Корабната индустрия в света е виждала и по-добри времена - цените за превоз на контейнери се сринаха, гиганти като Maersk се готвят да съкратят поне 10 000 души, печалбите намаляват, а разходите растат. Единствената добра новина е все по-големият обем на товарите в рамките на Азия - с помощта на търсещите алтернативи на Китай глобални производители, пише Quartz.

Все повече суровини и междинни продукти се налага да се придвижват между различни точки на континента. През последните месеци превозвачи като MSC, Ocean Network Express, OOCL и други обявиха, че подсилват търговските си маршрути като отговор на индустриалните инвестиции във Виетнам, Бангладеш, Камбоджа и други.

САЩ и Китай почти удвояват броя на пътническите полети помежду си

САЩ и Китай почти удвояват броя на пътническите полети помежду си

Това става за зимата и пролетта на 2023-2024 г.

Именно Виетнам се очертава като критична точка в международната търговия. Ако през 2019 г. преките морски връзки между азиатската страна и САЩ бяха 13, към третото тримесечие на 2023 г. те вече са 23 - с 83% по-висок планиран капацитет. Това поставя Виетнам сред най-добре свързаните с Америка държави.

За същия период Виетнам е прибавил близо 90 преки морски връзки към други азиатски държави, от които 46 - към Китай. Последното според експерти е показателно за това, че бизнесът диверсифицира рисковете без да обръща гръб на КНР. "Можем да кажем, че Азия се превръща във фабриката на света - не е само Китай", коментира пред онлайн изданието старши консултантът от MDS Transmodal Антонела Теодоро.

Проблеми за преодоляване

За да спечели от по-голямото търсене на морски транспорт вътре в Азия, Виетнам трябва да инвестира в инфраструктура, отбелязва Quartz. Това означава по-висока ефективност при обработката на товарите, създаване на възможности за преминаване на по-големи кораби и нови терминали с добри жп връзки.

На фона на напрежението с Китай, европейски компании инвестират в производство на чипове във Виетнам

На фона на напрежението с Китай, европейски компании инвестират в производство на чипове във Виетнам

BE Semiconductor Industries е получил одобрение да направи първоначална инвестиция от 5 милиона долара за наемане на фабрика

Голяма част от инвестициите за всичко това идват от... Пекин. Китай, Тайван и Южна Корея влагат милиарди в азиатската пристанищна инфраструктура. Т.нар пристанищна дипломация на КНР се простира от Сингапур през Малайзия до Виетнам - със сериозно участие в огромни проекти.

Така Пекин също диверсифицира риска - даже и част от заводите да не са на негова територия, ключовата му роля се запазва.