Проучване на "Активни потребители" сред 31 марки вафли, продавани на българския пазар през септември 2021 г., показват, че в 28 от тях се използва палмова мазнина. Нещо повече, в 5 от тях тя е основният компонент.

"Палмовата мазнина се използва, защото е евтина, с приемлив вкус и технологични свойства. Нормалната палмова мазнина има сравнително добра поносимост от организма. Проблемът е предварителната обработка на палмовата мазнина, водеща до втвърдяване. Процесът се нарича хидрогениране и при него се получават канцерогенни вещества, поради което в много страни по света използването на хидрогенирана мазнина е забранено или ограничено", коментират от организацията.

И посочват още, че масово във вафлите се влага твърда, т.е. хидрогенирана мазнина. "Следователно 90% от вафлите най-вероятно съдържат повишено количество канцерогенни съединения с произход от палмовото масло", предупреждават от организацията.

От "Активни потребители" призовават за ограничено консумиране на сладкия продукт. "Поради влагането на множество евтини заместители и използването на неподходящи съотношения на основните съставки във вафлите се образуват повишени количества от нежелателни химикали, които при дълготрайна и честа употреба могат да представляват риск за здравето на потребителите", коментират от организацията.

И обобщава, че "вафлите са високоенергийна но непълноценна храна поради отсъствието на нужните на хората протеини, витамини и минерали".

Вафлите съдържат средно около 15 съставки, като преобладава захарта. "Усреднено около 50-60% от теглото на вафлите са въглехидрати, а максимумите надхвърлят 70%. Някои производители влагат и други естествени и изкуствени подсладители като малтодекстрин, изомалт, стевия, малтитол и др.", посочват те.

Нещо повече, в 29 от вафлите има млечни компоненти. "При това не става въпрос за нормално мляко, а за преработени млечни суровини като сухо мляко, млечен протеин или фракции от него, лактоза (млечна захар), суроватка и др. Защо е това активно добавяне на индустриално преработени млечни компоненти само производителите могат отговорят. При всички случаи това не е добра производствена практика, защото те създават допълнителни рискове за здравето на потребителите", пишат от "Активни потребители".

Неверни етикети

Проблем от организацията намират и в етикетите. Първо, от тях са "изчезнали" Е-номерата, които идентифицират технологичните добавки. Но не защото такива липсват, а защото са изписани с други имена, тъй като потребителите вече внимават за наличието на "Е-номера".

Вторият проблем е свързан с това, че различните продукти на един производител имат идентични данни за хранителни и енергийни стойности. "За нас е очевидно, че информацията на етикетите на всички вафли не може да е вярна, и производителят евентуално е спестил разходите за тестване", казват от организацията.

И посочват още, че "случайно установените пропуски в етикетите са индикация за сериозен проблем в държавния контрол".