Вътрешните комуникации са ключов стълб в успешния бизнес модел на всяка съвременна организация, в това число и в банковия сектор. Те обхващат всички канали, послания и инструменти, използвани за успешното общуване в рамките на екипа, като гарантират, че служителите са наясно с целите и припознават като свои ценностите на организацията.

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

В банковото дело, където прецизността, спазването на нормативните изисквания и обслужването на клиентите са от първостепенно значение, стабилните вътрешни комуникации са от решаващо значение за поддържането на служителите информирани и мотивирани.

Всички сме свидетели на това как COVID пандемията промени начина, по който организациите работят и общуват, като подчерта критичната роля на невидимата връзка отвътре. Ако преди пандемията инициативите, насочени към екипа, се фокусираха основно върху разпространението на оперативни актуализации, разпоредби за съответствие и вътрешни политики, днес ролята им е видоизменена в значителна степен. Сега те не просто управляват процеси и представят правила, а приобщават хора, подкрепят ги и им помагат.

Снимка 696584

Източник: iStock

Банките, разбира се, не правят изключение. При тях предизвикателствата се оказаха дори по-големи - наложи се да се адаптират буквално за часове към нова и предизвикателна работна среда - с дистанционен или хибриден модел. Затова и ясната, прозрачна и насочена към личността комуникация придоби нова, далеч по-голяма роля за поддържане на доверието и ангажираността на служителите.

Нещо повече, ефективните вътрешни комуникации насърчават чувството за принадлежност, целеустременост и мотивация, като помагат на служителите да се чувстват част от мисията на банката, дори ако работят от разстояние. Отбелязването на постиженията, споделянето на фирмените ценности и осигуряването на последователни съобщения може да укрепи морала и връзката между служителите, което е от решаващо значение в отрасъл, в който работата в екип и обслужването на клиенти са от ключово значение.

Защото, както знаем, само финансов бонус не е достатъчен...

Как правят по света

Именно за да подобрят връзката със своите служители, световни банки и финансови организации разработват активно редица програми в подкрепа на хората, техните семейства и ежедневие.

Инициативата LifeSkills на британската Barclays има за цел да даде на служителите умения, които да им помогнат както в рамките на техните роли в организацията, така и в личния им живот.

LifeSkills предлага набор от цифрови модули за обучение по финансова грамотност, комуникационни умения, лидерство и личностно развитие. Служителите имат достъп до тези ресурси, за да развиват кариерата си и да обогатяват личните си умения.

Снимка 696583

Източник: iStock

Програмата е все още активна и остава една от най-важните инициативи на банката за развитие и ангажираност на служителите. Тя дори се е разширила отвъд първоначалните модули за обучение и вече включва по-персонализирани и дигитални предложения като например ресурси за мобилни приложения и виртуално обучение.

Citi Volunteering на едноименната банка е дългогодишна вътрешна инициатива, която насърчава служителите да участват в доброволчески дейности в своите общности.

Като част от нея Citibank разполага с платформа, в която хората от екипа могат да записват часовете си за доброволческа дейност, да се регистрират за проекти в общността и да споделят истории за своя доброволчески опит. Нещо повече, банката предоставя на служителите и платени дни за участие в проекти.

Друга емблема в банковия свят, Goldman Sachs, стартира GS Sustainability. Нейната идея е да направи служителите съпричастни с ангажимента на финансовата институция към устойчивото развитие. Кампанията представя екологичните инициативи на банката и насърчи служителите да участват в зелени програми - от намаляване на офисните отпадъци до доброволческа дейност в екологични каузи.

Макар и не особено специфичен за банковия сектор, подходът на Deloitte UK към благосъстоянието на служителите заслужава внимание. Инициативата Wellbeing Days предлага на хората допълнителни почивни дни извън стандартния им отпуск, за да се фокусират върху грижата за себе си. В рамките на другата кампания - Deloitte Day Off, фирмата насърчава служителите да си вземат допълнителен почивен ден през лятото и да го прекарат според личните си предпочитания.

Deutsche Bank пък инициира програма Fit for Life, която включва предлагането на субсидии за членство във фитнес клубове и организиране на редовни фитнес класове и спортни предизвикателства. Част от програмата е т. нар. служба за здраве и хранене, където служителите имат достъп до персонализирани фитнес планове и препоръки по менюто си. Deutsche Bank насърчава служителите да се ангажират със здравословен начин на живот, като осигурява подкрепа както за физическото, така и за психическото им благополучие.

Българският опит

На фона на световния опит е приятно да знаем, че в България също има финансови структури, които отдават необходимото значение на вътрешните комуникации. И то защото добре осъзнават, че служителите са най-ценния им ресурс.

Още в далечната 2018-а най-голямата банка с изцяло български капитал - Fibank, създаде фонд "Солидарност". Това е корпоративна програма за взаимопомощ и подпомагане на служители, която се формира в резултат на доброволни вноски на членове на екипа. Работодателят удвоява събраната сума, чието предназначение е да окаже финансова подкрепа при здравословни проблеми на служители на банката и членове на техните семейства.

Снимка 696586

Източник: iStock

Грижата за здравето на персонала е част от ценностната система на всяка модерна компания. Затова и мажоритарните собственици на Първа инвестиционна банка потвърждават тази максима, като през 2005 година решават да направят корпоративен фитнес в централния офис на Fibank, намиращ се тогава на бул. "Г. М. Димитров".

Днес фитнесът е разположен в новата сграда в София Тех Парк и е най-модерният по рода си в Европа.

Залата е оборудвана с най-новата серия на Technogym - Artis, с която кардио и силовите тренировки са удобни и приятни. На разположение на служителите на ПИБ са и двама висококвалифицирани инструктори, които помагат в тренировките и изготвянето на хранителни програми.

Специални монитори в залата и зареждаща музика допълват усещането за комфорт и изживяване, каквото уредите на Technogym предлагат в Ню Йорк, Дубай, Швейцария и още над 100 места по света.

Партньорството между Fibank и Technogym е основано на общото им разбиране за насърчаване на корпоративна култура на здраве и жизненост. А резултатите не закъсняват - почти половината от служителите на банката посещават фитнеса поне 2 пъти седмично.

Дори и тези, които не спортуват в ежедневието си, се включват в организираните от Fibank инициативи и състезания в корпоративния фитнес.

Като част от грижата за нежната половина на екипа и за да се почувстват специални, по повод международния ден на жената 8 март, дамите в централния офис и клоновете в София на Fibank получават цветя - поднесени от колегите от дирекция "Корпоративни комуникации".

Снимка 696614

Няма как отношението към екипа да не включва внимание и инициативи, насочени към най-малките. Затова и дядо Коледа идва всяка година в навечерието на Рождество Христово, за да зарадва над 200 деца на служители на Fibank на специално организирано парти в рамките на Sofia Christmas Fest.