Акциите на CVS Health наскоро бяха изключително силно разпродадени. Но като бонбоните за Свети Валентин през март, само защото нещо е евтино, това не значи, че е добра покупка.
Акциите на смесения магазин, превърнал се в здравно-застрахователен гигант, се сринаха със 17% миналата седмица, след като отчете печалби, които разочароваха вече смекчените очаквания на инвеститорите. CVS отчете оперативна печалба за първото тримесечие от $1,31 на акция, доста под средната прогноза на анализатора на FactSet за $1,69.
Виновниците: по-високи разходи за Medicare Advantage и продължаващата слабост в отдела за аптечни обезщетения.
Инвеститорите бяха безжалостни, изпращайки акциите до $56 от $68 - нивото, на което се търгуваха преди десетилетие. Акциите бяха на път към най-големия си процентен спад от ноември 2009 г., превръщайки се в най-зле представилите се в S&P 500, през деня на отчитане на резултатите според данни на Dow Jones.
Поевтиняването на CVS по някои показатели правят книжата на компанията привлекателни. Съотношението цена/печалба сега възлиза на 6,9 пъти прогнозните печалби за 2024 г. и 6,2 пъти прогнозите за 2025 г. Това е приблизително една трета от форуърда на 20 пъти за S&P 500. А дивидентната доходност на акциите от 4,8% е доста над средната стойност от 1,6% за здравните акции.
Възможно е обаче CVS да е класически капан за стойност!
Въпреки че потребителите може да познават CVS с неговите 9000 магазина, днес този сегмент генерира по-малко от 30% от общите приходи. За съжаление, другите два основни бизнеса на CVS - управление на обезщетения за аптеки и осигуряване на здравни осигуровки - изпитват затруднения, осигурявайки едновременни двуцифрени спадове в оперативните приходи за първото тримесечие.
Изграждането на бизнес в конгломерат, какъвто е днес CVS, би трябвало да помогне за справяне с лошите моменти, тъй като слабостта в една област компенсира силата в други. Обратната страна: согато две големи бизнес линии са изправени пред неуспехи едновременно, това може да създаде трудна дупка, от която една компания да се измъкне.
Придобиването на Aetna от CVS през 2018 г., което го превърна в основен играч в здравното осигуряване, трябваше да помогне за ограничаване на разходите, като същевременно достигне до потребителите в магазини, с които вече са запознати.
През последните години CVS също заложи много на Medicare Advantage, частно администрирана версия на U.S. правителствен здравен план за възрастни хора. Въпреки че записването в плана Medicare Advantage на Aetna скочи, разходите са твърде високи, смазвайки маржовете на CVS.
През последното тримесечие коефициентът на медицински обезщетения в сегмента, който измерва дела на премиите, изразходвани за здравеопазване, се повиши до 90,4% от 84,6%.
Пенсионерите търсеха повече грижи, докато звеното се справяше със спада в звездните си рейтинги - резултати за ефективност, присъдени от правителството, които могат да повлияят на изплащанията. Резултатът беше спад от 1,1 милиарда долара в оперативните приходи на сегмента.
CVS едва ли е сам в борбата с разходите по Medicare Advantage. UnitedHealth Group отбеляза спад от близо 10% тази година. Humana, която извлича по-голямата част от бизнеса си от Medicare Advantage, е паднала с повече от 30%.
За съжаление, CVS е принуден да води война на два фронта. Бизнесът на CVS за управление на ползите в аптеките - най-големият по приходи - има свои собствени проблеми.
Там неотдавнашното напускане на неназован основен клиент и загубите от придобиването на Oak Street през 2023 г. доведоха до втори спад на оперативната печалба - с над 300 милиона долара.
Може би единствената светла точка беше старата аптечна база на дребно на CVS - най-малката по приходи. Оперативните печалби са нараснали с 3%, или около 43 милиона долара. Може би солиден резултат, но едва ли достатъчен, за да компенсира драматичните загуби другаде.
Кога CVS ще обърне нещата? Инвеститорите ще трябва да бъдат търпеливи, дори и в най-добрия случай.
В конферентен разговор в сряда, главният изпълнителен директор Карън Линч каза, че компанията има план да се върне към целевите си маржове, но даде времева рамка от три до четири години.
Инвеститорите може да приемат скорошните прогнози на CVS с недоверие. В понеделник компанията също намали прогнозата си за оперативните си печалби за 2024 г. до $7 на акция от $8,30 — втората ревизия през последните шест месеца.
На Уолстрийт изглежда му писна. Анализаторът на Leerink Partners Майкъл Черни понижи рейтинга на акциите до Market Perform и намали целевата си цена от $87 на $60 в сряда. "Това тримесечие изостри твърде много неизвестни, за да останем конструктивни, дори по отношение на депресивно множество", пише той в бележка.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на финансовите пазари.