Когато ти затворят вратата, влизаш през прозореца - явно на този принцип работи китайската компания ByteDance. Най-успешният ѝ продукт - видеоплатформата TikTok, е заплашена от забрана в САЩ заради опасения за шпиониране на потребителите, но тя вече има нов хит - мултимедийното приложение Lemon8.

В рамките на само седмица и половина то е било изтеглено 650 000 пъти от американски потребители, пише Axios.

За какво става дума: Lemon8 комбинира кратки видеа и статични снимки. Звучи (и изглежда) като посоката, в която Meta биха искали да се развива Instagram.

Как напук на забраните в някои страни китайският собственик на TikTok увеличи годишните печалби до рекордните $25 милиарда

Как напук на забраните в някои страни китайският собственик на TikTok увеличи годишните печалби до рекордните $25 милиарда

Миналата година ByteDance беше оценена на 300 милиарда долара, което я направи най-ценната частна компания в света

Приложението е насочено предимно към Поколението Z, като в момента основен акцент са мода, дизайн и пътешествия. Подобно на TikTok, Lemon8 има алгоритъм за препоръчване на съдържание на база на разгледаното до момента. Потребителите могат да следват инфлуенсъри и да получават снимки и видео само от техните профили.

Също както TikTok е международна версия на китайско приложение (Douyin), Lemon8 използва много функционалности от приложението на ByteDance Xiaohongshu, която има 260 млн. активни потребители.

Цифром и словом: Lemon8 съществува от 2020 г. Към момента има 17 млн. потребители, а най-успешният му пазар е в Япония, където са над една трета от регистрациите.

В САЩ приложението е достъпно едва от февруари. В резултат на огромния ръст на интереса към него, то вече е сред най-сваляните в страната.

В България към момента то не може да бъде инсталирано, но при интерес бихте могли да разгледате уеб версията ТУК.

Снимка 613837

Източник: GettyImages

Контекст: TikTok постигна световен успех чрез кратки видеоклипове - формат, развит първоначално, но и по-неуспешно от Vine. Алгоритмите за препоръчване на съдържание са това, което превърна китайската социална мрежа в глобален лидер.

В същото време, много експерти по киберсигурност от години предупреждават, че приложението събира голямо количество информация с неясни цели и може да се използва за следене и извличане на данни. Индия директно забрани TikTok през 2020 г. като риск за националната си сигурност.

Екипът на Байдън: TikTok може да остане в САЩ... но само след продажба

Екипът на Байдън: TikTok може да остане в САЩ... но само след продажба

Китайската социална мрежа мобилизира милионите си потребители в своя защита

В САЩ тече разследване за това дали чрез TikTok не са били шпионирани журналисти. Изпълнителният директор на ByteDance беше подложен на кръстосан разпит от конгресмени във Вашингтон и към момента изглежда все по-вероятно компанията да бъде принудена или да продаде бизнеса си в САЩ, или да се наложи платформата да напусне страната - въпреки опасенията на Демократическата партия, че така ще настрои срещу себе си прогресивно настроените младежи, които са ключов неин електорат.

От хакове за отслабване до шпионаж: Държавите, които забраниха TikTok и мотивите им

От хакове за отслабване до шпионаж: Държавите, които забраниха TikTok и мотивите им

Платформата за споделяне на видеа е собственост на китайската компания Bytedance

В Пекин отричат всички обвинения и определят случващото се в Америка като "лов на вещици". От ByteDance очевидно също не са особено притеснени, като опитват да наложат още един продукт на местния пазар.

Още нещо: Китайските приложения са все по-успешни в САЩ. В края на март Топ 4 на най-сваляните програми за iOS и Android са идвали от КНР. Това са:

  • Temu - платформа за онлайн пазаруване, която е в директна конкуренция с Amazon. Свързана е с китайското приложение Pinduoduo, за което по-рано през този месец стана ясно, че е в състояние да шпионира потребителите - да чете поверителна информация и даже да променя настройките на устройствата, на които е инсталирано.
  • TikTok - флагманското приложение на ByteDance, за което ви разказахме по-горе.
  • CapCut - програма за видеомонтаж отново на ByteDance. Тя е изключително мощна и в същото време е безплатна. Заради това и много потребители я използват за създаването на най-различни видове съдържание.
  • SHEIN - приложението на сингапурския гигант в т.нар "бърза мода". Компанията зад него също има китайски създател и много сериозни връзки с Пекин.

Както отбелязва WSJ в свой материал, китайските компании тестват и развиват своите AI модели на огромния домашен пазар и след това излизат с готови продукти в чужбина, докато западните им конкуренти най-често не могат да работят на територията на КНР. Пекин изисква от "вносните" платформи да модерират съдържанието и да пазят потребителските данни на китайска територия - изисквания, които повечето не приемат.

Вече можете да печелите пари от конкурента на TikTok

Вече можете да печелите пари от конкурента на TikTok

YouTube Shorts генерира по 50 млрд. гледания дневно

От друга страна: Макар китайските приложения да трупат тегления, те все още далеч не са най-използваните. По данни на Comscore единствено TikTok се промъква в Топ 20, а почти всички останали са на американски компании - Google, Meta, Amazon и Apple.