Фирмен профил - Булгартабак холдинг АД
"Булгартабак холдинг" АД е създаден през далечната 1951 г. Дружеството, чиято група включва 22 дъщерни акционерни дружества в страната, е лидер сред източноевропейските компании в тютюневия сектор и един от най-големите производители на тютюневи изделия в Европа. Създаването и лансирането на нови продуктови гами позволиха изграждането на нов съвременен имидж на "Булгартабак" като производител на висококачествени продукти, съобразени с последните изисквания на европейските и световните регулации в цигареното производство.
Конкурентни предимства
Булгаратабак холдинг" АД е основен производител на цигари за вътрешния пазар.
В условията на пазарна среда дружеството се утвърди като основен производител на цигари на вътрешен пазар и успя да затвърди и увеличи пазарното си присъствие в България.
Приватизация
Правителството на НДСВ заяви много сериозна програма за приватизацията на "Булгартабак холдинг". Срокът, определен в нея, беше до края на 2002 г. Съответно през 2003 г. бе обявен конкурс за продажба на холдинга и в края на август Агенцията за приватизация обяви "Табако кепитал партнърс" за победител. Зад него стоеше Deutsche Bank, а предложената цена беше 110 млн. евро за 80% от холдинга и задължение за инвестиции в размер на 71 млн. евро. Целият процес беше съпътстван от редица скандали и съдебни атаки от страна на отпадналите кандидати. Неяснотите около "БТ холдинг" останаха да витаят, което не попречи да се пристъпи към сравнително смелия ход за приватизация на 12.84% дял от холдинга срещу компенсаторни инструменти.
В края на юни Надзорният и Управителният съвет одобриха предложението на консултанта за продажба и преструктуриране на дружествата от групата. Одобрени са два пакета за продажба на акции в дъщерни дружества - производители на тютюневи изделия, заедно с прехвърляне на права върху интелектуална собственост, както следва:
I пакет: всички акции на "Булгартабак холдинг" АД в капитала "Благоевград БТ" АД и "Слънце Ст. Загора БТ" АД заедно със следните търговски марки или означения: "Виктори", "Престиж", "Мелник", "Невада", "Кънтри", "Верея" и "Шипка";
II пакет: всички акции на "Булгартабак холдинг"АД в капитала на "София БТ" АД и "Пловдив БТ" АД заедно със следните търговски марки или означения: "Средец", "Трезор", "Ню лайн", ММ, "Фемина" и "Арда".
Към момента от холдинга очакват програмата за преструктуриране да завърши до края на тази година, като в неговия състав е възможно да останат само двете цигарени фабрики - "София БТ" и "Благоевград БТ", както и тютюнопреработвателното дружество "Плевен БТ".
Борсова търговия
Търговията с акциите на "Булгартабак холдинг" през 2005 г. на неофициалния пазар на акции на БФБ - София, показва следните резултати: обем изтъргувани акции през годината - 363 984 броя; брой сделки през годината - 868 сделки; минимална цена - 25 лв.; максимална цена - 45 лв., среднопретеглена цена - 36.02 лв., а направеният оборот е 13 109 698.68 лв.
Пазарна позиция
Състояние
и основна дейност:
През последните три години "Булгартабак холдинг" АД провежда активна политика по развитие и усъвършенстване на съществуващите и създаване на нови марки цигари.
Създаването на нови продуктови гами позволи изграждането на нов имидж на холдинга като производител на висококачествени продукти. Създаде се строга организация по окрупняване на търговията с цигари на вътрешния пазар, подбор на фирмите дистрибутори, които отговарят на изискванията и критериите за дистрибуция и на реалната пазарна действителност. Всичко това доведе до по-добра координация и контрол при реализацията на цигари на вътрешния пазар.
Дружеството се утвърди като основен производител на цигари за вътрешен пазар. Това се дължи на бързата и ефективна промяна на структурата на производство през последните три години.
"Булгартабак" притежава контролно участие (между 78% и 99% от капитала) в 20 дъщерни дружества в страната. Акционерният капитал на дъщерните дружества е в размер на 13.263 млн. лв. Дружеството притежава 100% от капитала на "Булгартабак М", Москва. Акционерният капитал на дъщерното дружество е в размер на 5 хил. рубли.
Към 31 март основен акционер в "Булгартабак" е държавата чрез Министерството на икономиката със 79.86% от капитала, юридически лица притежават 18.37%, а физически лица - 1.77% от холдинга.
Финансово състояние:
Нетната печалба на "Булгартабак холдинг" за първото шестмесечие на тази година възлиза на 19.59 млн. лв. в сравнение с 12.1 млн. лв. за съответния период на 2005 г., показват данните от междинния неконсолидиран отчет на компанията, представен от БФБ - София.
Увеличението се дължи предимно на по-високите приходи от дивиденти, които към края на юни са в размер на 19.19 млн. лв. при 11.58 млн. лв. преди година. Паричните средства на дружеството намаляват с 15.5% от началото на годината до 22.24 млн. лв. Забелязва се ръст на задълженията до 9.07 млн. лв. от 2.98 млн. лв. към 31 декември основно заради краткосрочните задължения, които са в размер на 8.55 млн. лв.
Основният капитал на "Булгартабак" е 7.37 млн. лв., а собственият - 81.56 млн. лв.
За първото тримесечие на 2006 г. холдингът отчете нетна консолидирана печалба в размер на 54 хил. лв. в сравнение с 6.315 млн. лв. година по-рано. Нетните приходи от продажби намаляват с 22% до 64.49 млн. лв. спрямо 82.833 млн. лв. година по-рано, а приходите от продажби на продукция намаляват с 32% до 51.7 млн. лв.
В края на март задълженията на дружеството са в размер на 232.3 млн. лв., като данъчните задължения надхвърлят 93 млн. лв., по банкови заеми са близо 46 млн. лв., а към клиенти и доставчици - 25.5 млн. лв.
SWOT анализ
Силни страни
Компанията разви и усъвършенства някои от съществуващите марки цигари и разработи нови марки от т. нар. "Вирджински" и "американ бленд";
внедряване на нови технологични решения при печата на опаковките;
внедряване на нови филтриращи системи.
Слаби страни
Необходимост от значителни инвестиции;
слабо използване на реклама;
адекватна социална политика към служителите;
силен внос на аналогични продукти.
Възможности
Поддържане на позиции в зоните с традиционно търсене на български тютюн.
Активизиране на търговските контакти.
Търсене на нови пазарни ниши за реализация на тютюн.
Обвързване на част от експортните кешови продажби на свободни тютюневи запаси в цигарените фабрики с насрещни покупки на висококачествени вносни едролистни тютюни - "Вирджиния", "Бърлей".
Опасности
Търговски риск при директните експортни продажби в Русия, Украйна, Беларус, Молдова, Сев. Африка, Алжир и др.);
силна конкурентна среда;
доминираща роля на големите мултинационални компании;
голям брой предлагани марки тютюневи изделия;
ежегодно увеличаване размера на акцизните ставки.
Архив
/
Фирмен профил - Булгартабак холдинг АД