Онлайн супермаркетът Shop.gladen.bg стратира през май като нов играч на онлайн пазара на хранителни стоки. Платформата се развива по-бързо от очакваното. Забелязва се и драстичен ръст на продажбите от края на септември до момента, след нарастването на броя заразени и карантинирани.

"Още преди пандемията разглеждахме варианти да навлезем с други сегменти в онлайн търговията с цел диверсифициране на приходите, тъй като рекламния пазар е относително ограничен в България. Имаме някакъв опит в този отрасъл, макар и в друг сегмент", казва Иво Апостолов, мениджър на онлайн супермаркета пред Bloomberg.

По думите му бързото стартиране на проекта е отчасти благодарение на пандемията. "Плановете ни бяха да стартираме подобно нещо, но Covid ни накара да го направим по-бързо", заяви той.

Какво предлага онлайн супермаркетът?

Чрез платформата може да се поръча всичко от сферата на хранителните стоки - от сирена, мляко месо, плодове, до домашни потреби и стоки за дома. "Предлагаме и артикули като играчки, книги, но основният фокус е върху храните", казва той.

Какво се търси най-много от потребителите?

По думите на Апостолов най-желаните стоки в момента са плодове и зеленчуци и традиционни продукти като млечните, колбаси, стоки за дома, омекотители, пасти за зъби, тоалетна хартия и т.н.

"Имаме голямо разнообразие на продукти, които могат да бъдат открити дори във физическите магазини у нас, което е предимство за нас пред физическите магазини и другите онлайн конкуренти. Специфичните марки, които предлагаме са сред топ закупуваните на пазара при нас", казава Апостолов.

При насипните продукти има известно ограничение по отношение на количествата. Онлайн не се предлагат толкова малки разфасовки като 100 грама, например.

Безопасна доставка

По думите на Апостолов служителите задължително използват предпазни средства като маски и ръкавици. Дезинфекцията е редовна, а плащането онлайн осигурява допълнителна безопасност като контакт не е нужен и стоките се оставят пред вратата.

Конкуренцията на онлайн пазара

Възможно е по време на пандемията някои от онлайн търговците да отпаднат от пазара.

"Това изглежда лесен бизнес, но той е в много по-малка степен онлайн, отколкото офлайн. При него основните предизвикателства са свързани с поддръжка на наличност, логистика, дистрибуция. Ако нямаш достатъчно наличност на стоки, автомобили и хора, с които се извършват доставките, е трудно да се оцелее на този пазар. Маржовете са ниски, което води до още по- голям натиск върху участниците на пазара да разчитат на по-големи обороти", заяви Апостолов.

Ще има промени на пазара като някои играчи ще отпаднат, но ще се появят други.

"Особено интересен е моделът, в който е важно дали всъщност търговецът се опитва да се позиционира на този пазар или се опитва да направи добър моментен оборот заради повишеното търсене - голяма част от играчите имат цел за бърза печалба".

Ще се запази ли онлайн моделът на пазаруване след края на пандемията?

По думите на Апостолов моделът ще се смесен. "Ще има набор от хора, които ще открият удобствата на онлайн пазаруването и ще продължат да го използват. Ще има и други, които ще искат да пипнат стоките и те вероятно ще се върнат в магазините. Онлайн пазарът със сигурност ще нарасне, но няма да задържи новата, наблюдавани по време на пандемията", заяви той.