Въглеродният Тръст, който помага на бизнеса във Великобритания да произвежда по енергийно ефективен начин, призовава компаниите да изчисляват и минимизират емисиите въглероден диоксид, създавани от производството на потребителски продукти. Тази одиторска услуга във Великобритания е безплатна за малките компании, информира природозащитната медия edie.

Пилотните проекти на Въглеродния Тръст са с вестникарската група Trinity Mirror и с производителя на чипс Walkers. Сега Тръстът разширява сферата на дейността си с по-широк списък на компании, като например търговеца на дребно на химически продукти Boots, който ще разработва „нисковъглероден шампоан".

Стратегическият мениджър на Carbon Trust Йън Мъри обяснява, че отчитането „въглеродния ефект" от всеки продукт, който попада в ръцете на клиента, предполага различен начин на мислене: той трябва да включва всички процеси, суровини, начините за употреба и разделяне с продукта.

„Това е равнозначно на енергийно спестяване на ново равнище и истинско революционизиране на начина, по който работят веригите за доставки и продуктите биват предлагани".

Изчисляването на въглеродния ефект от продукта включва отчитане на емисиите по целия жизнен цикъл на продукта: от суровините до опаковката, начините на потребление и изхвърляне, както и търсене на пътища за минимизиране на тези емисии.

По-голямата част от вредните ефекти могат да бъдат причинявани от външни на компанията фактори. Например, въглеродните емисии причинени пряко от вестник „Дейли Мирор" са само 20%, докато останалите 80% идват от други компании по веригата на доставките.

Изследване, проведено от Въглеродния Тръст показва, че 67% от всички потребители заявяват, че „въглеродния ефект" ще повлияе при избора на продукт. Това, освен другите плюсове на екологичната ориентация на бизнеса и финансовите спестявания от намаляването на енергийните разходи, увеличава дела на компаниите, които искат да ползват услугите на Въглеродния тръст.

Моделът е помогнал на Walkers, собственост на PepsiCo, да открие пътища за годишно спестяване на 2000 тона CO2 и едновременно с това да плаща с £225,000 по-малки сметки за енергия.

При „чипс - замърсителите" негативния ефект идва от отглеждането и след това от пърженето на картофите. С 10% могат да се намалят въглеродните разходи, ако фермерите бъдат убедени да не навлажняват картофите, докато ги съхраняват. Не по-малко от 1/3 от въглеродните емисии на пакетирания снакс идват от опаковката, а не от съдържанието.

Въпреки, че се изисква време за промяна на отношенията по веригата на доставките, такава промяна ще облагодетелства както производителя, така и доставчиците, а също и клиентите, смятат от Въглеродния тръст.

Според специалист от екологичния надзор на Пепси, пускането на продукти ефективни спрямо генерираните парникови газове не само намалява сметките за електроенергия и подобрява репутацията на марката и компанията, а открива нови източници на печалби и увеличава лоялността към марката, ако кампанията по намаляване на въглеродния диоксид се заяви по правилния начин.

Освен работата си с Boost, Въглеродният тръст ще помогне и на търговската фирма Mark and Spencer да изчисли и минимизира емисиите си в тяхната широка продуктова палитра хранителни стоки.

Изпълнителният директор на въглеродния Тръст, Том Дилей, казва следното: „Намаляването на въглеродните емисии по веригата на доставките е следващата критична точка на бизнеса към редуциране на въглеродните емисии, към преборване с промените в климата, а както докладът на Стърн наскоро поясни - представлява и съществена бизнес възможност."

На графиката: зависимост между въглеродните емисии и оптималния обем на доставката по веригата на стойността. Автори Кумар Венкат, Уейн Уейкланд, САЩ