Руският пазар на резервни части за леки автомобили демонстрира динамично ускорение: според оценки на "Автостат", по предварителни резултати за 2023 г., вторичният пазар на авточасти (т.е. резервни части, които се купуват за обслужване на автомобили, които вече са в експлоатация) възлиза на около 30 млрд. долара. От тях около 23 млрд. долара са за части за чуждестранни автомобили и 7 млрд. долара - за закупуване на части за руски марки автомобили, пише РБК, цитирайки експерти от автомобилния пазар.

За сравнение, за 2018 г. вторичният пазар на авточасти в Русия се оценява от "Автостат" на 22 млрд. долара (17 млрд. долара за части за чуждестранни автомобили, 5 млрд. долара - за части за руски марки). Така през последните пет години този пазар е нараснал във финансово изражение с 27%.

Основният фактор за ръста на търсенето на автомобилни части в Русия, според експерти, е "застаряването" като цяло на автомобилния парк, което основно е следствие от намаляването на продажбите на нови автомобили. Поради изтеглянето от руския пазар през последните 2 години на много западни автомобилни марки и бързото покачване на цените на новите автомобили, собствениците на автомобили отлагат обновяването на личните си коли.

По този начин средната възраст на автомобилите в Русия се увеличава. По данни на "Автостат", към края на 2023 г. тя е почти 15 години, докато през 2019 г. е била 13 години. А колкото по-стар е един автомобил, от толкова повече сервизно обслужване се нуждае.

Колко биха похарчили руснаците за покупка на нов и на "втора ръка" автомобил

Колко биха похарчили руснаците за покупка на нов и на "втора ръка" автомобил

Повечето от анкетираните смятат да закупят употребявана кола, коя е предпочитаната марка

Как се пренастройва пазара на авточасти

Експертите от бранша отбелязват, че през 2023 г. ценовата "турболентност" на автомоблния пазар като цяло е овладяна, но това не означава, че ръстът на цените при автомобилните части е спрял напълно. За 2023 г. различните автомобилни части са поскъпнали средно със 7-20%. По-конкретно, европейските компоненти са поскъпнали с 25%, докато китайските и руските са поскъпнали само с 10%.

Според изчисленията на "Автостат", най-голям дял в структурата на вторичния пазар на автомобилни компоненти в Русия заемат гумите - почти 11% от общия обем на пазара на резервни части. На второ място са частите за окачване (над 10% пазарен дял), а на трето - маслата и експлоатационните течности (8,4% от пазара). В топ 10 на видовете автомобилни компоненти по пазарен дял попадат също: части за спирачната система (6,1%), филтри (4,7%), кормилно управление (4,4%), електрическо оборудване (4,1%), трансмисия (3,9%), части за каросерията (2,9%) и акумулатори (2,7%).

Снимка 633054

Източник: Audi

Какви авточасти са дефицитни в Русия

Участниците на пазара за автомобилни резервни части отбелязват, че вече общо взето са успели да се справят с дефицита им, но това е вярно, когато се отнася за части за автомобили от широко разпространените марки и модели, които не са от високия ценови клас.

"Собствениците на по-редки (и скъпи) модели автомобили чакат най-дълго за резервни части, в случай на поръчка за необичайна и оригинална част. Само при тази комбинация може да има случаи, когато чакането за резервна част трае няколко месеца", казва експерът Татяна Овчинникова. Тя пояснява, че посочените проблеми обикновено се срещат при ремонт на сложен агрегат на американски, европейски и китайски марки автомобили. Например, дълго време чакат за необходимата резервна част собствениците на: Buick, Alfa Romeo, FAW Jilin, както и на Porsche, Audi, Mercedes-Benz. Но става въпрос за редки модели на тези марки.

Най-популярните марки дизелови автомобили в Русия

Най-популярните марки дизелови автомобили в Русия

Кои от тях се препродават в най-добро техническо състояние и на каква цена

Расте делът на неоригиналните и фалшифицираните резервни части

Забележима тенденция на пазара сега е намаляването на оригиналните резервни части за автомобили. Ако в "добрите времена" (преди станкциите) техният пазарен дял достигаше около и над 20%, сега едва достига 15%, изчисляват експерти. Това се обяснява преди всичко с желанието на собствениците на автомобили да спестят пари - оригиналните резервни части традиционно са по-скъпи. Има обаче и друга причина, специфична за руския пазар - има голяма вероятност да се закупи фалшификат под формата на оригинална резервна част.

Колко ще струва строителството на най-скъпата автомагистрала в Русия

Колко ще струва строителството на най-скъпата автомагистрала в Русия

Високоскоростното трасе ще стига до елитния курорт Сочи

Как ще се развива пазарът на авточасти в Русия в близко бъдаще

Въпреки посочените проблеми повечето експерти са на мнение, че руският пазар на автомобилни части ще продължи да расте - поради трудната ситуация с продажбите на нови автомобили. "През 2024 г. пазарът на автомобилни части в Русия ще продължи да расте, няма да има сериозни увеличения на цените и дефицит, при условие че няма нови големи сътресения", прогнозира Алекс Вернер, съсобственик на Zaufer Autoparts (производство и продажба на автомобилни резервни части). По думите му, "ситуацията би могла да се усложни от проблеми с паричните преводи в чуждестранни банки, които се опасяват от вторични санкции. Съществува и риск китайски компании да спрат доставките си на части поради санкциите, като в такъв случай цената има ще се увеличи".

Стабилизиращ ефект на ситуацията на пазара на автомобилни части в близко бъдеще може да окаже и увеличаването на производството им вътре в страната. По данни на Министерство на икономическото развитие на Русия, на местните производители сега се падат около 20% от общия обем на руския пазар на авточасти, като те увеличават производството на такива части като: акумулатори, гуми, различни филтри, масла, чистачки и други. Така че очакванията са, в близко бъдеще делът на руските производители чувствително да се увеличи поради напускането на пазара на чуждестранните "играчи", прогнозира Татяна Колосунина, маркетинг директор на компанията "Автоприбор" (производство на резервни авточасти).

Слабите страни на китайските автомобили, според германските шофьори

Слабите страни на китайските автомобили, според германските шофьори

Системите в помощ на водача понякога работят ненадеждно