Когато ти затворят вратата, влизаш през прозореца - явно на този принцип работи китайската компания ByteDance. Най-успешният ѝ продукт - видеоплатформата TikTok, е заплашена от забрана в САЩ заради опасения за шпиониране на потребителите, но тя вече има нов хит - мултимедийното приложение Lemon8.
В рамките на само седмица и половина то е било изтеглено 650 000 пъти от американски потребители, пише Axios.
За какво става дума: Lemon8 комбинира кратки видеа и статични снимки. Звучи (и изглежда) като посоката, в която Meta биха искали да се развива Instagram.
Приложението е насочено предимно към Поколението Z, като в момента основен акцент са мода, дизайн и пътешествия. Подобно на TikTok, Lemon8 има алгоритъм за препоръчване на съдържание на база на разгледаното до момента. Потребителите могат да следват инфлуенсъри и да получават снимки и видео само от техните профили.
Също както TikTok е международна версия на китайско приложение (Douyin), Lemon8 използва много функционалности от приложението на ByteDance Xiaohongshu, която има 260 млн. активни потребители.
Цифром и словом: Lemon8 съществува от 2020 г. Към момента има 17 млн. потребители, а най-успешният му пазар е в Япония, където са над една трета от регистрациите.
В САЩ приложението е достъпно едва от февруари. В резултат на огромния ръст на интереса към него, то вече е сред най-сваляните в страната.
В България към момента то не може да бъде инсталирано, но при интерес бихте могли да разгледате уеб версията ТУК.
Източник: GettyImages
Контекст: TikTok постигна световен успех чрез кратки видеоклипове - формат, развит първоначално, но и по-неуспешно от Vine. Алгоритмите за препоръчване на съдържание са това, което превърна китайската социална мрежа в глобален лидер.
В същото време, много експерти по киберсигурност от години предупреждават, че приложението събира голямо количество информация с неясни цели и може да се използва за следене и извличане на данни. Индия директно забрани TikTok през 2020 г. като риск за националната си сигурност.
В САЩ тече разследване за това дали чрез TikTok не са били шпионирани журналисти. Изпълнителният директор на ByteDance беше подложен на кръстосан разпит от конгресмени във Вашингтон и към момента изглежда все по-вероятно компанията да бъде принудена или да продаде бизнеса си в САЩ, или да се наложи платформата да напусне страната - въпреки опасенията на Демократическата партия, че така ще настрои срещу себе си прогресивно настроените младежи, които са ключов неин електорат.
В Пекин отричат всички обвинения и определят случващото се в Америка като "лов на вещици". От ByteDance очевидно също не са особено притеснени, като опитват да наложат още един продукт на местния пазар.
Още нещо: Китайските приложения са все по-успешни в САЩ. В края на март Топ 4 на най-сваляните програми за iOS и Android са идвали от КНР. Това са:
- Temu - платформа за онлайн пазаруване, която е в директна конкуренция с Amazon. Свързана е с китайското приложение Pinduoduo, за което по-рано през този месец стана ясно, че е в състояние да шпионира потребителите - да чете поверителна информация и даже да променя настройките на устройствата, на които е инсталирано.
- TikTok - флагманското приложение на ByteDance, за което ви разказахме по-горе.
- CapCut - програма за видеомонтаж отново на ByteDance. Тя е изключително мощна и в същото време е безплатна. Заради това и много потребители я използват за създаването на най-различни видове съдържание.
- SHEIN - приложението на сингапурския гигант в т.нар "бърза мода". Компанията зад него също има китайски създател и много сериозни връзки с Пекин.
Както отбелязва WSJ в свой материал, китайските компании тестват и развиват своите AI модели на огромния домашен пазар и след това излизат с готови продукти в чужбина, докато западните им конкуренти най-често не могат да работят на територията на КНР. Пекин изисква от "вносните" платформи да модерират съдържанието и да пазят потребителските данни на китайска територия - изисквания, които повечето не приемат.
От друга страна: Макар китайските приложения да трупат тегления, те все още далеч не са най-използваните. По данни на Comscore единствено TikTok се промъква в Топ 20, а почти всички останали са на американски компании - Google, Meta, Amazon и Apple.
Striker
на 11.04.2023 в 11:22:42 #1Не се излагайте за жълти стотинки да си давате сфинктерите на ковидарите. Кой нормален бял ще си сложи жълтурско приложение, при това изключително тъпоумно, каквото е това Тиктак или там както се казва.