Боряна Радева е един от главните мениджъри на "Евромаркет Груп" АД - най-голямата българска компания за строителна и индустриална техника в страната. Основана през 1992 г., днес фирмата е водеща на пазара в своята област и има офиси в девет града на страната - София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе, Плевен, Велико Търново, Благоевград, както и задгранични дружества в няколко европейски държави. Представител е на редица световни лидери, сред които Komatsu, Toyota Material Handling, Lincoln Electric, Doosan Machine Tools, Mitutoyo, Gedore, Bosch, Gardner Denver и др. Към момента "Евромаркет Груп" е работодател на повече от 650 души, голяма част от които с повече от 10 години стаж в компанията. Компанията е част от инициативата "Твоите 25 причини да избереш България".

Какво е Вашето образование - как го избрахте, къде завършихте и как Ви помогна за кариерата?

Завършила съм "Икономика на промишлеността" в УНСС, тогава ВИИ "Карл Маркс". Една от причините да избера тази специалност е, че баща ми много искаше да стана инженер. Пък и аз почти исках. В последствие завърших и "Право", пак в същия университет. Очевидно и двете специалности много са ми помогнали, но реално чак днес мога да осъзная какъв сериозен избор съм направила тогава и колко важно е било до мен да има човек, който да ми даде правилния съвет. Баща ми беше изобретател, създател на много рационализации, и запали у мен интереса към технологиите и конкретните науки. В последствие ме вдъхновиха преподавателите в университета - аз имах късмета да попадна на истински лидери, които застават пред теб и те грабват. Бих искала в училищата и университетите да има повече такива хора.

Как стигнахте до най-високата позиция в компанията и кое лично качество смятате, че най-много Ви помогна за това?

Постигнала съм всичко с неуморен труд и безкрайна всеотдайност. Никога не съм се щадила - нито аз, нито моят партньор Димитър Илчев. Искахме да направим всичко сега, веднага, по най-добрия възможен начин. Това са качествата, които ни обединяват. Разбира се, нямаше да успеем без невероятния екип на "Евромаркет" - всеки от нашите служители има своето място в механизма на компанията, има ясно поставени задачи, работи в добър синхрон с останалите и върви напред.

Защо избрахте да работите в България?

След като завърших образованието си, започнах работа в задграничната дирекция на КЗУ, тогавашен монополист в производството на резервоари, танкери, цистерни и други съоръжения за тежката промишленост. Научих се да печеля търгове, да купувам суровини, да организирам доставката на продукти до всяка точка на света. След промените, когато се отвори възможност за частен бизнес, беше някак естествено да опитам сама, още повече че тогава цялата страна се прекрояваше и имаше огромни възможности за развитие. Аз видях потенциала в България и направих своя избор. Днес знам, че е решението ми е било правилно.

Според Вас кои са най-важните качества, за да успее човек в България?

Упорство, отдаденост, визионерство. Но най-вече упорство - да даваш най-доброто от себе си, постоянно, без компромиси и да не се предаваш пред трудностите.

А кое е най-важното качество, което търсите у младите/новите служители?

Много ценим общочовешките качества и морални устои - доброта, коректност, лоялност. Държим служителите ни да бъдат трудолюбиви и ентусиазирани - да им се работи и да искат да се докажат. Разбира се, добрата квалификация и предишният опит са добре дошли.

Какво трябва да се промени в образованието?

Най-големият проблем на българското образование - и на средното, и на висшето - е, че то изостава от нуждите на икономиката. Без съмнение огромна роля за решаването му би имала по-добрата комуникация между училищата, университетите, бизнеса и държавата. Аз обаче, без да съм специалист в тази област, виждам проблем и в самата учебна програма, която учи децата на много полезни неща, но не е модернизирана. Децата получават основата по даден предмет, но не им се преподава за най-новите постижения в областта на науката, за иноваторите и визионерите, които правят технологичния пробив и движат света напред. Липсва добрият пример на успелите хора. Затова каквото и да включва учебният материал, трябва да се отделя време за посвещаване на децата в най-новото, което да ги провокира и да им даде поглед към бъдещето.

Какъв тип служители предпочитате - завършили в България или завършил в чужбина?

Уважавам и българските, и чуждите учебни заведения - да се посветиш на образованието си изисква много усилия и аз ценя това. Но след като вече си инвестирал в себе си и имаш ценз, идва времето да решиш какво ще правиш с бъдещето си. Затова за нас най-важни са мотивацията и нагласата, с които човек идва в компанията - само чрез тях можеш да надградиш наученото.

По-скоро оптимист или по-скоро песимист сте за бъдещето на България?

Реалист с нотки на оптимизъм. Бизнесът на "Евромаркет" е свързан с всички големи предприятия на страната, с всички сектори на промишлеността, затова имам възможността да наблюдавам развитието на икономиката от първо лице. Мога да видя както подема, в който се намираме в момента, така и реалните проблеми. Това, което ме прави позитивна, е, че сме част от Европа и имаме всички предпоставки да бъдем сред най-добрите. Пречките пред развитието ни съществуват единствено в нашите глави.

Какво прави Вашата компания за развитието на образованието в България?

Стараем се да бъдем полезни, като предлагаме стаж за студенти и младежи без опит. Съдействаме си с много висши учебни заведения и редовно присъстваме на кариерни форуми и изложения. През тази година сме се фокусирали върху нова стажантска програма, която да подсили взаимодействието ни с университетите и да ни даде възможност да обучаваме приемаме повече студенти в компанията. Надяваме се тя скоро да заработи и в синхрон с въведената в "Евромаркет" преди години вътрешна търговска академия и т.нар. мастерска програма. Чрез тях новопостъпилите служители могат да се възползват от менторството на по-опитните си колеги, за да могат по-бързо и по-ефективно да бъдат интегрирани в работния процес, да опознаят клиентската база и спецификата на технологиите, които предлагаме.

Според Вас как може да бъде решен проблемът с намирането на кадри в България?

Както вече споменах, нужно е да се подобри комуникацията между училищата, университетите, бизнеса и държавата, за да може образованието да произвежда квалифицирани кадри. След това, за да задържим тези кадри в България, трябва да им предложим възможности за кариерно развитие, по-благоприятна среда и добро заплащане, за да ги мотивираме да реализират и да надграждат своите умения.

Колко важна трябва да бъде заплатата на начинаещия служител?

Стартовата заплата е изключително важна по две причини - от една страна, тя е израз на качествата, които работодателят е забелязал у служителя. От друга - защото е един от първите фактори, по които служителят преценя дали желае да работи в дадена компания. Заплатата обаче е само първото стъпало към успешна реализация и по-важно е какво се случва после - трябва да си добре обучен, да не се щадиш и да бъдеш иновативен.

Кое е умението/качеството, което най-често липсва на младите/новите служители?

Търпение. Разбира се, да си нетърпелив в никакъв случай не е лошо качество. Просто едва с по-зрели години човек осъзнава, че трябва да работи здраво и целеустремено, за да постигне успех.

Снимка 338603

"PwC България", водеща консултантска компания и работодател с над 168-годишна история, организира кампанията "Твоите 25 причини да избереш България" в подкрепа на младите и амбициозни студенти. По повод 25 години от създаването й "PwC България" заедно с водещи компании партньори ще подкрепи 25 български студенти със стипендии по 6000 лв., стажове в престижни компании и менторство. Близо 1300 студенти, обучаващи се в страната или чужбина, изпратиха есета на тема "Моите 25 причини да избереш България" и кандидатстваха в конкурса. Победителите ще бъдат избрани от независимо жури и ще бъдат обявени официално на 1-ви март.