Новият голям претендент за короната при социалните мрежи - и до днес някои описват TikTok по този начин, а само преди година сякаш всички бяха убедени, че китайската мултимедийната платформа ще има именно такава съдба. Това вече далеч не е толкова сигурно.
Растежът на потребителската база позатихна, а в опит да навлезе в нови ниши и да победи конкурентите си, TikTok препълва своето приложение със спорни функционалности и лансира нехарактерни типове съдържание, пише Gizmodo.
Какво се случи?
Както е добре известно, TikTok завзе света с една простичка идея - кратки вертикални видеа, които карат създателите на съдържание да бъдат креативни... и даже малко странни. Една истинска риалити телевизия за поколението, което не помни света преди смартфона.
Сега, обаче, има информации, че платформата ще започне да поддържа 30-минутни видеа и алгоритъмът ѝ ще фаворизира хоризонталните клипове. Иначе казано, TikTok ще се опита да пребори YouTube. Вече даже самата концепция за видео платформа е под въпрос - могат да се качват и снимки.
След провала на преговорите с Universal Music Group в същото време пропада една от най-важните функционалности до момента - възможността клипът ти да има саудтрак.
На всичкото отгоре, компанията зад социалната мрежа - Byte Dance, е твърдо решена да вземе хляба на eBay, OLX, Amazon и всички други в онлайн търговията чрез TikTok Shop, който буквално "извира отвсякъде" в рамките на платформата. Тества се и AI функционалност, която ще разпознава продукти във фона на стандартното съдържание и така всяко видео ще е и реклама.
Какво следва?
Някои потребители вече открито недоволстват срещу промените, но "има таван на възможната монетизация на кратките видеа и пренасочването към по-дълги клипове може да увеличи рекламните приходи", коментира пред Gizmodo Джасмин Енберг от Insider Intelligence.
Тя отбелязва, че все още TikTok е с най-бързо растящия рекламен бизнес, но растежът се забавя, а евентуално сериозно отклонение от забавните кратки клипове крие риск от загуба на идентичност.
"Много често първоначалният негативизъм спрямо новите функционалности утихва - рядко платформите правят крачка назад и това обикновено става след реакция от важни потребители", коментира анализаторът. Затова и не бива да изключваме възможността TikTok Shop да стане eCommerce гигант, а дългите видеа да детронират YouTube.
Факт е, че съпротивата срещу промяната, която се случва в TikTok, все още не е толкова силна. Това може да означава две неща. Или стратегията на Byte Dance работи, или платформата се е устремила към път, който приключва с провал.
Други като тях вече плакаха
Един от най-големите конкуренти на TikTok все още се възстановява от практически същите грешки. Преди 2-3 години екипът на Instagram реши да зареже изначалния фотографски фокус на платформата и започна мощно да промотира видео съдържанието в Reels. Изпълнителният директор Адам Мосери на практика обяви статичната снимка за мъртва.
Междувременно и Instagram Shopping "налази" приложението до степен да замени бутона за нова публикация.
Гневът на потребителите беше канализиран в кампанията "Направете Instagram отново Instagram" с фронтмен не кой да е, а Ким Кардашиан. Наложи се социалната мрежа сериозно да преосмисли Reels като продукт, а онлайн пазаруването директно отиде в историята.
Това е важен урок за TikTok - ако се опитваш да си всичко за всички, накрая се превръщаш в едно нищо, от което никой не е доволен. Затова залозите трябва да се правят внимателно.