Искаме да намалим риска от кризата в Европа, казва Пл. Бобоков в интервю в корпоративното информационно издание "Приста"

- Г-н Бобоков започна ли да се възстановява пазара на моторни масла след кризата?

- През последните два месеца забелязваме едно възстановяване на заявките на масла  към Приста Ойл от предкризисния период. Но според мен, тук не става дума за растеж  – по скоро се явява като следствие от фалита на много компании, които се занимаваха с  този бизнес или от драстично намаление на обемите при другите играчи. Не мисля, че в  абсолютни цифри има увеличение на пазара, той за съжаление остава свит. Компанията  ни винаги е предлагала качествени продукти и е успявала да реализира на пазара стабилни обеми, заради това ни определят като сигурния и надежден доставчик в този  сегмент. Не мога да кажа, че сме увеличили пазарния си дял, защото това е ефект само  от последните два месеца. Освен това, в средата на годината намалихме чувствително  продажбите на всички продукти в ниския сегмент, тъй като се получи голямо ценово  разминаване между това, което се търси, и това, което се предлага на пазара.

- Според прогнозите на световните икономисти Европа не я очаква нищо добро през  следващата година. Какви са Вашите очаквания?

Категорично считам, че 2012 г. ще бъде най-тежката от последните кризисни години,  затова съм убеден, че компаниите, чиито бизнес е обвързан изцяло със Западна Европа,  ще усетят доста сериозни проблеми през идващата година. Но независимо от лошите  сигнали идващи от Гърция, Италия и Унгария, вярвам, че Обединена Европа ще се  справи с кризата.

- Заради свиването на западните пазари ли Приста ойл се насочва към развитие на бизнеса си на изток?

- Идеята ни е да диверсифицираме риска и да излезем на пазари, на които световната икономическа криза не се усеща толкова силно. На първо място такъв регион е Близкият изток -  държавите износителки на петрол и на петролни деривати. Кризата се чувства по-слабо и при по-затворените икономики, каквито са средноазиатските. В тези държави глобалните процеси не влияят толкова силно и това гарантира тяхната относителна стабилност.

- Кои са най-силните ви пазари в момента?

- Зависи в какво отношение - може да бъде по отношение на обем продадени продукти или по отношение на печалбата. Все още най-печелившият ни пазар е българският. В предните позиции, особено със своите размери, е турският пазар, следван от румънския пазар. Освен това, като едни от водещите ни пазари бих посочил Унгария и Украйна. Експортният ни бизнес през тази година има най-голям дял, защото търсим варианти за компенсиране на намалелите ни продажби в Източна Европа.

- Една от последните Ви инвестиции е навлизането чрез джойнт венчър на пазара в Узбекистан, как избрахте именно тази държава за развитието на нова производствена дейност?

- Узбекистан е най-голямата държава в Централна Азия – има огромен потенциал с 30 милионния си пазар, не само за Приста ойл, но и за всяка една българска компания. Разбира се, страната има и своите недостатъци, но аз предпочитам да говоря за предимствата, защото именно те ни накараха да я изберем. Узбекистан е един от големите производители на газ, в по-голямата си част населението е младо, държавата е богата на полезни ресурси и има предвидима бизнес среда.

- Проблем или предимство е че правителството на Узбекистан ви е партньор?

- Има си своя риск, но според мен е предимство. Изхождайки от факта че основата на нашето партньорство е президентски декрет, който се приема за един от най-стабилните актове, последван от постановление на правителството и изпълнение. А и от досегашното ни присъствие там сме изключително доволни, политически нещата са предвидими. Това е изключително важно за бизнеса, който търси поне краткосрочна прогнозируемост и постоянство. Проблем донякъде имаме с режима за смяна на валута, който е доста ограничен, но ще бъде облекчен с увеличаването на износа, като очакваме той да надмине 50% от произвежданата продукция.

- Какво включва цялостната Ви инвестиционна програма през тази и следващата години?

- В преговори сме за покупка на компании на партньори от региона, тъй като е подходящо време за консолидиране на бизнеса ни, за си осигурим по-голям достъп до други пазари. Предстои ни голяма инвестиция в маркетингов проект за препозициониране на продуктите ни в топ сегмента. Когато се работи със скъп ресурс, е трудно да поддържаш продукти в ниския ценови сегмент. Това няма да доведе до увеличаване на обемите ни, но ще увеличи печалбата ни. Тази крачка, разбира се, изисква и необходимото финансиране, затова и водим преговори в тази посока. Работим и върху нов бизнес проект, който планираме да обявим в началото на следващата година. Той няма да е нов за групата като цяло, но ще е нов за Приста ойл. 2011 год. мина под знака на преструктурирането - преструктурирали сме бизнеса си в Турция, България и Румъния, а в края на годината ще приключим този процес и в Унгария, тоест на основните ни пазари.

- В Югоизточна Европа къде най-добре се прави бизнес?

- Може би в Румъния. По-атрактивна е, с по-голям пазар, по-добре се работи с администрацията. Бих насърчил повече български компании да инвестират
там. За съжаление, Румъния има неблагоприятна данъчна политика, тъй като популизма при тях бе голям и сега си плащат за него.

Източник: сп. "Приста"