увеличение. Затова в момента не мога да кажа дали ще има стачка. Не е изключено да има, допълни шефът на БДЖ. За съжаление подобно нещо вече се е случвало в Европа. При социално напрежение Световната банка може и да откаже този заем, коментира заместник-министърът на транспорта Камен Кичев. Той припомни, че това всъщност е кредит на държавата, а парите ще се дадат на БДЖ като увеличение на капитала. Превозвачът няма да връща обратно тази сума. Не мога да мисля при вариант, в който Световната банка ще се отдръпне, защото това ще бъде пагубно за системата. По принцип средствата за държавните предприятия се отпускат след нотификация на ЕК. Това е последната и единствена възможност Еврокомисията да ни позволи да налеем този ресурс в железниците. Надявам се, че ще стигнем до споразумение със синдикатите, каза още Кичев.
Между 300 хил. и 600 хил. лв. дневно ще са пропуснатите ползи за БДЖ, ако след 10 март синдикатите предприемат ефективни стачни действия. Заради несигурността част от клиентите могат да избягат и да си потърсят друг вид транспорт, прогнозира Пенчо Попов.
Още от статията на „Класа"
„Минерални води за местна употреба", анализира „Дневник"
Едва около 20% от минералните води в България се оползотворяват и всичко останало изтича в земята. Такава е картината до момента. Тази статистика беше и мотивът на министерството на околната среда в края на миналата година да инициира законовата промяна, с която да се даде възможност държавата да отстъпи за управление на общините минералните извори, които не се експлоатират.
Промяната е вече факт и от списъка с обявените 66 находища повечето са прехвърлени със заповеди на съответните общини за срок от 25 години. Някои от местните власти вече имат сериозни планове какво да правят с изворите, други все още не знаят. Предстоят и законови промени, с които общините ще получат правото да дават изворите на концесия на частни компании. Така или иначе дали процентът на използваните за нещо полезно води ще се промени и с колко вече зависи и от инициативата на общините.
Планове
Столичната община беше сред първите, които обявиха сериозни намерения за находищата на своя територия. Общината получи от държавата 8 извора - при Централна баня, в кварталите "Овча купел," "Лозенец", "Надежда" и "Свобода", в ромското гето Баталова воденица и в селата Панчарево и Железница.
Минералният извор в центъра с температура на водата 51 градуса, от който досега се използваше нищожно количество за пиене, още тази година ще бъде "впрегнат" в топлоснабдяване на няколко големи ведомствени сгради - Министерския съвет, социалното министерство, столичната дирекция по архитектура и градоустройство. Така ще се спестят разходите за отоплението им.
Още от статията на „Дневник"
„Осмомартенски букети до 15 лв. се харчат най-добре", разкрива „Монитор"
За женския празник 8 март най-успешно се харчат китките, които не надхвърлят 15 лв., показа проучване на „Монитор". В цветарските магазини цените на индивидуалните стръкчета са поскъпнали средно с по 50 ст. на парче още за Деня на влюбените - 14 февруари, и по нищо не личи, че ще отстъпят, обясняват търговците. На този етап най-ниска е цената на малкия карамфил, който е с размерите на голям нокът на палец и върви по левче. За да се получи ефектен букет от тези на практика карамфилени зародиши, ще ви трябват поне 15 парчета. Като добавите и малко зеленина за красота, целофан и джуфка, стигате 20 лв. и се отказвате от този иначе най-евтин вариант за единица стрък.
Букети от три гербера с къси стъбла, поставени в нещо като гъба и опаковани с цветна целофанена хартия, вървят по 12 лв. Комбинацията е ефектна, а и трайността им е гарантирана, защото може да се поливат поне още две седмици.
Сред поскъпналите още в средата на февруари са розите - от 3,50 лв. на твърди 4 лв., герберите са вече по 2,50 лв., хризантемите са на същата цена. Хризантемите са на стръкче и три бройки от тях с малко ефектни зеленини правят доста красив букет.
Най-висока е цената на ориенталския лилиум, който е по 10 лв. парчето и най-често се купува в единична бройка. За него е важно да се знае, че цветът от тичинката му мирише доста неприятно, а попаднал върху дреха, оставя петно, което евентуално само в химическото могат да премахнат.
Най-често мъжете се спират на рози и гербери, забелязват цветарките, и се пазят от всички екстри, които могат да ги оскъпят.
Още от статията на „Монитор"
„Царски министър си поиска банка", съобщава „Стандарт"
Министърът от царския кабинет Николай Василев си поиска банка. Неговата фирма "Експат капитал" е единият от двамата кандидати за почти 50% от капитала на Българо-американската кредитна банка (БАКБ), съобщиха от БНБ специално за "Стандарт". Дю дилижънс (финансов, данъчноправен, екологичен, технически и др. преглед) в трезора е правен от Централна кооперативна банка (ЦКБ) и дружеството "Експат капитал". В него 34% държи и Атанас Тилев в съдружие с Николай Василев и неговия зам.-министър в кабинета Сакскобургготски Никола Янков.
След финансовия оглед и двамата купувачи са заявили пред БНБ намерението си да придобият 49,99% от трезора. Засега са водени само разговори, официална оферта за одобрение от централната банка все още няма, поясниха оттам.
От страна на купувача "Експат капитал" пък оповестиха, че има подадена обвързваща оферта в БАКБ, чийто срок още не е изтекъл.
Още от статията на „Стандарт"
„Столичната община вдигна тайно данъци", разкрива „Сега"
Стотици софиянци се оказаха с увеличени тайно данъци и научиха това едва когато получиха уведомленията си от столичните данъчни служби. Увеличението засяга райони извън промените в зонирането на града, които бяха публично оповестени в края на миналата година.
Повишението на данък сгради е 20-25% и засяга отделни улици и карета в целия град, установи проверка на "Сега". В това положение са жители на "Младост", където като цяло нямаше промени в категорията, хора, които живеят в част от кв. "Кривата река", в района зад "Пирогов" и зад Министерския съвет, по ул. "Екзарх Йосиф".
Целта на промяната е да изравни всички части на един квартал по категория, обясниха от общината. Според администрацията предишното райониране е било "некоректно и условно" и не е определяло ясно граници в зоните. "Става въпрос за малки карета и улици в "Младост", които преди бяха в четвърта зона, при положение, че останалата част беше в трета. Затова изравнихме всички части на "Младост", обясни пред "Сега" зам.-кметът по финансите Минко Герджиков. Според него увеличението не е голямо. "Не мисля, че живеещите в "Младост" ще възразят да плащат с по 20 лв. повече, имайки предвид какво правим там - метрото, кръстовището на две нива", каза Герджиков. В София обаче не е започнато нито едно кръстовище на две нива.
Още от статията на „Сега"
„Подготвяме 12 стратегии в помощ на експортния потенциал на бизнеса", казва в интервю за „Класа" Марияна Велкова, изп. директор на Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия
Госпожо Велкова, какво трябва да направи собственик на малка фирма, за да получи помощта на вашата агенция?
- Внимателно да следи информацията, която публикуваме както за различните схеми по ОП „Конкурентоспособност", така и за проекта за насърчаване на интернационализацията на българските предприятия, по който ние сме бенефициент. Освен това имаме и десет регионални сектора в страната, в това число и в София, към които фирмите могат да се обръщат във всеки един момент. В пакета документи по обявените схеми са включени и критериите, на които трябва да отговарят кандидатите и въз основа на които се извършва оценката. Смятам, че с цялата информация, която предоставяме, едно предприятие може дори да си самооцени проекта. Едновременно с насоките се публикува и наръчник за оперативно ръководство. Той е изключително ценен за изпълнението на получилите финансиране проекти.
Колкото до интернационализацията на българските предприятия, непрекъснато публикуваме обяви за различните изложения по света, на които организираме национално участие. Тези дни успяхме да качим на сайтовете на повечето областни администрации индикативната програма за изложенията през втората проектна година. Отсега всички желаещи биха могли да се запознаят с нея и съответно да кандидатстват за участие. Искам да подчертая, че програмата за изложения е съставена в тясна връзка с браншовите организации. Именно те ни посочват кое изложение е важно за даден бранш, къде е добре да се проведе търговска мисия, какви биха били ползите за българския бизнес и пр. Желанието ни е да сме максимално близо до бизнеса и потребностите му.
Какви ще бъдат основните моменти във вашата дейност през тази година?
- И през тази година нашата работа ще бъде свързана с насърчаване на предприемачеството и създаване на устойчива система за ефективно, прозрачно и законосъобразно изпълнение на програмите и проектите, съфинансирани от Европейския съюз. Вече имаме нов процедурен наръчник, регламентиращ процесите както в Междинното звено, така и в Управляващия орган на ОП „Конкурентоспособност". Основната ни цел е да оптимизираме процесите и да съкратим сроковете за разглеждане на документите. От края на миналата година в сила е новият образец на декларация по Закона за малките и средните предприятия. В момента се разработват подробни указания за нейното попълване. С нея фирмите доказват в коя категория - микро-, малки или средни предприятия - попадат. Тя служи при кандидатстването в различни процедури, там, където това е необходимо. Искаме да решим и друг проблем - забавеното плащане към бенефициентите. Срокът, който сме определили за разглеждане на отчетите по новите процедури и общи условия на договорите, е 40 работни дни.
Възложили сме разработването на 12 експортни стратегии. Смятам, че те максимално ще помогнат на бизнеса да развие експортния си потенциал. Същевременно ще обучаваме предприемачите как да организират износа на своята продукция, ще продължим да организираме тяхното участие в международни изложения и бизнес мисии. Тук също стремежът ни е да опростяваме правилата. Например вече не искаме от фирмите банкови гаранции при участие в изложенията, въпреки че по този начин поемаме известен риск.
Разбира се, давам си сметка, че за бизнеса една година е много време. Той е в правото си да иска по-бързо да се променяме. Но промените в администрацията са свързани с определени процедури, които също трябва да се спазват. А те изискват технологично време.
С какво реално тези експортни стратегии ще помогнат на бизнеса?
- Те имат за задача да проучат тенденциите на световните пазари и да дадат точна информация на нашия бизнес къде той има най-големи шансове и възможности да изнася своите стоки. Тяхното разработване ще бъде възложено чрез обществена поръчка. Когато бъдат готови, ще бъдат публикувани на експортния портал, който също се разработва от нашата агенция. Това става по линия на вече споменатия проект за насърчаване интернационализацията на българските предприятия. Той е на обща стойност над 27 млн. лв. Тези средства трябва да бъдат усвоени до 2013 г.
Още от интервюто на „Класа"