С пищна церемония и при изключителни мерки за сигурност президентът Росен Плевнелиев, премиерът Бойко Борисов и специалният гост - председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу, прерязаха лентата на втория метродиаметър. Откриването се състоя на метростанция „Сердика" 2. Знеполският епископ Йоан отслужи освещаване, предаде от мястото репортер на News.bg

„Днес София ликува, а България се гордее", каза по повод откриването на новите отсечки на метрото президентът Росен Плевнелиев. Той изтъкна, че историята на метрото е отпреди 45 години и че идеята за магистрала „Тракия" е отпреди 48 години и коментира, че няма нищо случайно, че проекти, за които са мечтали поколения, сега са намерили своята реализация.
Държавният глава изказа благодарност на политиците, правителството, лично на премиера, благодари за европейската солидарност и на шефа на Европейската комисия Барозу и пожела „На добър час и безаварийно ползване" на новото метро.

Столичния кмет Фандъкова подчерта, че 130 хиляди души вече ще могат да стигат до центъра за по-малко от 10 минути и съобщи, че шефът на „Метрополитен" Стоян Братоев заслужава да стане почетен гражданин на София.

Шефът на ЕК Жозе Мануел Барозу изтъкна от своя страна, че този проект е пример за сътрудничество между българското правителство, управата на Софийска община и европейската комисия. Той съобщи, че се планира продължение на метрото до софийската аерогара „Новият метродимаетър е пример за това, какво може да се очаква от еврофондовете", каза Барозу и посочи, че съфинансирането от ЕС е 50% и възлиза на 486 млн. евро.

Барозу изтъкна значението на европейската кохезионна политика и каза, че е много важно за следващия програмен период 2014-2020 г. да има такива проекти като софийското метро, които могат да покажат ефекта от еврофондовете. Председателят на ЕК изказа специална благодарност, че една от новите метростанции е наречена на Европейския съюз. „Това е демонстрация, че сме рамо до рамо - Европейският съюз и България", каза той.

Премиерът Борисов увери, че ние не мрънкаме за пари в Европейския съюз и че има по-голямо усвояване на средствата, както и че ако се усвояват ефективно ще имаме и железопътна инфраструктура и всичко ще бъде наред.
Той благодари на Барозу, че е споменал, че ще бъде продължено метрото до Аерогарата и каза, че се надява и на продължение до Бизнес парка и на други проекти в следващия програмен период, особено изграждането на магистрала „Струма" и магистрала „Хемус".

Премиерът благодари на всички, участвали в изграждането на софийското метро, включително на тези, които от 60-те години са ни завещали 4 км тунели и сега са били използвани. „Всеки, който с мъничко е спомогнал, може да каже, че е строил столичното метро", каза Борисов.

Официалните лица бяха посрещнати на метростанция „Сердика"2 с хляб и сол, народни песни и танци. Те с интерес разгледаха витрините с исторически експонати, които са изложени на спирката. Заради засилените мерки за сигурност до метростанцията се влизаше само след ренгенова проверка.

След като прерязаха лентата гостите изпробваха една от новите мотриси и разгледаха новата метростанция „НДК", след което посетиха метростанция „Европейски съюз". Там Бойко Борисов и Жозе Мануел Барозу откриха инсталирана тематична скулптура.
Скулптурата изобразява знака на валутата на ЕС - еврото и представлява пет ламаринени букви €, съединени с 12 звезди. След разходката по новите отсечки на метрото, гостите разгледаха и обновеното Ларго.

От разпространено до медиите съобщение от Мионистерството на транспорта и съобщенията става ясно, че проектът за разширението на метрото в столицата е реализиран със средства от Оперативна програма „Транспорт" и e разделен на два етапа.

Първият етап обхваща изграждането на основното трасе на новия метродиаметър - пътен възел "Надежда" - Централна жп гара - пл. Св. "Неделя" - бул. "Черни връх". Трасето е общо 6,5 км и 7 метростанции.

Двата лота включени в Етап II предвиждаха разширение на трасето на подземната железница от кв. „Младост 1" до бул. „Цариградско шосе" и от кв. „Обеля" до „Надлез Надежда". Първата е в експлоатация от повече от 4 месеца, а връзката от Обеля се открива заедно с трасето до бул. „Черни връх". По този начин общата дължина на столичното метро става 31 км с 27 метростанции.

Благодарение на проекта, със средства от Оперативна програма „Транспорт", бяха закупени и 18 метровлака, които ще обслужват новите трасета.