„София ще притисне фирмите длъжници", предупреждава от първата си страница „Дневник"
Събиране на стари задължения от фирмите и притопляне на мерки за принудително разплащане на гражданите, лансирани от години - така Столичната община ще се опита да попълни дупките, които се отвориха в бюджет 2011 след отмяната на презонирането преди седмица.
Търсенето на допълнителни средства трябва да компенсира намалените приходи от данък сгради и такса смет и да осигури изпълнението на по-амбициозния бюджет на София. В същото време то се случва на фона на увеличаващите се данъчни задължения, които само през миналата година са скочили със 150 млн. лв.
Общината ще наблегне на данъчни ревизии на големите платци, които са предимно компаниите и ще запорира сметките на длъжниците. Ще се опита да се повишат и приходите от данъка върху автомобилите чрез поддържането на "топла" връзка със системата на КАТ. София ще опита да ускори и издаването на Акт 16 за сгради, които се ползват, без формално да са въведени в експлоатация, и така за тях не се плащат данъци и такси.
Освен да компенсират ефекта от отмяната на презонирането, мерките трябва да помогнат и да се съберат увеличените с около 50 млн. лв. приходи от имуществени данъци в бюджета на София за тази година. Разликата с миналогодишното изпълнение идва основно от данък сгради и данъка за автомобилите. Планираните приходи от такса смет са същите като събраните през 2010 г. - 180 млн. лв.
Още от статията на „Дневник"
„Нова идея - цените на горивата да се сменят веднъж месечно", разкрива от първата си страница „Сега"
Идеите за успокояване на цените на горивата у нас продължават да се множат. Вчера Съюзът на товарните превозвачи предложи цените на бензина, дизела и пропан-бутана да се променят по-рядко - веднъж месечно, за да могат фирмите по-лесно да планират разходите си.
Тази идея, както и лансираната от премиера сделка "ЛУКойл" да замрази за 1 месец цените на горивата срещу ангажимента държавата да поеме 25% от разходите на компанията за съхраняване на военновременните запаси от горива ще бъдат обсъждани днес в МС. Икономисти и дистрибутори на горива разкритикуваха подготвяната сделка.
"Промяната на цените само веднъж в месеца ще даде възможност на нашия бранш да променя тарифите в зависимост от варирането на горивото. Вариантът носи и риск от загуба, ако петролът поевтинее, докато промяната се отрази у нас, но може да е добър за правенето на по-точни разчети", обясни шефът на съюза Валентин Боянов пред "Фокус". Подобни прецеденти имало в някои европейски страни.
Другата идея, чийто привърженик е премиерът, държавата да поеме 25% от разходите по съхраняването на нефтени запаси, ще натовари бюджета с огромни непланирани разходи. В момента по закон държавата съхранява горива за 30 дни, а "ЛУКойл" за 60. Ако сделката стане факт, двете страни ще ги съхраняват по 45 дни.
Още от статията на „Сега"
„Бензинът замръзва с "да" от Москва", съобщава „24 часа"
Почти 100% е сигурно, че цените на горивата у нас ще бъдат замразени. Новината се очаква да бъде обявена днес, след като президентът на "Лукойл България" Валентин Златев се завърне от Русия, научи "24 часа".
Той е в Москва, за да обсъди с ръководството на руската компания ситуацията с цените на горивата в България и какви мерки могат да бъдат предприети. Тук съм за разговори с ръководството на "Лукойл", потвърди вчера за "24 часа" Златев.
Според източници, близки до ръководството на компанията, тя ще даде съгласието си за мораториум върху цените на горивата, но максимум за месец. За това заговори в неделя премиерът Бойко Борисов, който тогава обяви, че чака отговор от "Лукойл" до вторник.
Решението за замразяването на цените на бензина и дизела обаче ще е съпроводено с нови преговори между петролните компании в България и правителството, твърдят информирани източници. Ще се обсъждат възможните мерки, ако по време на мораториума цената на петрола се покачи. Сметките показвали, че ако за това време нефтът поскъпне със 7-8 долара, ще носи по 4 млн. лв. загуби на ден за петролните компании. Трябвало да има и график за постепенно увеличаване на цените на горивата, ако петролът е поскъпнал по време на мораториума, за да не се стовари след това шоково поскъпване върху потребителите.
Проблем пред новите преговори можел да възникне и заради скандала в последните дни между "Лукойл" и икономическия министър Трайчо Трайков.
Според запознати от нефтената компания били готови да седнат на масата, ако преговорите се водят от вицепремиера Симеон Дянков или от транспортния министър Александър Цветков.
Още от статията на „24 часа"
„Шофьор само след 10-и клас", четем от първата страница на „Стандарт"
Шофьорска книжка да се взема след завършен десети клас. Това предлага просветното министерство в новата концепция за образованието. Досега, за да подкараш кола, стигаше и осми клас, но с навършени 18 години. Новият проект обаче предвижда диплома за основно образование да се получава в 7 клас. Това е крайно недостатъчно като натрупани знания за бъдещите шофьори, смятат в министерството на Сергей Игнатов. Според тях разумният вариант е учениците да са покрили поне първата гимназиална степен, която завършва именно в десети клас. Тя приключва с миниматура, след което младежите получават удостоверение. С него те ще могат да карат шофьорските курсове. По този начин ще се предотврати масовата практика полуграмотни младежи да сядат зад волана. В повечето случаи те не са наясно с правилника за движение и често предизвикват катастрофи.
Още по темата от „Стандарт"
„Държавата пести 200 млн. лв. с административната реформа", информира от първата си страница „Класа"
Държавата ще пести 200 млн. лв. след 2012 г., когато приключи административното преструктуриране. Това заяви финансовият министър и вицепремиер Симеон Дянков при представянето на "Отчет за прехода през 2010 г.: Възстановяване и реформи" на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Дянков обясни, че за момента съкращенията ще излязат по-скъпи, защото когато някой излиза от държавната администрация, щедро получава по 10-20 заплати.
През миналата година са били съкратени 12% (около 9000 души) от плануваните 20%, като само за тази и миналата година от орязвания щат в администрацията вече са спестени 90 млн. лв. Преструктурирането ще доведе до по-малко хора, но с по-добри заплати. Например след промените в Агенцията по храните до края на годината ще бъдат съкратени 300-400 души, посочи още Дянков. „Кризата е добро време за реформи. Колкото повече направиш в и при излизане от кризата, толкова по-добре, за да избегнеш евентуално и следващи сътресения", коментира още финансист номер 1. Сред успехите на правителството вицепремиерът посочи още запазването на най-ниското данъчно бреме в ЕС, свиването на публичните разходи, увеличението на инвестициите в инфраструктурата.
Той призна, че предстоят няколко реформи, които все още не са направени: първата е в сектора на здравеопазването, където е имало няколко смени на министри, предстоят промени и в образованието - средното и университетското, както и продължаване на промените в администрацията.
ЕБВР предвижда растеж на БВП в България от 2,6% при заложени в бюджета 3,6 на сто.
На въпрос на „Класа" защо двете оценки се различават с 1%, финансовият министър отговори: „ЕБВР прави по-консервативна прогноза, защото работи в повече страни и не знаят местната флора и фауна. Затова се срещаме да си говорим какво виждат те и какво виждаме ние."
Още от статията на „Класа"
"Дянков на среща с Октопода", съобщава от първата си страница „Монитор"
Надяваме се, че поради големия обществен интерес вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков и министърът на труда и социалната политика Тотю Младенов ще извършат проверка на изнесените данни, от които става ясно, че ССИ е куха структура и ще дадат отговор на въпроса кога съюзът ще бъде изключен от Националния съвет за тристранно сътрудничество като организация, която не е легитимно лице на средния и малкия бизнес. Ще следим с интерес отговорите на двамата министри.
Среща със сочения за глава на Октопода Алексей Петров -Трактора проведе вчера вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков. Той отиде на крак при бившата барета под претекст, че търси подкрепа за Пакта за финансова стабилност от Съюза за стопанска инициатива (ССИ), чийто изпълнителен директор е именно Петров. Разговорът между двамата, който продължи час и половина, съвпадна с огласената вчера новина, че разследването за рекет срещу Октопода е приключило и делото най-после влиза в съда.
Петров и съратникът му, който заема длъжността на председател на ССИ Теодор Дечев, обещали да дадат рамо на Дянков за пакта, стана ясно след вчерашната среща в централата на съюза. Двама от своя страна използвали повода да нападнат НАП с мотива, че държавата репресира бизнеса с несекващи ревизии и налага глоби на фирми, членуващи в ССИ, които се равняват на годишния им оборот. Те лансирали и някои от идеите си за преструктуриране на банковия сектор, навлизането на нови играчи в бранша, както и предложения за лихвената политика, проблемите със дълговете при предприятията и тяхното еврофинансиране.
Още от статията на „Монитор"
"Мишената "Тракия" е заглавието на анализа на „Дневник" за строежа на автомагистралата
"Градим магистралите си върху пепел." "Нямам никакви съмнения, че партизанската война започна, предизборната война, която очевидно вече е партизанска, започна с всякакви средства - с пепел, с прах, с всичко в очите." Тези реплики си размениха миналата седмица депутатът от БСП и бивш зам. регионален министър Димчо Михалевски и строителният министър Росен Плевнелиев.
Поводът беше качеството на строителството на магистрала "Тракия" в участъка от Стара Загора до Карнобат. БСП направи проби, които не стана ясно как точно са взети, прати ги за анализ в лабораторията на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) и излезе с нарочна пресконференция на 15 март (виж позицията на УАСГ в текста "Пепел на вятъра").
В същия ден в медиите изтече и доклад за строителството на "Тракия", направен от "Строл 1000 - СКЛ"* по поръчка на управляващия орган на оперативна програма "Транспорт", откъдето идва финансирането. Докладът констатира слабости като фиктивни проверки, невъзможност да се проследят плащания, рискове за строителството и дори опасност от загуба на пари (виж долния текст).
В началото от ръководството на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не пожелаха да коментират конкретно документа с мотива, че не им е представен. Вчера това направиха зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски (от управляващия орган) и зам. регионалният министър Георги Прегьов. Докладът на "Строл - СКЛ" не е приет окончателно от управляващия орган, защото имаме забележки, каза Московски.
Още от статията на „Дневник"
"Бойко Борисов нареди: Найденов да подава оставка, ако забави агросубсидиите", пише „Труд"
Министърът на земеделието Мирослав Найденов ще подаде оставка, ако до 30 април не бъдат изплатени европейските и националните агросубсидии за единица площ (по 28 лв./дка) към всички изрядни получатели. Това обяви премиерът Бойко Борисов след преговори с Асоциацията на зърнопроизводителите в Министерския съвет, които приключиха с подписване на споразумение. Всъщност изплащането на субсидиите към 91 000 фермери стартира още на 14 март.
Под изрядни получатели се разбират фермери, които не са дължали данъци или осигуровки към 28 февруари тази година. Липсата на задължения към НАП е условие за превеждане на националните доплащания от 10 лв./дка. За евросубсидията от 18 лв./дка то не важи. За тези, които имат задължения, в споразумението е предвидено, че ще получат национална субсидия до 15 дни след като представят удостоверение от НАП във фонд "Земеделие", че са изчистили дълговете си към хазната.
"Ако не бъдат изпълнени тези условия, министърът на земеделието ще носи пряка отговорност", заяви председателят на Асоциацията на зърнопроизводителите Радослав Христов.
От 1 май ще бъде създадена работна група, която ще разглежда казуси и жалби относно субсидиите, предвижда още споразумението. Фермерите ще ползват гориво с намален акциз от 1 януари догодина, пише още в документа. В следващите месеци с финансовото министерство ще започне договаряне и на размера на националните доплащания до 2013 г.
Още от статията на „Труд"
„Премиерът заплаши агроминистъра с оставка", информира „Сега"
Премиерът Бойко Борисов публично порица земеделския министър Мирослав Найденов и го заплаши с оставка, ако до 30 април не изплати на съвестните фермери субсидиите от ЕС и доплащането от хазната. Ултиматумът бе даден пред протестиращите от Асоциацията на зърнопроизводителите, която подписа споразумение с правителството. Борисов разпореди и проверки във фонд "Земеделие" заради сигнали за своеволия на чиновниците.
"Даваме отсрочка до 30 април на изпълнителната власт (за изплащане на субсидиите - бел. ред.), но ако този ангажимент не бъде изпълнен, министърът на земеделието ще носи пряката отговорност", заяви шефът на асоциацията Радослав Христов. Той бе допълнен от премиера: "Това означава, че ако Найденов не изпълни ангажимента, ще трябва да подаде оставка".
Срокът не важи за фермерите със задължения към НАП. Те ще получат субсидии, след като платят налозите си и го докажат с документ от приходната агенция. "Подписахме споразумението, но имахме някои несъгласия. Оставката на земеделския министър трябваше да бъде приета още днес (вчера), защото той и финансовият министър Симеон Дянков нагнетяваха напрежението и настройваха обществото срещу нас. Направени бяха изказвания, че сме на свръхпечалби, но защо не коментираха свръхзагубите. Мога да гарантирам със счетоводни доказателства, че има региони в България, които са на загуба. Това са полупланинските региони, Сливен, Ямбол, Видин, Монтана", обяви Радослав Христов.
Още от статията на „Сега"
„Европа ни глобява за старите печки", разкрива „Стандарт"
Санкции от ЕС заплашват България заради нарушаване на европейските изисквания за разкомплектоване на излезлите от употреба електроуреди, алармираха екоорганизации. Причината е, че цените за оползотворяване на отпадъците, които екосдруженията събират от търговците на техника, са паднали до 3% от държавната продуктова такса на Предприятието за управление на дейностите по околна среда (ПУДОС). Заради свободния лицензионен режим на пазара влязоха голям брой екосдружения, които в стремежа да наберат членове търговци, смъкнаха таксите до невъзможно ниски нива. 23 вече са сдруженията за оползотворяване на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване. Ако таксата на ПУДОС за килограм стари уреди е например 1 лв., някои организации събират по 3 ст. за оползотворяване на излязлата от употреба техника. Със събраните от търговците и вносителите такси тези организации трябва да осъществяват разделното събиране, транспортиране, изграждане на инсталации за безопасно разкомплектоване и първоначално третиране, отделяне на вредните вещества и компоненти и съхранението им на безопасно място, рециклиране и оползотворяване. Всичко това не е възможно да бъде направено с нищожния ресурс, който в момента се събира. Затова такси се събират от фиктивни организации, които не правят нищо за рециклиране на електроуредите, а ги изхвърлят в реки и дерета.
Още от статията на „Стандарт"
„Столичното кметство получи заслужен шамар за данъците", е заглавието на авторската статия в „Сега" на икономиста Георги Ангелов
С оставката на заместник-кмета Минко Герджиков и отмяната на презонирането на града столичната управа понесе много звучен, но и напълно заслужен шамар. Край на времената, когато ГЕРБ в пълно нарушение на всякакви предизборни и следизборни обещания самодоволно увеличаваше данъци, като ги кръщаваше "презониране" (в София) или "връщане към старите нива" (осигурителната тежест).
Това е хубавото на изборите, че с наближаването им политиците започват да усещат жега под краката си - не заради самите избори, а защото най-често нищо значително не са постигнали в периода преди тях. Това е жалкото в цялата ситуация. Няма да се уморя да повтарям старата истина, че реформи се правят в началото на мандата, за да може до края на мандата да се усетят позитивните ефекти от тях. По някаква странна причина обаче тази проста (поне за икономистите) истина по никакъв начин не може да влезе в главата на българския политик.
Всъщност става обратното - реформи не се правят, а с течение на времето властта все повече заслепява политиците и ги отдалечава от избирателите. Решението за презониране на София и съответното увеличаване на данъчното бреме за десетки хиляди граждани е типичен пример за (д)ефектите от това развитие.
И въпросът не е просто в неизпълнение на предизборни обещания, въпреки че това е изключително. В ситуация на криза, когато заетостта спада, а фирмите и домакинствата стягат коланите, за да оцелеят - точно тогава да тръгнеш да вдигнеш данъчното облагане и да увеличиш бюджета си, е абсолютно неразбираемо. Общината казва, че има нужда от повече пари. Всъщност винаги има нужда от повече пари. От повече пари има нужда и всяко домакинство и всяка фирма, особено по време на криза. Но точно затова общината и държавата трябва да преценяват и ефекта от своите действия върху бюджетите на домакинствата и фирмите.
Още от статията на „Сега"
"Плащаме с 3% по-скъп ток заради ТЕЦ "AES Гълъбово", информира „Класа"
С 3% по-скъп ток плащат българите в момента само заради одобрените цени на електроенергията от американската ТЕЦ „AES Гълъбово". Това каза вчера Лили Младенова, началник на дирекция „Електроенергетика" в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). В цената на тока, който се заплаща от всички потребители у нас, е включено това оскъпяване от юли миналата година, но американската централа все още не работи. По план първият блок на ТЕЦ-а трябваше да бъде включен в енергийната система на страната през септември миналата година, а вторият - месец по-късно, но и двата не работят, защото имат сериозен технологичен проблем, уточни председателят на регулаторната комисия Ангел Семерджиев.
AES има подписан 15-годишен дългосрочен договор с НЕК за изкупуване на тока от централата в Гълъбово при цена 126,75 лв./мвтч., най-високата засега у нас. От американската компания вчера не бяха открити за коментар. По думите на Семерджиев не е ясно докога изпълнителят на проекта ще успее да реши проблема. Главен изпълнител на строителството е компанията „Алстом пауър".
Заради забавянето американското дружество плаща неустойки на НЕК, а заради по-високите одобрени цени, включени в енергийния микс за крайните потребители, общественият доставчик има по-висок приход. НЕК изкупува енергията от централите и я продава на ЕРП-тата, които снабдяват крайните клиенти.
„Незаслужените" приходи на компанията ще бъдат коригирани с новите цени на тока от юли, обеща Семерджиев. Той допълни, че този проблем ще доведе до по-малко увеличение на цените на тока за следващия регулаторен период. От комисията не уточниха дали това ще доведе до поевтиняване за потребителите. През април се очаква да бъдат разгледани данните на НЕК, за да се определи колко по-големи са приходите на компанията. Освен AES и ТЕЦ „Марица-изток 3" има проблем с един от блоковете и плаща неустойки на НЕК заради недоставените количества електроенергия.
Още от статията на „Класа"
„Топлофикация" ще плаща лихви за надвзети суми", прогнозира „Монитор"
Топлофикациите ще плащат лихви на абонатите си, ако в края на отоплителния сезон се окаже, че са им надвзели пари. Това обяви вчера председателят на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) Ангел Семерджиев. До това положение се стига, когато прогнозните сметки, по които се плаща парното всеки месец, са по-високи от реално потребената топлина, обясни Семерджиев. Сега след изготвянето на изравнителната сметка топлофикациите връщат надвзетите пари или ги приспадат от следващи сметки, но без да ги олихвяват. В същото време абонатите биват наказвани с лихва върху всяка просрочена за плащане сметка.
Семерджиев обясни, че сега съществуващата практика не е в полза на абонатите. За това още следващия месец ДКЕВР ще се самосезира и ще предложи на топлофикациите промяна в общите условия, по които те продават топлинната енергия. Според шефа на регулатора напълно възможно е промяната в общите условия на топлофикационните дружества да бъде факт към май, когато тече засичането на топломерите и изравнителните сметки за този отоплителен сезон още не са готови.
Преди време ДКЕВР направи аналогични промени и за потребителите на ток. Те също бяха поставени в неравностойно положение спрямо електроразпределителните компании. Последните им начисляваха лихви за просрочени суми, но не им плащаха такива за надвзети пари.
Още от статията на „Монитор"