Българските пчелари години наред се оплакват от своята участ - свръхпроизводство на пчелен мед, свит вътрешен пазар, ниски изкупни цени на меда и липса на държавни субсидии за производителите. Общият брой на пчелните семейства в страната достигна 718 822, а на пчеларите около 40 хиляди, съобщи доц. Пламен Петров от Аграрния университет в Пловдив.

През 2008 г. са се регистрирали като земеделски производители 15 хил. от тях, за да кандидатстват за субсидии и да реализират проекти по Националната програма за пчеларството. През миналата година са произведени 12 хил. тона мед, като средната продуктивност на пчелно семейство е 18-20 кг годишно. По данни на браншовите организации, запазва се тенденцията към увеличаване пчелни семейства и сега един пчелар отглежда средно между 50 и 100 пчели-майки.

На фона на оптимистичните данни за ръст в производството  българските пчелари недоволстват от вноса на мед от други страни, който се търгува на дъмпингови цени. Собствената им продукция пък се изкупува на едро 3.50-4.00 лв. за кг, а на пазара на дребно буркан от 800 г се търгува за 7-8 лв., но пък българите са на едно от последните места в света по консумация на мед. От Националния браншови съюз на пчеларите припомниха, че страната ни има традиции в производството на мед от 1911 година и е била една от водещите производители в Европа. Но качествата на българския мед сега са анонимни, тъй като изнесеният се опакова зад граница и най-често участва като подобрител в чужда продукция.

Наблюдатели на пазара отчитат, че глобализацията значително повиши конкуренцията за развиващите се пазари на пчелен мед. В търговията участват десетки страни - производители, вносители и износители на мед. Междувременно  резкият скок в цените на хранителните продукти влияе върху международния пазар на мед. От 2007 г. запасите започват да намаляват и за пръв път започва да се усеща дефицит. Прогнозира се нарастване на цените.

На световния пазар се търгуват около 400 хил. тона пчелен мед годишно на стойност около $1 млрд., като световното производство е около 1.4 млн. тона годишно. По данни на Министерството на земеделието основен търговски партньор на България са страните от ЕС, където изнасяме около 82% от общия експорт. До влизането ни в ЕС около половината от този износ е отивал за Германия, значително по-малко пчелен мед във Великобритания - 10%, а за Италия, Холандия и Полша - между 6.5 и 4 на сто.

Приблизително 8% от общия износ се търгуват в САЩ, които са един от най-големите вносители на сладката суровина. За да спрат азиатската експанзия, в края на 2001 г. там наложиха антидъмпингови санкции срещу доставчиците на мед от Китай и Аржентина, за срок от 5 години. Двете държави, притежаващи 40% от световния износ на мед, потърсиха заобиколни пътища и започнаха да внасят мед в САЩ през трети страни.

През 2007 г. американската преса съобщи за възможното участие на Русия и други (най-вече азиатски) страни в незаконно внасяне на китайски мед в САЩ и заобикаляне на антидъмпинговите бариери. Списанието на Американската асоциация на производителите на мед (American Honey Producers Association) изнесе данни, че САЩ обезпечават собствените си нужди от мед само с 40% собствено производство, Германия - с 20%, Англия - 10%, Япония - до 5%, Холандия - 1%. И при това пазарно търсене в България всяка година остават тонове непродаден пчелен мед.