Kaizen на японски означава "подобрение". Думата навлиза в бизнес езика след Втората световна война, когато японските компании потеглят по пътя от руините към върха с последователни усилия на всички нива - от ръководителите до обикновените работници. Това е колкото мениджърска методология, толкова и светоглед.

"Ако искаш да промениш живота си, не можеш от днес за утре да го завъртиш на 180 градуса. Начинът, по който това може да се случи, е чрез инкрементални промени", категоричен е Калин Косташки. Софтуерният инженер с фокус backend програмиране в Bosch Digital има какво да каже по темата и то не само защото е любител на японската култура. Той също така е част от кампанията на фирмата, в която служителите разказват за значението на своята работа и как благодарение на нея те променят света.

Собственият му професионален път показва, че пътят нагоре е всъщност комбинация от множество малки, но ключово важни стъпки - от аутсорсинга и поддръжката до проект за две от най-големите световни компании, чрез който земеделието в държави като Япония и Южна Корея може да подобри резултатите си с помощта на технологиите.

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

Началото

Калин е учил машиностроене в Техническия университет в София и има магистратура от Факултета по математика и информатика на Софийския университет. Неговата история в Bosch започва преди близо 9 години - първоначално като част от екипа на придобитата от групата компания ProSyst.

"Пишех си дипломната работа, която беше на тема IoT - за локализация в затворени пространства на базата на Wi-Fi. Търсеха хора, отидох, представих си дипломната работа и ме взеха", разказва Калин. Първоначално се занимава с поддръжка на продуктите, а след това - с консултантска дейност с клиенти и развойна дейност.

"Имаме наши решения, имаме и проекти, които разработваме съвместно с други звена в Bosch. Подпомагаме ги да постигнат резултатите си - разработваме софтуерни решения за тях", обяснява Калин. И допълва - системата, която управлява логистиката и производството в голяма част от заводите на Bosch, се разработва с участие на екипа в София.

Сред проектите, по които е работил има такъв, от който зависи сигурността на голям брой клиенти с интелигентни алармени системи в Европа и Южна Америка, а сега работи по мащабна миграция на електронни услуги към отворени платформи.

Алгоритмите и реколтата

Един от най-интересните проекти, по които Калин е работил, е свързан със земеделието. Той е съвместен с голяма немска биотехнологична компания и в рамките му Bosch предоставя комбинирани сензори за температура, влажност и светлинно лъчение. "Реално ние създаваме софтуер, който помага на производителите да произвеждат по-добра и здрава реколта", разказва Калин за проекта.

Сензорите се поставят в парниците и захранват с данни централизиран хъб, който получава информация за прогнозата за времето, както и други параметри и така подава към земеделския производител оптималния момент за събиране на реколтата, а също така предупреждава за риск от развиване на различни заболявания по растенията.

Снимка 671722

Източник: Bosch Digital

Така алгоритмите помагат за по-добри и по-сигурни добиви. И се оказва, че в днешно време дори и доматите имат нужда от софтуер.

Японската връзка

Проектът се реализира в Южна Корея и Япония. Именно последната е и една от любимите дестинации на Калин, който я е посещавал няколко пъти и е любител на местната култура.

От една страна, силно впечатление му правят както характерното внимание към детайла, така и "смесицата на традиции и високи технологии - може да видиш роботи, които те обслужват в заведенията, но и изключително стари храмове, които са може би едно най-чистите места по света".

Стотици заводи стават "по-умни" с българска помощ - ето как

Стотици заводи стават "по-умни" с българска помощ - ето как

Как спортът и сезонната работа в завод помагат на Александър Тонев в кариерния му път в Bosch Digital

Обръща внимание и на нещо, което трябва да си видял на живо, за да разбереш: "Може да попаднеш на най-задръстената спирка на метрото и нямаш място къде да се разминеш, но никой няма да те бутне, никой няма да те изгледа лошо - хората просто минават един до друг и никой не пречи на другия".

Друг тип атмосфера

Отношенията между хората са голям фактор и за това Калин да продължава развитието си в Bosch Digital вече 9 години. На фона на "по-агресивната" среда в голяма част от компаниите в сектора той вижда във фирмата "много разбрани хора" - макар проектите да са сериозни, а документацията на продуктите да е с висока сложност.

"Всеки новопостъпил има ментор, но ние всички - хората от целия екип, се опитваме да помагаме", обяснява Калин.

По думите му корпоративната култура в Bosch Digital не ограничава взаимоотношенията между хората в компанията. Комуникацията е открита и честна и точно такъв подход е използвал Калин преди години, когато изявява желание да премине от поддръжка към разработката на софтуерни решения. "Заявих ясно в каква посока искам да се развивам и получих нужната подкрепа", връща лентата назад Калин.

Той разказва още, че работата в компанията е разнообразна и проектите са най-различни, защото Bosch Digital работи с почти всички дивизии на Бош.

Какво следва?

Калин вече е бил ментор на свои навлизащи в работата колеги: "Това ми доставя удоволствие, защото е доста интересно да виждам как хората се развиват в компанията".

В тази посока е и отговорът му на въпроса къде се вижда след 10 години: "Бих искал да понатрупам малко повече професионален опит и да мога да го предам на други хора. Дали това ще са колеги, дали това ще са ученици или студенти, няма никакво значение за мен, но бих искал да предам опита си, когато се почувствам готов за това".

От студент в университета до изграден професионалист в Bosch Digital, който иска да обучава следващото поколение IT специалисти - това са много стъпки по пътя на непрекъснатото надграждане и подобрение. Kaizen в най-чист вид.