Над 20 пъти е нараснала сумата на разплатените пари по ОП „Транспорт" за по-малко от две години. Това показва съпоставката между периодите от 2007 г. до средата на 2009 г. и от тогава до 30 април 2011 г.

Към днешна дата сумата на разплатените средства по Оперативна програма „Транспорт" към бенефициентите възлиза на почти 300 млн. лв. За първите три години на програмата, от 2007 г. до 31 юли 2009 г., от тях са били разплатени едва 14 млн. лв. Само за периода от август 2009 г. до днес, благодарение на положените усилия и оптимизацията на работата, тази сума е нараснала над 20 пъти.

Увеличението на договорените пари по ОП „Транспорт" е още по-голямо - към август 2009 г. договорираните средства са били около 443 млн. лв., а към днешна дата те са над 2 млрд. лв. Съпоставката показва, че само за 2010 г. са договорени повече средства, отколкото за първите три години на програмата. Очаква се миналогодишното рязко увеличение на договорените средства да доведе до сериозен ръст на изплатените пари през тази и следващата години.

 

Очакванията са през тази година да бъдат договорени всички средства от ОП „Транспорт" за железопътния сектор. В момента в процес на изпълнение е проекта Свиленград - турска граница, който е достигнал над 50% физическо изпълнение. Очаква се в средата на месец май да стартира строителството на жп линията Пловдив - Бургас. През следващия месец трябва да има и избран изпълнител за линията Септември - Пловдив. Полагат се усилия в кратки срокове да стартира тръжната процедура за Димитровград - Свиленград. От приоритетната ос за железопътните проекти ще бъде финансирано и разширението на софийското метро (участъците Обеля - Надежда и Младост 1 - Цариградско шосе), както и закупуването на нов подвижен състав за него.

 

Около 40% са договорени по втора приоритетна ос, по която се финансират пътните проекти. В процес на изпълнение е проектът за доизграждане на АМ „Тракия" лотове 2,3 и 4. По трета приоритетна ос - подобряване на интермодалността при превоз на пътници и товари, проектът за строежа на втория метродиаметър изпреварва първоначалния график и е достигнал над 55% физическо изпълнение.