След седмица предстои официалният старт на най-големия индустриален парк у нас, намиращ се извън столицата, този в Сливен. Както бе оповестено преди 10 месеца, 14 милиона лева без ДДС (или 70%) от сумата за реализацията му са осигурени чрез Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Oстаналите 6 милиона са самофинансиране на общината в качеството й на собственик на земята.
Заложените дейности включват изграждането на довеждаща инфраструктура за целия индустриален парк, както и за вътрешната инфраструктура на първия етап от него, т. нар. Северна зона с площ от 452 дка, припомнят от дружеството.
Първият етап на проекта в Северната зона включва в себе си 38 парцела и се очаква да бъде изграден и въведен в експлоатация до 30 юни 2026 година.

Източник: Индустриален парк Сливен
"Все още сме в очакване да сключим първите сделки с инвеститорите", разказа пред money.bg управителят на "Индустриален парк Сливен" ЕООД Соломон Москона, като призна, че има известно забавяне в тази посока.
Следващи етапи
"Подали сме документи и очакваме одобрение, може би до лятото или есента, и по Концепцията за интегрирани териториални инвестиции (КИТИ). В него общината е заложила още 28 милиона лева", уточни той.
В тази сума са включени довършителни работи за Северната зона, като например охранителни системи, ограда, както и сграда на 3 етажа за нуждите на парка и инвеститорите.
В плановете влиза и текущ ремонт на пътя от източната страна, както и стартиране по изграждането на инфраструктура в т. нар. малка зона с площ от около 40 дка, която се намира на юг от летище "Бършен".
"Ако получим одобрение до есента, най-вероятно ще движим двата проекта паралелно", коментира Москона.

Източник: Индустриален парк Сливен
Перспективна инфраструктура
По негови думи общината има съгласувано одобрение с НКЖИ в рамките на парка да влиза жп терминал от източната част и да описва дъга около самото летище, т. е. да влиза на километър навътре.
"Подобно съоръжение би имало огромни ползи за инвеститорите, защото отваря много възможности пред тях по отношение на логистика и директна търговия с южните ни съседки, в частност Турция. Компаниите ще могат бързо и евино да получават доставки", уверен е Соломон Москона.
За инвестиции в летището и жп прелеза обаче на този етап не са предвидени средства. "Проблемът е, че европейските програми налагат максимален ресурс за дадена територия, а с двете програми ние сме достигнали този таван. Затова и към момента не можем да отделим средства за летището и жп прелеза, защото те представляват много скъпа инфраструктура", разкрива управителят на дружеството.
Перспективите и пред двете съоръжения са свързани със запазването на собствеността им в община Сливен и евентуалното им отдаване за ползване под формата на някакъв тип концесии, уточнява още той.
Третият по площ в България
Общата площ на Индустриален парк Сливен е 2 684 090 кв. м, което го нарежда на трето място сред регистрираните в България, но е едноличен лидер сред подобните проекти извън София.
Проектът разполага с 89 урегулирани парцела с различна големина, които биха могли да се обединят или разделят в зависимост от заявения инвеститорски интерес.