След седмица предстои официалният старт на най-големия индустриален парк у нас, намиращ се извън столицата, този в Сливен. Както бе оповестено преди 10 месеца, 14 милиона лева без ДДС (или 70%) от сумата за реализацията му са осигурени чрез Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Oстаналите 6 милиона са самофинансиране на общината в качеството й на собственик на земята.

Заложените дейности включват изграждането на довеждаща инфраструктура за целия индустриален парк, както и за вътрешната инфраструктура на първия етап от него, т. нар. Северна зона с площ от 452 дка, припомнят от дружеството.

Първият етап на проекта в Северната зона включва в себе си 38 парцела и се очаква да бъде изграден и въведен в експлоатация до 30 юни 2026 година.

Снимка 716235

Източник: Индустриален парк Сливен

"Все още сме в очакване да сключим първите сделки с инвеститорите", разказа пред money.bg управителят на "Индустриален парк Сливен" ЕООД Соломон Москона, като призна, че има известно забавяне в тази посока.

Следващи етапи

"Подали сме документи и очакваме одобрение, може би до лятото или есента, и по Концепцията за интегрирани териториални инвестиции (КИТИ). В него общината е заложила още 28 милиона лева", уточни той.

В тази сума са включени довършителни работи за Северната зона, като например охранителни системи, ограда, както и сграда на 3 етажа за нуждите на парка и инвеститорите.

В плановете влиза и текущ ремонт на пътя от източната страна, както и стартиране по изграждането на инфраструктура в т. нар. малка зона с площ от около 40 дка, която се намира на юг от летище "Бършен".

"Ако получим одобрение до есента, най-вероятно ще движим двата проекта паралелно", коментира Москона.

Снимка 716234

Източник: Индустриален парк Сливен

Перспективна инфраструктура

По негови думи общината има съгласувано одобрение с НКЖИ в рамките на парка да влиза жп терминал от източната част и да описва дъга около самото летище, т. е. да влиза на километър навътре.

"Подобно съоръжение би имало огромни ползи за инвеститорите, защото отваря много възможности пред тях по отношение на логистика и директна търговия с южните ни съседки, в частност Турция. Компаниите ще могат бързо и евино да получават доставки", уверен е Соломон Москона.

За инвестиции в летището и жп прелеза обаче на този етап не са предвидени средства. "Проблемът е, че европейските програми налагат максимален ресурс за дадена територия, а с двете програми ние сме достигнали този таван. Затова и към момента не можем да отделим средства за летището и жп прелеза, защото те представляват много скъпа инфраструктура", разкрива управителят на дружеството.

За какво Индустриален парк Сливен ще използва 14 милиона лева финансиране

За какво Индустриален парк Сливен ще използва 14 милиона лева финансиране

Общата му площ е 2 684 090 кв. м, което го прави един от най-големите у нас

Перспективите и пред двете съоръжения са свързани със запазването на собствеността им в община Сливен и евентуалното им отдаване за ползване под формата на някакъв тип концесии, уточнява още той.

Третият по площ в България

Общата площ на Индустриален парк Сливен е 2 684 090 кв. м, което го нарежда на трето място сред регистрираните в България, но е едноличен лидер сред подобните проекти извън София.

Проектът разполага с 89 урегулирани парцела с различна големина, които биха могли да се обединят или разделят в зависимост от заявения инвеститорски интерес.