Германските средни предприятия винаги са били посочвана за пример, като гръбнак на икономиката. Българските фирми, които в по-голямата си част са малки и средни, често се оплакват, че държавата не им помага да се развиват. От друга страна управляващите повтарят, че са намалили корпоративния данък до едно от най-ниските възможни нива - 10%. Фирмите у нас твърдят, че нямат възможност да прилагат иновации в производството си. Разбира се, има голяма разлика между нашите и германските средни предприятия.
Какво правят германските фирми?„Ханделсблат" отделя внимание на хората, които с усилия и амбиция изграждат стъпка по стъпка своя бизнес. Изданието се позовава на изследване на IKB-Bank. Изследването включва 1300 средни предприятия.
Отличниците" сред средните предприятия значително се различават от множеството. Те отбелязват от 10 до 30% ръст на година. Те инвестират повече и постигат по-висока доходност. 15% е средната доходност на капитала на „шампионите". Авторите на изследването откриват няколко основни причини за растежа им.
На-бързорастящите германски фирми не само че инвестират повече от другите фирми, но се стремят и към по-голяма доходност на капитала. Те наблягат на международни ангажименти, първокласни продукти и модернизиране на производството.
„Шампионите" още преди години са приспособили основната си дейност и търговски модели към световните тенденции. Сега те печелят от тази гъвкавост и усет. Важни за успеха са способността за промяна, здравето, енергията и модернизиране на техниката.
Най-бързо развиващите се средни предприятия имат експортна квота, която в някои случаи достига 50%. Самите малки фирми са изградили световна производствена мрежа. Например „Вонер" ЕООД с годишен оборот от 50 милиона евро е малка фирма, но е представена в 60 страни. Експертите от европейското бизнесучилище са стигнали до извода, че германските фамилни предприятия по-силно обръщат повече внимание на развитието си и изследователската дейност в чужбина. Силна е експанзията на фирмите в Русия и Източна Европа.
Най-бързоразвиващите се предприятия разполагат с промишлен опит в своя сегмент и са се фокусирали върху първокласни продукти. Иновационният елемент в производството им е много висок. Това засилва конкурентноспособността на предприятията и им дава възможност да съревновават и с фирми от други страни.
Шампионите на растежа печелят една голяма част от парите си от допълнително обслужване и услуги около собствения си продукт.
Пакетирането на продукта и обслужването се счита за добра стратегия в конкуренцията с новопоявилите се фирми от бързоразвиващите се страни.
Успешните фирми рядко са самостоятелни играчи. Те работят съвместно с изследователски институти и висши училища, развиват продукти в сътрудничество с клиенти и фирми от други браншове.
Често бързоразвиващите се фирми поемат обществени ангажименти като например спонсорството на културни и спортни събития.