„Израел убеди набързо Борисов да свали ДДС", информира от първата си странца „Сега"
Само един час разговор с израелския премиер Бенямин Нетаняху бе достатъчен, за да промени министър-председателят Бойко Борисов мнението си за сроковете за намаляването на ДДС у нас. Преди три седмици пред Американската търговска камара в София Борисов обяви, че ДДС ще падне с 3% от 2011 г., а вчера в Ерусалим - че налогът ще започне да се понижава още тази година, с 0.5% на всяко шестмесечие.

"Нетаняху каза: данъкът от 10%, който сте направили, е много добър, но вместо от 2011 г. да започвате да намалявате ДДС с 2%, намали го сега с 0.5%. Намалявай на шест месеца с 0.5%", разказа Борисов. Според израелския премиер това ще е много добре за чуждестранните инвеститори, а и подобна мярка ще позволи плавната настройка на икономиката и финансите към промяната.

На въпрос дали финансовият министър Симеон Дянков ще разреши свалянето на ставката Борисов отсече: "Надявам се, че ще разреши. Ако не разреши, ще го убедим да го разреши." Вчера вестник "Сега" поиска мнението на финансовото министерство, но не получи отговор до края на деня.

Според икономисти намаляването на ДДС с 0.5% на всяко шестмесечие няма да се отрази изобщо на цените на стоките и няма да постигне нужния ефект. За сметка на това хазната ще се лиши от сериозни приходи, които са й нужни в период на криза.

"Не съм убеден, че сега имаме възможност да намалим ДДС, нито че ще го намалим през 2011 г.", коментира банкерът и бивш финансов министър Стоян Александров. Според него, преди да се пристъпи към тази мярка, трябва добре да се преценят възможностите на бюджета. Според председателя на БСК Божидар Данев в момента условията са крайно неподходящи за намаляване на ДДС, въпреки че мярката по принцип е разумна. "Но и да намалите данъка два пъти, ако увеличите срока за връщането му, бизнесът ще бъде потърпевш", заяви Данев.

Дори съпартийката на Борисов от ГЕРБ Менда Стоянова, която е председател на бюджетната комисия в НС, заяви вчера, че намаляването на ДДС с 0.5% тази година е рисковано. Според нея подобно решение не бива да се взима без детайлни анализи дали подобна мярка ще стимулира икономиката.

"По-малкото приходи в бюджета могат да се компенсират само ако т. г. икономиката неочаквано се развие добре", каза Стоянова.
Още от статията на „Сега"

„Познати играчи поискаха да строят "Тракия", разкрива от първата си страница „Дневник"
Само 8 оферти са подадени за търга за строителството на отсечката от Стара Загора до Нова Загора на магистрала "Тракия" след като документи за участие купиха рекордните 66 компании. Крайният срок за подаването на предложенията изтече вчера, а днес те ще бъдат официално отворени, съобщиха от агенция "Пътна инфраструктура". Осем оферти бяха подадени и на предишния търг, който се провали миналата година заради заложени според Европейската комисия дискриминационни условия.

Същите участници, които играха за "Тракия" преди година, участват и сега, показа допитване на "Дневник" до пътните фирми. Компании, контролирани от Васил Божков, играят в различни консорциуми с две чужди фирми - австрийската "Алпине" и хърватската "Конструктор инженеринг". Има и две изцяло български обединения - едното на "Трейс груп холд" и "СК 13 холдинг", а другото е на "Автомагистрали Черно море Шумен" и "Главболгарстрой". Самостоятелно кандидатстват гръцките "Актор" и "Терна", австрийската "Щрабаг" и турската "Доуш иншаат".

Компаниите от жилищното строителство, които бяха купили документация за участие, в крайна сметка са се отказали да играят. Не е подала оферта държавната компания на Азербайджан, която също беше купила документи.
Още от статията на „Дневник"

„Борисов сваля ДДС с 0,5% на шест месеца", съобщава „Монитор"
България ще започне да сваля ДДС с 0,5% още от тази година и това ще става на всеки шест месеца. Това ще предложи на правителството премиерът Бойко Борисов, след като е получил такъв съвет от израелския си колега Бенямин Нетаняху по време на официалното си посещение вчера.

Преди срещата с израелския си колега Борисов запали вечния огън и поднесе венец в памет на загиналите 6 млн. евреи в мемориала „Яд Вашем" в Ерусалим. Според Нетаняху няма защо страната ни да изчаква до 2011 г., за да намали данъка с 2%, а би било по-добре кабинетът ни да предприеме тази стъпка още сега.

"Това според израелския премиер, от една страна, е добра стъпка за чуждите инвеститори, а, от друга - икономиката ни ще се настройва плавно в тази посока. Надявам се, че министър Дянков ще разреши. Ще го убедим да предприемем това", коментира Борисов. Той уточни, че Нетаняху го е поздравил за въвеждането на плоския данък, както и за категоричната победа на изборите и формирането на самостоятелен кабинет.

Според присъствали на срещата разговорът между двамата премиери е преминал без официалности, тъй като Борисов и Нетаняху имали много добри лични взаимоотношения. И двамата си казали, че са си "на кадем", тъй като си пожелали успех още на изборите, когато са били опозиционни лидери.

Междувременно стана ясно, че за първи път от 11 години насам на посещение в Израел идва български премиер. Затова според Борисов това е знаково събитие. До няколко седмици у нас ще пристигнат финансовият и икономическият съветник на Нетаняху, които ще проучат какъв е ръстът на икономиката ни и ще ни помогнат със съвети за справяне с кризата. "В Израел имат много силна памет за спасяването на българските евреи. Фактът, че имаме добри отношения с тази страна, обаче не означава, че това е за сметка на някоя друга държава. Напротив. Целта ни е да направим възможно най-много приятелства и да отворим пазара за България, за да има инвестиции у нас", каза още Борисов.
Още от статията на „Монитор"

„Хаджи Бойко сваля ДДС", избира за заглавие на първата си страница „Стандарт"
Ден преди да стане хаджия, Бойко Борисов прати блага вест от Израел. ДДС може да бъде намален поне с 0,5% съвсем скоро.

Такъв съвет получи българският премиер от своя домакин и колега Бенямин Нетаняху, считан за финансов гуру не само в родината си.

Не чакайте до 2011 година, за да свалите данъка с 2%. Намалете го още сега с 0,5%, а след това на шест месеца - с по половин процент, препоръча израелският премиер. Според него това ще съживи икономиката и ще е добър знак за чуждите инвеститори.

Ще убедя финансовия министър Дянков да склони да намалим ДДС-то, каза Борисов. 

Смъкването на налога е облекчение за бизнеса, но носи риск за бюджета, предупредиха веднага родни финансисти.
Още от статията на „Стандарт"

„ДДС може да падне с 0,5% още тази година вместо с 2% от 2011 г.", съобщава „Класа"
Данъкът върху добавената стойност (ДДС) у нас да започне да се понижава плавно с 0,5% на шест месеца, вместо рязко да се намали с 2% през 2011 г., каквато бе идеята на управляващите. Това посъветва израелският премиер Бенямин Нетаняху българския си колега Бойко Борисов по време на официалното му посещение в Израел. От една страна, това ще е добре за чуждестранния бизнес, а от друга, плавно ще се настройват финансите на държавата и икономиката към тези условия, добави Борисов и заяви, че ще се възползва от съветите на израелския си колега по отношение на финансовата политика.

На въпрос на журналисти към Борисов дали финансовият министър Симеон Дянков ще подкрепи подобна идея, премиерът отговорил: „Надявам се да разреши, ако не разреши - ще го убедим да разреши".

Ако Борисов "успее да убеди" Дянков, това може да се очаква най-рано през юни, когато е възможна първата актуализация на бюджета, твърдят експерти.

Нетаняху е посочил, че в Израел периодично свалят ДДС, като според тях това действа много позитивно на бизнеса, защото съживява пазара. От 1 юли 2006 г. ДДС там е 16%, като между 2004 и 2005 г. ставката е намалена от 18% на 16,5%. Самият Нетаняху е считан за един от най-добрите финансови министри. Заварил е страната с отрицателен ръст на БВП и за година и половина ръстът на икономиката е достигнал 5%, като се е запазил в следващите пет години.

Тъй като годишно в хазната у нас влизат около 6 млрд. лв. от ДДС, намаление от 0,5% по най-груби сметки означава 150 млн. лв. по-малко в бюджета, пресметна за „Класа" икономистът от Института за пазарна икономика Петър Ганев. Според него е спорно, че тези пари ще останат в потреблението. Когато намалението е малко, обикновено цените не падат. Подозирам, че при снижаване с 0,5 пр. пункта едва ли ще сме свидетели на понижение на цените, което е целта, допълни Ганев. При по-сериозно сваляне на ДДС, например 3 - 4 или 5%, ефектът вече ще е по-видим. Малко се съмнявам, че финансовият министър би се съгласил с намаляване на ставката, защото тази година ще е много важна, за да се върже бюджетът. Икономистът смята, че ако ще се намаляват данъци, по-добре е това да са осигуровките.
Още от статията на „Класа"

„София се загрижи за печалбата на маршрутките", разкрива „Сега"
Безпрецедентен жест е на път да направи Столичната община към частните превозвачи с маршрутни таксита в София. И без това символичната такса от 50 лв. месечно на кола може да падне пет пъти - на 10 лв. Предложението за преразглеждане на таксите е внесено преди време в общината от браншовите организации и се отнася за всички автобусни превозвачи и за междуградските линии на маршрутките, обясни пред "Сега" зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

"Това е разумна антикризисна мярка, с която общината ще подпомогне фирмите", твърди Христов. В противен случай те щели да бъдат принудени да вдигнат цената на билетите. Христов допълни, че сегашните такси са определени през 2006-2007 г., когато икономиката е била в подем, но сегашната икономическа криза и пускането на метрото е довело до спад на пътниците по маршрутните линии. "С намаляването на таксата ще дадем възможност на фирмите да компенсират част от загубите си заради отлива на пътници", каза зам.-кметът по транспорта. Известно е, че в този бизнес интереси имат представители на ГЕРБ. Депутатката от мнозинството Стефани Михайлова държеше 9 линии. Тя беше съдружник в друга транспортна фирма с председателя на СОС Андрей Иванов, също от ГЕРБ.

В момента около 30 компании плащат по 50 лв. на кола на София за правото да возят, а цената на билет е 1.50 лв. "Намаляването на таксите ще ни позволи поне да не се увеличава цената на билета заради отлива на пътници", каза пред "Сега" Витан Андреев от Асоциацията на маршрутните таксита. Той обясни, че от септември насам фирмите са загубили около 30% от пътниците си.
Още от статията на „Сега"

„Дупка до дупка по улиците в столицата", разкрива „Монитор"
Нови дупки са зейнали по софийските шосета през последните седмици. Част от ямите са по ключовите артерии в града, където всеки ден минават хиляди автомобили, показа проверка на "Монитор" след сигнали на читатели. Според експертите една от причините за разбития асфалт са големите температурни амплитуди през декември и януари.

"Най-много 10% от дупките се дължат на бързата смяна на минусови с високи температури. За тези пукнатини обаче са виновни и снегът, и химикалите. Яма зее в бус лентата на "Цариградско шосе" при моста на 4-ти километър. които се съдържат в смесите против заледяване, които почистващите фирми ръсят", обясни пред "Монитор" инж. Георги Христов, който оглавява гражданското сдружение "Съвет за контрол на уличните ремонти". Миналата година Столичната община подписа меморандум с организацията и нейните експерти контролираха поставянето на нов асфалт по улиците в града.

"Останалите дупки обаче са заради лошо поддържане на улиците или бързи поправки", обяви още Христов. В момента за ремонтите на софийските шосета се грижат три фирми - "Главболгарстрой", холдинг "Пътища" и "Пътища и съоръжения", но договорите им изтичат през лятото.

"Кърпенето на дупките по улиците ще започне по предварително изготвен график през пролетта. За нов асфалт са предвидени 27 млн. лв. в проектобюджета за 2010 г., който в момента се обсъжда", съобщиха от "Московска" 33. До дни транспортните експерти в общината ще преценяват дали пукнатините по централните шосета да бъдат временно запълнени още през януари преди основния ремонт, както се правеше в предишни години. Ключово обстоятелство при вземането на решението за т.нар. тампониране обаче ще бъде финансовата криза.
Още от статията на „Монитор"

„Желева увери Барозу, че няма конфликт на интереси", информира „Класа"
Българската кандидатка за еврокомисар Румяна Желева е уверила председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу, че нейната декларация за конфликт на интереси е изцяло в съответствие с Етичния кодекс, съобщиха от Министерството на външните работи.

Барозу е заявил това в свой отговор на писмото от Групата на зелените в ЕП във връзка с обвиненията към Румяна Желева в медиите. По думите му всички обвинения в нарушения трябва да бъдат доказани.

Ирландският евродепутат от Европейската народна партия (ЕНП) Гей Мичъл ще зададе първия въпрос към българския кандидат за еврокомисар по международното сътрудничество, хуманитарната помощ и реакцията при кризи Румяна Желева по време на нейното изслушване пред Европарламента днес следобед, съобщи в. „Айриш таймс".

Мичъл е координатор на комисията по развитието - една от трите комисии в ЕП, които ще изпитват външния ни министър. Някои наблюдатели в Брюксел смятат, че в случая с Желева може да се повтори прецедентът с италианския кандидат за еврокомисар по правосъдието Роко Бутильоне, чиято кандидатура бе отхвърлена заради възгледите му за хомосексуализма през 2004 г. Но Мичъл настоява, че ЕНП няма да толерира предубеждение към нея. „Тя трябва да има шанс за честно изслушване, както и всички останали кандидати", подчерта Мичъл.

Най-противоречивата кандидатура е на Румяна Желева, чийто съпруг бе обвинен във връзки с мафията, посочва ДПА. Според „Айриш таймс" българската номинация се смята за най-слабото звено в новата Еврокомисия. Изданието посочва, че в парламента се разпространяват документи, поставящи под въпрос усилията на Румяна Желева да прекрати своите бизнес интереси още когато е поела поста външен министър.

Желева ще бъде изслушана пред три парламентарни комисии - по развитието, по външните работи и по околната среда, здравеопазването и безопасността на храните, посочва actualno.com. Комисията по развитието ще трябва да изготви становище дали Желева е подготвена да бъде комисар. Смята се, че това би могло да създаде известни проблеми, тъй като председател на комисията е Ева Жоли от Групата на зелените. По време на последната сесия на парламента в Страсбург Даниел Кон-Бендит от зелените предсказа проблеми за кандидат-комисарите от България и Унгария по време на изслушването, припомня изданието.

Всеки един от кандидатите ще бъде интервюиран по три часа от парламентарните комисии с най-голям поглед върху ресора му. Те ще се оценяват по техните специфични познания и компетентност в съответната област, както и по тяхната европейска обвързаност, независимостта им и комуникационните им умения, съобщават от сайта на ЕП. Изслушването на кандидатите за еврокомисари, започнало вчера, ще приключи на 19 януари, а парламентът ще гласува новата комисия „анблок" на 26 януари. Ако бъде одобрена, новата Еврокомисия може да заработи още на 1 февруари.
Още от статията на „Класа"

„Печеливши и губещи от данъчните промени", разкрива „Дневник"
Въпреки че доходите и през тази година ще се облагат с плоска ставка от 10%, законът за данъци върху доходите на физически лица бе променен сериозно, което ще се отрази на отделни групи лица. Промените бяха приети в края на миналата година и ще важат за тази. Реално пък ще бъдат отразени в данъчните декларации и плащанията през 2011 г.

Най-големите губещи са земеделските производители, които ще трябва да плащат данъци върху доходите си за 2010 г. До момента те само ги декларираха (както ще е и в сегашните данъчни декларации), без да се облагат. Доходите им за тази година обаче ще подлежат на облагане при стандартната ставка от 10% и ще се плащат в началото на 2011 г. след приспадане на нормативно признатите разходи от 60%.

Така реално обложени ще бъдат само оставащите 40% и това прави ефективно данъчно бреме от 4% за земеделските производители. Условие да се възползват от този режим е те да са регистрирани като земеделци или тютюнопроизводители и да осъществяват дейността си като физически лица. Земеделците еднолични търговци ще трябва да плащат стандартния данък за ЕТ от 15%. Парламентът искаше да заложи облекчение и за тях, но то трябва да се определи от Европейската комисия, че не е недопустима държавна помощ. Според експертите обаче няма големи шансове Брюксел да направи това.

С промените в закона са засегнати и моряците. Те ще могат да приспаднат 90% от декларираните си доходи, което при облагане само на остатъка предполага реално данъчно бреме 1%. Условие за възползване от този режим е т.нар. морски лица да са работили на кораб, вписан в регистъра на държава - членка на ЕС. Целта на тази промяна е все пак в хазната да започнат да влизат някакви приходи, след като в последните години моряците масово избягват плащането на данъци в България, тъй като договорите им са с офшорни компании и обикновено корабите са регистрирани в страни извън ЕС.
Още от статията на „Дневник" и още по темата от „Дневник"

„Цените на имотите продължават да падат и през новата 2010 г.", обобщава „Сега"
Кризата при имотите продължава и през 2010 г. - едва десетина дни след началото й има столични райони, в които поевтиняването продължава с пълни темпове. Например двустайни апартаменти в "Люлин", които през декември 2009 г. са се продавали за средно 740 евро на квадрат, през януари се предлагат вече за 714 евро. А през септември 2009 г. цената им е била 795 евро. Това показват данните от сайта http://www.imot.bg. Ако се тегли чертата за последното тримесечие, се вижда, че двустайните жилища в София са поевтинели средно с 10% между октомври 2009 г. и януари 2010 г. Единствено в кварталите, където се продават предимно имоти ново строителство, има задържане на цените.

В столичния квартал "Красна поляна" също има спад на офертните цени. В края на септември миналата година двустайните апартаменти там са се продавали за 776 евро на кв. м. Сега обаче цените са с 6-7% по евтини - по 728 евро на квадрат. Такава тенденция се наблюдава и в "Младост". Там цените са паднали с около 5% за изминалото тримесечие. Например, ако двустайно жилище в "Младост" 4 се е продавало в края на септември за 780 евро на квадрат, сега цената му е 745 евро на кв.м.

В "Студентски град" обаче, където се продават жилища предимно ново строителство, цените отчитат символичен спад от по няколко евро. В момента двустайните апартаменти там се продават за по 804 евро на кв.м. В "Гео Милев" ценовите нива също остават без съществена промяна и квадратен метър там се предлага средно по 950 евро на кв.м.
Още от статията на „Сега"

„Провинили се шофьори масово сменят застрахователя", съобщава „Монитор"
Шофьори, причинили пътнотранспортно произшествие, масово сменят застрахователната компания, когато трябва да сключат задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Причината е, че някои компании у нас като "Виктория", "Бул Инс" и други вече са въвели "бонус-малус" системата. При нея провинилите се водачи плащат по-скъпа полица, а за тези, които не са - получават отстъпки. За момента 95% от клиентите, които заради провинение трябва да платят по-висока премия просто се местят в друга компания, каза за "Монитор" заместник-председателят на управителния съвет (УС) на Асоциацията на българските застрахователи и председател на УС и изпълнителен директор на ЗАД "Виктория" Данчо Данчев.

Задължителната застраховка на шофьорите, причинили щети, може да поскъпне до 3 пъти, а за тези, които нямат провинения, цената може да падне с 5-10%. Реалните ефекти от "бонус-малус" системата ще дойдат едва когато всички застрахователи я въведат. За да стане това, е необходимо да се изгради обща електронна система между застрахователите и КАТ.

Засега по-голям (70 на сто) е делът на шофьорите, които не са причинили произшествия. От провинилите се 30% делът на тези, чиято застраховка поскъпва 3 пъти, е много малък. За най-голяма част от виновните водачи полицата поскъпва между 5 и 10%, обясни Данчев.

С "бонус-малус" системата всяка компания ще може да провери дали водачът е причинил ПТП и полицата му да бъде съобразена с това, което е извършил. Докато не се въведе системата, шофьорите ще сключват застраховката в друга компания, след като вече се провинят в едната, за да избегнат по-скъпата полица.

С въвеждането на системата ще се подобри индивидуалната оценка на риска, а това ще се отрази положително на резултатите на застрахователите. По-ниската цена за коректните водачи ще стимулира шофьорите да се държат по-дисциплинирано и отговорно на пътя, заявиха за "Монитор" от ЗАД "ДЗИ".

Въвеждането на единната електронна система между КАТ и дружествата се предвижда да стане през тази година. Някои застрахователи обаче са скептични, че тя ще заработи до края на 2010 г.
Още от статията на „Монитор"

„Снежна артилерия - основната инвестиция на ски курортите", анализира „Дневник"
Какво им трябва на скиорите? Най-малкото да има заснежени, обработени и изчистени от камъни писти и бързи лифтове. Защото всичко останало по курортите се върти около ските. От българските зимни курорти твърдят, че могат да предоставят всичко това през новия ски сезон, тъй като са вложили общо десетки милиони левове в нови системи за изкуствен сняг, увеличили са парка на машините за утъпкване на снега, на места са отворили още въжени отсечки и са провели засилена рекламна кампания.
Инвестиции в Пампорово
Тази година от трите водещи ски курорта Пампорово направи най-много нововъведения. Той инвестира масирано в т.нар. оръдия за сняг, за да постигне заснежаване на 90% от ски пистите. Купени бяха нови 120 оръдия за сняг към досегашните около 25. С тях ще се осигурява снежна покривка на новата 7-километрова писта, която беше пусната преди година, но заради липсата на сняг стоеше неизползвана през по-голямата част от сезона. Същото се случи и с шестседалковия лифт между село Стойките и връх Снежанка, който реално ще заработи от тази зима.

 

В Пампорово има шест лифта и четири стационарни влека заедно с множество подходящи за преместване, които са удобни за начинаещи скиори. Капацитетът на съоръженията в ски зоната е 11 600 човека на час. От тази зима работят две напълно нови писти. Освен това курортът разполага с възможност за нощно каране, ледена пързалка, зона за деца, детска ски градина и детска градина в хотел "Перелик", информационен център в старата сграда на автогарата (сега Ски център 1), работеща до 22.30 ч. каса за продажба на карти и билети за лифтовете в "Перелик".

"Заложихме на нов подход, нова концепция по отношение на туристите този сезон и много неща се промениха, обясни София Цанкова от "Пампорово" АД. Първо се заехме да привлечем усилено българските туристи чрез реклама по радиото и в една съвместна кампания с "Мтел" и положихме сериозни усилия да представим Пампорово и по борсите и туристическите изложения в Англия, Русия, Сърбия. Целта е да убедим туристите, че курортът е жив, нов и съвременен и може да конкурира Банско и Боровец."

Инвестираните 5 млн. евро са част от програмата за развитие на курорта. Средствата са вложени най-вече за да може със  системата за изкуствено заснежаване да е сигурно, че ще има сняг по пистите. Закупени са още машини за тъпчене на сняг, изградена е и модерна ски зона за деца. Милионите са отишли и за рекултивацията на всички писти, строеж на нови гардероби на Стойките и реконструкция на основния гардероб на "Пампорово" АД (разположен на "Малина"), включително за ново ски оборудване "Атомик".

От тази година "Пампорово" АД експлоатира само своите заведения на пистите - "Златния орел" на връх "Снежанка" и ресторант "Малина" на долна станция на триседалковия лифт от "Малина". "Следваме политика на достъпност на цените и умереност, съобразено с качеството на услугите", обяснява София Цанкова. Тя допълва, че в курорта има надеждна спасителна служба с линейка и шестместна моторна шейна. Подробности можете да видите на сайта на "Пампорово" АД - ww.pamporovoresort.com.
Още от статията на „Дневник"

"Как се прави фирма само от управители", разкрива „Сега" триковете турската фирма "Мапа Дженгиз"
Строежът на автомагистрала "Люлин", петък, работен ден. Мотаещи се работници и никаква работа. При внезапна проверка на транспортното министерство са преброени около 200 работещи при обявени към 1000 души. Изпълнител на автомагистрала "Люлин" е турската фирма "Мапа Дженгиз". Строежът за 150 млн. лв. върви незадоволително, едва ли ще е готов до края на 2010 г., заради забавянето България може би ще трябва да връща пари на ЕС.

Колкото ни плащат, толкова ще работим, спокойно обясняват на слисаните проверяващи българските работници. Неколцината кофражисти получават малко над 500 лв., докато турските им колеги взимат 1500 евро. Нашите от октомври протестират срещу тази несправедливост, но не могат да вдигнат стачка, тъй като са под 50% от общия брой работещи на обекта.

Как става това, след като по закон чуждите работници не могат да са повече 10% от числеността на дадена фирма? Оказва се, че може - с разрешение на социалния министър. В случая с "Мапа Дженгиз" става дума за заварено положение - настоящият социален министър Тотю Младенов не е давал такова. Напротив - ведомството му направи предложения за промени в наредбата за издаване на разрешителни за работа на работници от трети страни, които целят да затегнат режима и да защитят българските работници по време на растящата безработица в кризата. Предложенията, основното от които е да се увеличи пазарният тест за търсене на българска работна ръка от 15 на 30 дни, и то в цялата страна, а не само в региона, три пъти не минаха през Министерския съвет. В кабинета се притесняват, че промените може да развалят отношенията ни с ключови инвестиционни партньори - като САЩ например. А и чакат становище от ЕС, където уж са за свободното движение на работна ръка.

Статистиката за 2009 г. обаче показва, че това е доста хипотетично притеснение. Защото в челото на класацията на Агенцията по заетостта е Турция - със 777 разрешения за работа, от които 483 са за работници, а 213 за средно-технически персонал. При това повечето са в строителството. На второ място е Русия, но тя има едва 86 разрешителни, от които 45 са за инженерен технически персонал и 18 за висш ръководен. САЩ са също в шестицата със скромните 67 броя разрешителни. При това 28 са за спортисти и още 25 за преподаватели, които по принцип минават през по-облекчен режим.

Всъщност проблеми да се дават разрешителни за висококвалифицирани специалисти, консултанти и преподаватели и сега няма. Предложенията на социалното министерство биха се отразили най-много върху режима за издаване на разрешителни за работнически професии, където и проблемите са най-големи. Според логиката почти половината от регистрираните турски работници би трябвало да се трудят за "Мапа Дженгиз" на прословутата автомагистрала "Люлин". Там в резултат от протестите на българите за по-ниското заплащане и мизерните условия на труд последваха масови проверки на трудовите инспектори. От тях стана ясно, че условията на труд са мизерни, но са еднакви и за турци, и за българи. Даже чужденците са по-зле, защото живеят по фургони. Но не протестират и това е едно от обясненията на работодателите защо държат на чуждите работници - защото не създават проблеми, работят извънредно без пари и живеят в коптори. А българите си търсят правата.
Още от статията на „Сега"

"Разследването срещу Наглите е като снежна топка на склон", казва в интервю за „Монитор" Николай Кокинов, градски прокурор на София
Г-н Кокинов, стана ясно, че убитият радиоводещ Боби Цанков е идвал често при вас и сте имали добри професионални отношения с него. Какво си говорехте?
- Г-н Цанков сам ме потърси. Заяви, че иска да помага с информация на прокуратурата и предложи услугите си.

Кога ви потърси?
- Точно след инцидента със Стефан Бонев-Сако. Не знам откъде ми има номера. След това ме помоли за лична среща, на която щял да разкаже важни неща. Приех го в присъствието на колеги и той разказа някои факти, които ще премълча в момента. Боби Цанков никога не е искал да бъде свидетел, ние също не сме планирали това.

Тоест той е бил по-скоро информатор на прокуратурата?
- Въпрос на гледна точка. Има и още едно нещо, което не мога да коментирам сега. Една част от тази информация е вкарана в процесуалните способи, но все още не мога да я обявя.

Какъв е мотивът на братята Красимир и Николай Маринови-Маргините да поискат смъртта на Боби Цанков?
- Не мога да го изложа, без да застраша разследването.

Свързан ли е с творчеството на Боби Цанков?
- Не бих казал. Самият той ми заяви, че 2/3 от творчеството му е художествена измислица. Аз го попитах: "Коя е 1/3-тата, която е истина", а той се засмя.

Очаквате ли Николай Маринов-Малкия Маргин да се предаде на 13 януари?

- Да.

Каква е причината според вас той да се крие толкова дълго?
- Не желае да влезе в ареста. Всеки ден, в който не е там, за него е печалба.

Има ли свидетели, които казват, че Маргините са им поръчали или са поръчали пред тях на друг човек разстрела на Цанков?
- Това е следствена тайна и не може да се коментира.

Възможно ли е, при положение че в момента извършителите на убийството са неизвестни, да бъдат повдигнати обвинения на братята Маргини за поръчителство на разстрела му?
- Това вече е факт, който Градският съд прие.

В бъдеще обаче ще може ли да се внесе обвинителен акт срещу Маринови, ако извършителите на убийството останат неизвестни?
- По-трудно е да се докаже. Не е невъзможно, но просто е по-трудно за поддържане като обвинение. Нека да разграничим нещата обаче. В момента сме събрали доказателства, които да обуславят постоянното задържане на лицата и повдигане на обвинения срещу тях. В никакъв случай не мога да се ангажирам, че разполагаме с доказателства, които да са достатъчни за осъдителна присъда на подбудителите.

Появи се информация, че се издирва лице, близко до Златко Баретата, за което се предполага, че е един от физическите убийци на Боби Цанков...
Колегите от МВР издирват физическите убийци. Повече от това не мога да коментирам.

Хипотетично възможно ли е човек, близък до Баретата, да бъде нает от Маргините, за да извърши разстрела на Боби Цанков?
- На вас оставям коментарите и анализите. Аз не мога публично да си позволя да анализирам собствените си доказателства.
Още от статията на „Монитор"

„Не може да има понятие здравно неосигурен", казва в интервю за „Класа" д-р Цветан Райчинов, председател на Българския лекарски съюз
Д-р Райчинов, през 2010 г. хората, които не отидат на профилактичен преглед, ще губят здравноосигурителните си права за един месец. Смятате ли, че това ще бъде ефективна мярка?
- Би трябвало. Това е мярка, която я има в цяла Европа. Профилактичният преглед е задължителен във всички европейски страни и със сигурност знам, че там действително се губят права, ако не го извършиш. Както и че не можеш да започнеш работа, ако не си преминал профилактичния годишен преглед. През този месец, ако пациентът се разболее, ще си плаща, защото вината е изцяло негова. Би трябвало да намери за цяла година един ден време да посети семейния си лекар и да си направи профилактичния преглед.

Миналата седмица НАП съобщи, че още 380 хил. души могат да отпаднат от здравната система заради промените в Закона за здравно осигуряване. Как ще коментирате тези цифри?
- Тази статистика е доста притеснителна. Освен че ще отпаднат тези хора, те няма да имат достъп и до здравната система. Преди това вече имаше увеличение на хората, които не плащат здравни осигуровки, заради безработицата и кризата. Общо броят на всички неосигурени е над 500 хил. души, макар че според статистиката тези хора са над 1,5 млн. души. Тази цифра се взима предвид, без да има яснота колко от тях наистина са в страната. Би трябвало да се намери разрешение на проблема и да се разбере най-вече защо тези хора ще отпаднат от системата - дали са трайно безработни, социално слаби, или има друга причина. Освен това крайно време е българите да се научат да спазват закона и всички равно да плащат здравните си вноски. В това отношение законът е справедлив, като намира начин да повиши събираемостта на вноските. Трябва да бъде така, както е в Европа - понятие като здравно неосигурен не може да съществува в държавата.

Смятате ли, че е необходим нов закон, който да урежда въвеждането на втория стълб на здравно осигуряване?
- Мисля, че трябва да има, защото Законът за здравно осигуряване, който претърпя промени сега, е преправян много пъти и вече не изпълнява първоначалния замисъл, а и към момента не е ефективен. Наистина в него има част за доброволното осигуряване, но то не работи на практика и би трябвало да се намери механизъм да се задейства. Предстои да се реши какъв ще бъде моделът на въвеждането на частните фондове в системата.

Личните лекари казаха, че ще си търсят лихвите за ноември. Вие ще предприемете ли същото?
- Направихме юридическа справка с адвокати и се оказа, че лекарският съюз не е страна по индивидуалните договори. Няма как да заведем дело като организация, за да получим лихвите от името на всички колеги, тъй като всеки от тях има договор със съответната районна каса. Това, което можем да направим, е да препоръчаме на всички лекари в страната да си потърсят лихвите. Когато някой лекар е санкциониран и забави с няколко дни плащанията, касата никога не пропуска да си вземе лихвите върху забавените плащания. По закон и по НРД здравната каса е длъжна да плати тези лихви.

До 20 януари трябва да се сключат договорите на болниците със здравната каса. Какво ще стане с тези лечебни заведения, които не успеят?
- Те имат няколко възможности. Едната от тях е да се преструктурират в друг вид лечебно заведение за доболнична помощ. Могат да се преструктурират и като болници за продължително лечение и долекуване. Последният вариант е да преустановят дейността си. Трябва да се знае, че там, където не може да се осъществява медицинска дейност, такова лечебно заведение няма как да съществува. Болниците, които преустановят дейност или виждат, че няма да успеят да сключат договор за определени дейности, е добре да не ги изпълняват до 20 януари. Защото, ако не отговарят на условията, няма да им бъде заплатено.
Това, което трябва в много къси срокове да се уреди, е, където отпадат лечебни заведения или различни видове медицинска помощ, да има сигурно заместващо здравеопазване. Най-малкото трябва да бъде гарантирана спешната и неотложна помощ, за да няма риск за пациента.

Докога ще стане ясно колко болници ще се преструктурират, колко ще преустановят дейността си?
- Това ще стане ясно след 20 януари, когато приключат договорите с касата, тъй като единственият начин да съществуват лечебните заведения в момента в страната, е чрез договор с НЗОК. Така че тогава ще разберем кои са оцелелите, т.е. кои са отговорили на изискванията и критериите за сключване на договор. Рестрикциите в болничната помощ, които се налагат, са дотолкова справедливи, доколкото ще могат да отсеят болниците, които могат да оказват ефективно качествено лечение и най-вече да гарантират сигурност на пациента.
Още от интервюто на „Класа"

„Пускаме карта за влак и метро", казва в интервю за „Стандарт" изпълнителният директор на БДЖ Пенчо Попов
Г-н Попов, неочакван ли беше протестът на петдесетината железничари, които спряха работа заради закъснение на ноемврийските заплати?
- Закъснението на заплатите за ноември е с три седмици, или 11 работни дни, ако се вземат предвид празниците. Хората имат основание да са недоволни. От петък има напрежение сред работещите в компанията. Протестът не е организиран от синдикатите. Те знаят, че очаквахме финансовото министерство да преведе субсидията на БДЖ за януари, за да започнем изплащането на възнагражденията.

Кога трябва да ви превеждат субсидията?
- Първия или втория работен ден на месеца. Но в началото на годината винаги има известно закъснение. Надяваме се в следващите месеци парите да идват навреме.   

Кога ще платите декемврийските заплати?
- Трябва да получим държавната субсидия за февруари. Би трябвало да ни я преведат на 1 - 2 февруари.

И на 3 - 4 - 5 февруари плащате заплатите?
- Да, надявам се, че няма да има закъснение на субсидията.

Ще накажете ли железничарите, които спряха работа и объркаха графика за движение на влаковете?
- Ще им потърсим отговорност, но до уволнения няма да се стигне. Разбирам недоволството на железничарите, има закъснение на заплатите. Но и те трябва да разберат, че със спирането на работата допълнително утежняват финансовото състояние на БДЖ "Пътнически превози". Железницата плаща инфраструктурни такси на НКЖИ, създадено бе неудобство на пътниците.

Какво предстои да се случи в железниците в близките месеци на 2010 г.?
- Преструктурирането на дружеството, което започнахме в края на тази година, ще продължи и през 2010 г. Дъщерното дружество "Тягов подвижен състав" се влива обратно в БДЖ ЕАД - компанията майка. Двете дъщерни дружества - товарни и пътнически превози, остават счетоводно и юридически разделени, за да няма кръстосано субсидиране между тях. В началото на годината отделите за информационно обслужване в дружествата ще се слеят и ще преминат в БДЖ ЕАД. Към април ще се слеят и счетоводствата, юридическите и службите по човешки ресурси. Директорите от 8 станаха 4, повече от 50% е намален броят на отделите. Чисто административният персонал се намалява с 30%. При експлоатационния персонал също има съкращения.

От тази година ще можем да купуваме билети за влак през интернет. Как ще работи системата?
- Клиентът влиза в нашия сайт и съобщава дата на пътуване и направление. Ние му казваме влаковете, които могат да обслужат маршрута. Питаме го по кое време иска да пътува, в коя класа, колко човека ще пътуват, какъв превозен документ иска. Казваме му цената, правим оферта. След като я потвърди, можем да направим резервация. Плащането ще става през интернет чрез дебитна или кредитна карта. Заложили сме изискване за защита на данните.

Как ще си получи билета?
- В посочено от пътника бюро или на гарата преди заминаването. Ако информационната система заработи по-скоро, ще осигурим издаването на т.нар. холм тикети, електронни билети, които пътникът ще може да разпечатва на домашния си компютър. Въвежда се универсален 3 D код. Разпознаването му ще изисква определена комуникация и съоръжения в гарите. Електронният билет ще представлява една разпечатка А4. Устройството на входа към всеки влак ще го разпознава.

Ще въведете ли общ билет влак-метро, както в Германия?
- Да. От 3 години преговаряме с Голяма столична община. Направили сме оферта за обща карта или билет "железопътен - градски транспорт", както има билет "метро - наземен транспорт". Издаваме еднодневни карти за влака София - Перник. Бихме могли да ги комбинираме с градския транспорт в София. Известно е, че 80% от населението на Перник се изнася всеки ден в столицата. От градската управа зависи да стане факт, ние сме дали своето предложение. При условие че все още метрото не е свързано пряко с Централната жп гара, за пътника би било много удобно да може да си купи комбинирана карта или билет. Идеята е още от времето, когато предложихме да се направи градска железница за София. Все още не сме се отказали от тази идея. В столицата влизат 6 жп линии, а няма околовръстна, която да ги свързва. Прекъсната е преди години. Но има начин да се организират влаковете. Технологията е подобна на използваната между Драгоман и Костенец. Такава организация бихме могли да въведем и на други места, примерно за линията София - Перник.

Какво друго, което ще засегне хората, пътуващи с влак, ще направите през 2010 г.?
- Ще продължим обучението на персонала, което пряко ще се отрази на обслужването на пътниците. Ще развием пътническата резервационна система и ще въведем система за следене на влаковете. На този етап все още няма да има Дж Пи Ес за следене на влаковете по целия маршрут. Първоначално ще бъдат определени точки в мрежата, в които ще се следи дали влаковете преминават през тях според разписанието. Информацията ще се публикува. Когато изградим изцяло системата, ще можем да съобщаваме за закъснението на влаковете с SMS. Пътникът прави запитване, като ни съобщава номера на влака, който го интересува. Ние му отговаряме със съобщение. Но първо ще въведем информационната система за продаване на билети през интернет и след това ще я надградим с GPS.

По-малко ли пътуват хората заради кризата?
- 7% е намалението на пътниците спрямо миналата година. Но не е намалена подвижността на населението. По-скоро изчезнаха определени групи пътници. Строителите ги няма. Ние следим какви пътници се качват на влака, откъде, закъде. Каква е причината да пътуват, за да можем да направим съответната политика.
Още от интервюто на „Стандарт"

„Дребният бизнес е най-застрашен от неплатените дългове на държавата", казва в интервю за „Дневник" Антон Петров, регионален мениджър на "Виохалко" за България
Металургичните предприятия започнаха 2010 г. със спад 30% в сравнение с година по-рано. От началото на януари един от основните енергоизточници за производителите на металите - природният газ увеличи цената си с  10.45%. За това как се справят компаниите в бранша, който е сред най-силно засегнатите от кризата, разговаряме с председателя на управителния съвет на Българската асоциация на металургичната индустрия и регионален мениджър на "Виохалко" за България Антон Петров    . Гръцката "Виохалко" е собственик чрез дъщерната си компания "Сиденор" на предприятия като "Стомана индъстри" и "Сигма" и на производители на цветни метали като "Стилмет" и "София мед".
Г-н Петров какви са очакванията ви за развитието на пазара през тази година, вижда ли се краят на кризата?
- Очаквам трудни първи три-четири месеца на годината, до края на март и април, а след това да настъпят по-добри времена. Силите на бизнеса започват да се изчерпват - дали ще издържим до края - това е въпросът. Наблюдаваме една от най-дълбоките и продължителни кризи, появявали се някога. Заговорихме за нея през август 2008 г., сега е януари 2010 г. - измина година и половина, без да сме наясно излизаме ли от кризата, къде се намираме и коя буква от азбуката ще последва - W-, U-, L- или "V-образна ще бъде кривата на излизането.
Световната макроикономика е много далеч от това, което виждаме в България и което можем да предвидим. Ситуацията е много крехка и не се знае какво точно ще окаже въздействие върху нашата икономика - срив на чужда борса, рязък спад на цените или друго.
Важно е първо да излезем от рецесията и да видим какъв ръст на БВП ще имат силните държави в Европа като Германия, Франция и Италия, защото те са пазарите, които ще повлекат и нас нагоре.
Бившият икономически министър Петър Димитров нанесе ясни щети на хората, които му повярваха, че кризата ще ни подмине, и не се подготвиха навреме, не подготвиха и фирмите си за нея. Такива нереалистични прогнози залъгват и правят лоша услуга главно на малкия и средния бизнес. Ако говориш от името на правителството и толкова важно министерство и не знаеш какво да кажеш, поне не казвай нищо. Важното е да се поучим и да не правим прогнози, които са нереалистични.

Очакват ли се нови съкращения в металургията?
- Ще ми се да вярвам, че няма да има по-сериозни съкращения, ако ситуацията остане такава. Дори на пазара да има леки сътресения, надали ще се прибегне до подобни мерки.

И преди сте казвали, че инфраструктурата е един от най-сериозните проблеми пред бранша, промени ли се нещо в тази насока?
- Инфраструктурата си е, както си я знаем от времето на Тодор Живков. Нищо не се е променило, даже се е влошило. Промяната е някъде около 100 км магистрали - това, което в останалите държави го правят за месеци, тук го правим вече 20 години. Докато построихме новите магистрали, се развалиха старите. Дано обещанието на премиера за 65 км нови магистрали годишно се сбъдне. В противен случай районите извън големите градове ще останат недостъпни, икономиката ще се развива едностранчиво само в определени центрове, другите ще изостават все повече и повече. В същото време цените в големите градове стават ненормални - като се започне от работната ръка и се стигне до земята. Подобна ситуация ще накара много чужди инвеститори да се откажат от намеренията си за вложения у нас.
Освен пътищата в много тежко и окаяно състояние е жп инфраструктурата, където за съжаление се изсипаха много пари без кой знае какъв ефект. БДЖ - монополният превозвач към момента, бе оставен на произвола на съдбата. Има още един-двама участника на пазара, но са съвсем в зародиш и нямат толкова силни възможности. Не беше направено абсолютно нищо за преструктурирането на БДЖ, поставянето й на пазарен принцип и модернизирането й. В момента дружеството представлява една разходно ориентирана организация - има толкова разходи, значи трябва да има и съответните приходи. Логиката им е, че клиентите няма къде да отидат, независимо колко скъп става превозът на товари. Индустрията е хваната като в менгеме. Нито ние имаме пазарен механизъм, по който да реагираме, нито БДЖ действа като на свободен пазар. В момента с допълнителното свиване на товарите БДЖ е в колапс и стоим на тръни в очакване какво ще се случи с тазгодишните ни превози.
Тежкото състояние на инфраструктурата важи в пълна степен и за пристанищата. Защо в навечерието на новата година купихме пристанището на "Свилоза" в Свищов? Не сме пристанищен оператор и това не е основният ни предмет на дейност. Правим го, за да сме сигурни, че ще може да имаме врата за нашия товаропоток, за да върви нормално, да е предвидим като цени и да не ни пречи за по-нататъшно развитие.

В период на криза все по-актуален става въпросът за държавата като длъжник на бизнеса, как бихте коментирали създалата се ситуация?
- Много е опасно, защото допълнително натоварва вътрешнофирмената задлъжнялост. За съжаление не разполагам с конкретни данни и не мога да преценя доколко тежка е ситуацията, но ако е вярно, че дългът на правителството е около и над 1-2 млрд. лв., тези пари могат действително да прегреят икономиката, да се затормозят плащанията между фирмите и в крайна сметка да се стигне до фалити. Допълнително при влошеното банково кредитиране, каквото наблюдаваме, по-слабите ще отпаднат. За съжаление ще фалират главно фирми от малкия и средния бизнес, които са основни за стабилността на икономиката. Страна като България трябва да има много силно развит малък и среден бизнес, за да може да просперира.
Още от интервюто на „Дневник"