За амбициозна държавна поръчка се състезават две компании. Едната има цял век опит в своята сфера, докато другата е абсолютен "новак" със съвсем скорошни първи успехи. Съотношението в предоставеното финансиране е приблизително 2:1. Кой ще спечели?

В случая с надпреварата между Boeing и SpaceX за пилотиран космически апарат, отговорът е категорично в полза на по-младата компания. В свой материал Ars Technica се връща 10 години назад, за да разкаже за надпреварата, която предначерта пътя и на самолетостроителния гигант, и на хората на Илон Мъск.

Неравно състезание

През 2014 г. САЩ се нуждаеха от нов кораб, който да може да обслужва Международната космическа станция - след излизането от експлоатация на совалките, НАСА се оказа зависима от руската космическа инфраструктура.

НАСА сертифицира Crew Dragon и ракетата Falcon 9 за космически полети

НАСА сертифицира Crew Dragon и ракетата Falcon 9 за космически полети

До дни започва и 6-месечната мисия до МКС на четирима астронавти

Boeing получиха цели 4,2 млрд. долара за своя Starliner, а SpaceX - доста по-скромните като за такъв проект 2,6 млрд. долара. Следва голямото "Но".

Космическото подразделение на Boeing, макар и с огромен опит, се оказва "в небрано лозе". До момента то винаги е работело по договори на принципа "разходи плюс" - всеки допълнителен харч се начислява и така раздуванията на бюджета и забавянията не са проблем на компанията, а на НАСА. Този договор, обаче, е с фиксирана цена.

Иначе казано, всяко раздуване на разходите изяжда от печалбата. Мениджмънтът на Boeing приема последното много сериозно и първоначално за Starliner даже не са заделени прекалено големи ресурси.

Непредизвикани грешки

По-късно става ясно какъв още по-голям проблем е заложен в проекта. При договорите на фиксирана цена плащанията са на база конкретни достигнати етапи... но дадената компания може да прехвърля още и още работа напред във времето, докато само отмята минимума за освобождаването на даден транш. Така в решаващите етапи на проекта се оказва, че има непосилно количество несвършени неща.

Не помага и фактът, че още през миналото десетилетие Boeing е компания, управлявана от бизнес администратори с мания за "ефективност", а не от инженери. Така полетният софтуер се разработва не от единен екип, а от два отделни, които на всичкото отгоре са географски разделени във Флорида и Тексас, нямат си доверие и не обменят активно информация.

Излетя пилотираният кораб Crew Dragon-3 на компанията SpaceX

Излетя пилотираният кораб Crew Dragon-3 на компанията SpaceX

Четиримата астронавти ще прекарат шест месеца в орбиталната станция

Липсата на вертикална интеграция на процесите се вижда и при тестовата фаза. Междувременно, SpaceX Dragon влиза в експлоатация.

Boeing, за които най-важното беше Starliner да се случи по възможно най-евтиния начин, в момента са с 1,5 млрд. долара "на червено" и освен това корабът им все още не е летял с хора на борда.