Все по-често клиентите използват алтернативни канали за банкиране. Това показва годишен анализ на Уникредит Булбанк.
Голяма популярност имат дистанционните процеси на обслужване и продажби през интернет или телефон. Наред с възможностите за онлайн кандидатстване за кредит, издаване на банкова карта или откриване на депозит, на пазара започнаха да се появяват и услуги от типа „виртуална банка", чрез които клиентите имат достъп до по-комплексно обслужване и консултация без да е необходимо да посещават банков филиал, коментират от банката.
Според анализа им през 2013 г. на голям успех са се радвали и мобилните устройства - смартфони и таблети, чието използване от потребителите е продължило да нараства. При смартфоните продажбите в световен мащаб се увеличиха с близо 50% на годишна база, а за таблетите очакванията са през 2014 г. техните продажби да задминат тези на стационарните компютри и лаптопите. В тази връзка не е изненада, че на фокус беше развитието на мобилните услуги и приложения, включително такива с финансово предназначение - мобилно банкиране, електронни портфейли и мобилни разплащания и др. Интересното е, че част от тези решения се предлагат от нефинансови институции, които започват все по-осезаемо да навлизат в сферата на разплащанията, считана до скоро за типична банкова дейност.
От банката обръщат внимание и на навлизането на безконтактните плащания с банкови карти, които, макар и още прохождащи, представляват важен етап в подготовката на инфраструктурата и клиентите за бъдещето развитие на мобилните плащания, когато телефонът ще се превърне в пълноценен портфейл за разплащане.
Уникредит определят 2013 г. като динамична в развитието на алтернативните канали за дистрибуция във финансовия сектор и важна крачка за трансформацията на традиционното банкиране към променящите се очаквания на клиентите за по-лесен и бърз достъп до финансови услуги без ограничение от работно време и местоположение.
Очакванията на банката за 2014 г. са свързани с още по-динамично развитие, като основните акценти се очаква да бъдат внедряването на нови функционалности и подобрения на вече изградените дистрибуционни канали с цел увеличаване на тяхното използване и адаптиране към потребностите на клиентите.