На 3 февруари тази година Държавната комисия за енергийно и водно регулиране(ДКЕВР) одобри промените в Общите условия на Топлофикация София ЕАД, с които се определят взаимоотношенията между общинското дружество и потребителите на топлинна енергия. Скоро те ще влязат в сила. Идеята за промените е продиктувана от дългогодишните проблемни и ощетяващи клиентите казуси, като:
- недостатъчната информираност на потребителите (вече клиенти)
- недостатъчните им права като такива
- недостатъчно ясните правила, повечето от които открито ги ощетяват.

Няма да разглеждам всички промени, а само добрите според мен и онези, подкрепящи основната ми теза за основния ни проблем с Топлофикация, а именно:

ТОПЛОЕНЕРГИЯТА ПРОДАВАНА НИ ОТ ТОПЛОФИКАЦИЯ Е ФУНКЦИЯ НА ПРОДАЖБАТА, А НЕ НА ПОТРЕБЛЕНИЕТО:

Основното ни всеобщо недоволство като клиенти на Топлофикация са високите сметки, които получаваме. Въпросът е дали това е заради "високата цена" на топлоенергията, която ни продават или нейното "огромно количество". Според мен и в двете. Тъй като в конкретния случай, явявайки се клиенти, сме в преки  взаимоотношения с топлофикационното дружество, то ще наблегна на фактора "количество", за което отговорността е изцяло негова.

Колко енергия ни продава Топлофикация? Отговорът е - МНОГО. УЖАСНО МНОГО! Представете си, че като клиенти(страна) по договора, поискате от Топлофикация да ви продаде, да кажем - половината от количеството, което ви е продавала до момента. Логично е сметките ви да паднат наполовина. Звучи добре, нали? Всъщност, въпросът не стои вие да поискате да ви продава 50% по-малко енергия, а да се намери оптималното количество енергия, достатъчна за нуждите на живущите в рамките на "една абонатна станция".

Тъй като на нас (клиентите) се оказва честта, да искаме, толкова енергия, колкото ни е необходима, а не колкото се може повече, както повелява лозунгът на Топлофикация, скрит зад задължението да ни осигури "необходимия комфорт", то ние се нуждаем от информираност. Или по-скоро как и какво можем да поискаме да бъде намалено, вследствие на което да ни бъде продавана по-малко енергия. По същество, това става чрез промяна на параметрите, заложени в системата за автоматично регулиране в абонатните ни станции. Някой някога да е бил наясно (визирам средностатистическия потребител) относно въпросните параметри?

Първата добра промяна в Общите условия:
Чл.5 (12.) да води досие за повреди и за параметрите на настройка на абонатната станция и системата за автоматично регулиране на топлоподаването в сградата, в което се отразява причината за промяна на някой параметър от първоначалната настройка.
14. да предоставя информация на Клиента за:
в) параметрите на настройка на абонатната станция и системата за автоматично регулиране на топлоподаването в сградата, в т.ч. използване на възможността за намаление на потреблението през нощта, при поискване.

С горецитираните членове, алинеи и подточки:
1. Клиентите могат да изискат, а Топлофикация да предостави ВСИЧКИ параметри на "настройка на абонатната станция". Хубаво е да бъде направено писмено, за да го има "черно на бяло" срещу подпис!!! Ще бъдете втрещени от цифрите, заложени в абонатната станция!
2. Можете веднага да поискате (като начало само за през нощта), намаляването на температурата на топлата вода (БГВ) и отопление на входа след подгревателя, позовавайки се на горецитираната подточка. Минимумът, под който не можете да слезете, е 55 градуса. Преценете според това, което видите като информация.
Чувал съм и за по-ниски от тези температури, но за тях ще пиша в друг материал.
Неслучайно казах, че промените са НЕДОСТАТЪЧНО ДОБРИ. Защо да не може да бъде намалена температурата и през деня? Всичко е въпрос на настройката на съответния параметър.

Не си мислете, че ще ви е лесно и Топлофикация веднага ще удовлетвори искането ви. Ще ви бъде изтъкнато, че е длъжна да ви достави необходимия топлинен комфорт, че температурната крива ще се промени, че така е заложено по проект, че потреблението ще падне под 50% спрямо проектното, че всъщност понастоящем всичко е нормално, и че...и че, и че .... и "последният да затвори вратата"

Ако в крайна сметка дружеството извади основание "че потреблението ще падне под 50% спрямо проектното", то вече не е чак толкова страшно. Преди този довод й даваше правно основание да прекрати изцяло подаването на топлоенергия на съответния блок. Сега просто е длъжна да ви уведоми.
С две думи Топлофикация действаше на принципа "Ах вие непослушни потребители - не искате да купувате толкова, колкото ви продавам? А пестите. Не ви е срам! Ще взема да ви кръцна кранчето и ще видите тогава „кон боб яде ли”."


В сегашната добра промяна:
Чл. 49. (1) Когато топлинния товар на присъединените отоплителни тела в сградата е намален с повече от 50 (петдесет) на сто от проектния за сградата и количеството на енергията, отделена от сградната инсталация, е по-голямо от количеството на енергията за отопление на имотите и/или топлинният товар за битово горещо водоснабдяване е намален с повече от 50 (петдесет) на сто от проектния за сградата, Продавачът прилага чл. 78 от НТ и изпраща писмено уведомление до Клиентите и Търговеца.
(2) Продавачът връчва уведомлението по чл. 78 от НТ на упълномощения представител на Клиентите в СЕС и/или го поставя на подходящо място в сградата. Уведомлението следва да отговаря на изискванията на чл. 78, ал. 3 от НТ.
(3) Топлоснабдяването на СЕС може да не бъде прекратено, когато в едномесечен срок Клиентите на топлинна енергия декларират писмено пред Продавача, с протокол от решение на Общото събрание, че желаят да останат Клиенти при променените условия на намален топлинен товар.

Тъй като Топлофикация "действа" по метода на изчисленията, а не въз основа на направени измервания, винаги може да се оспори, че:
-    топлинният товар на присъединените отоплителни тела в сградата е намален с повече от 50 (петдесет) на сто от проектния за сградата и количеството на енергията, отделена от сградната инсталация, е по-голямо от количеството на енергията за отопление на имотите. 
-    топлинният товар за битово горещо водоснабдяване е намален с повече от 50 (петдесет) на сто от проектния за сградата.
С други думи, дружеството сякаш не се интересува от реалните ни нужди; то си играе с проценти, разпределяйки продадената енергия по формулите от някой наръчник, но не и на базата на от реално установеното потребление.

Но, така или иначе, решение на проблема има: Свиква се Общо събрание и "Клиентите на топлинна енергия декларират писмено пред Продавача, с протокол от решение на Общото събрание, че желаят да останат Клиенти при променените условия на намален топлинен товар". И промяната следва да бъде направена "в едномесечен срок" от уведомлението.

Според мен, Топлофикация е длъжна да удовлетворява желанията на клиентите си. Все пак са страна по договора и по презумпция би трябвало да имат известни права.

Ето още една полезна промяна:
Чл. 8. (1) Клиентът има право да поиска проверка на настройката на режима на работа на абонатната станция и системата за автоматично регулиране на топлоподаването в сградата. Продавачът е длъжен да извърши проверка и да състави протокол за резултатите от нея в срок до 2 (два) работни дни от получаване на искането. Протоколът от проверката се подписва от Страните.
(2) Продавачът е длъжен да нормализира и да промени настройката на режима на работа на абонатната станция и системата за автоматично регулиране на топлоподаването в сградата в срок до 2 (два) работни дни от съставянето на протокола по ал. 1, ако има необходимост от това.

Ако забелязвате, промяната в правата, съвсем не е перфектна и, още по-естествено, е доста йезуитски написана! Просто не трябва да забравяме, че сме клиенти и задължително да потърсим правата си.

Право на клиента е да поиска промяна на параметрите, ако прецени, че това ще е изгодно за него. Дори да поиска намаление на температурата, оплаквайки се от претопляне на апартамента или от ужасно вряла топла вода, която не му е необходима и което не е нищо друго освен продадена "излишна" енергия.

Надявам се, схващате идеята ми!

Бъдете сигурни, че ако се нормализират температурите, никога няма да видите във фактурите си, че водата ви е подгрята със 120 kWh за 1 кубик (и по-високи цифри съм виждал). А определено има фактури с отбелязани 65-68 kWh за кубик подгрята вода. Повече продадена енергия - по-високи сметки. Неотоплителният период май - октомври е най-доброто време за предявяване на претенции, както и за експериментиране с цел оптимизация.

И, може би, най-важната промяна, която, обаче, е с ВРЕМЕННА ПОЛЕЗНОСТ! Забутана е на последната страница на тези Общи условия.

Чл. 69. (1) Настоящите Общи условия влизат в сила 30 (тридесет) дни след първото им публикуване в един централен и в един местен всекидневник без писмено приемане от Клиентите. След влизането им в сила, Продавачът ги публикува и в интернет страницата си.
(2) В срок до 30 дни след влизането в сила на Общите условия Клиентите, които не са съгласни с тях, имат право да внесат при Продавача заявление, в което да предложат специални условия. Предложените от Клиентите и приети от Продавача специални условия се отразяват в писмени допълнителни споразумения.

Ако случайно нещо не ви е ясно от така формулираните "Общи условия", ако бихте искали да направите някакво допълнение или просто не сте съгласни с формулировките в наредбата, опитайте да сключите "специални условия".

Ще имате 30 дни на разположение. Затова четете, мислете, интересувайте се, искайте!

ВИЕ СТЕ КЛИЕНТИТЕ. ИМАТЕ ПРАВО!

P.S. От Топлофикация, току що официално ме излъгаха по телефона, че Общите условия НЕ СА публикувани все още в печатно издание, въпреки съобщението в сайта на Топлофикация (което видях в последствие), че са публикувани на 10.02.2014г.  на в-к 24Часа. От на в-к 24Часа потвърдиха публикацията.

Така че дами и господа – часовникът „цъка”, топломерът в абонатната ви станция – също....