Асоциация "Прозрачност без граници" е разтревожена от обсъжданите промени в изборното законодателство. Това става ясно от депозираното днес в Народното събрание становище относно предложенията за промени в Изборния кодекс.

Считаме, че значителна част от предложените промени в Изборния кодекс са необмислени, противоречиви, създаващи рискове и в крещящо противоречие с международните стандарти за провеждане на честни и демократични избори, посочва се в позицията.

Според тях те създават условия за допълнително компрометиране на изборите, за хаос в действията на институциите и за разрушаване на остатъците от обществено доверие към демократичния процес в страната.

От организацията определят като неприемливо предложението, с което избирателната система за Велико народно събрание се променя в механично смесена, без да е посочено дали мажоритарният избор се провежда в един или в два тура. Те се опасяват, че това ще доведе до намаляване на представителността на учредителната власт в страната, а също създаване на бариери за влизане в парламента пред малки партии, нововъзникнали партии и независими кандидати.

ГЕРБ предлага машинно гласуване още на следващите избори

ГЕРБ предлага машинно гласуване още на следващите избори

От партията внесоха в НС проект за изменение на Изборния кодекс

За "Прозрачност без граници" условията за определяне на броя на мандатите са необмислени, дискриминационни и невъзможни за изпълнение. Те посочват, че в многомандатните райони ще се използват неактуални данни за броя на жителите от 2011 г., които ще доведат до намаляване броя на мандатите в големите градове, а в едномандатните райони с мажоритарен избор те не осигуряват възможност за гласуване на българите, живеещи в чужбина.

От организацията изтъкват, че промените в избирателната система и в границите на районите една година преди провеждането на избори противоречат на международните стандарти на Съвета на Европа и на Конституцията, която осигурява равно избирателно право, включително правото на избирателите, живеещи в чужбина, да гласуват за кандидати в едномандатни райони. Те допълват и че идеите за видеонаблюдение в секциите също противоречат на Конституцията, която гарантира тайна на вота, както и на международните стандарти на Съвета на Европа.

Удължаването на изборния ден до 48 часа създава рискове от злоупотреби с изборните книжа, организационен хаос и оказване на натиск върху избирателите в тъмната част на денонощието между двата дни, предупреждават от "Прозрачност без граници". За тях остави неясно кой съхранява изборните книжа през нощта; ще бъдат ли в състояние членовете на секционните комисии да работят 48 часа и след това да преброят коректно бюлетините и да попълнят без грешки протоколите; ще се наложат ли промени в състава на комисиите през втория ден поради умора и отказ на членове на комисии; какво ще е отражението върху мащабите на купения и контролирания вот особено при възможността за оказване на натиск върху избирателите в тъмната част на денонощието между двата изборни дни.

Параграф 22 и за ЦИК с изборен ден 48 часа

Параграф 22 и за ЦИК с изборен ден 48 часа

Машини за следващите избори ще има, увери Таня Цанева

Те не одобряват идеите за увеличаване на прага за валидност на преференциите до ниво, което обезсмисля предпочитанията на избирателите и намалява тяхната роля при избора на народни представители.

Запазването на едновременното гласуване с хартиени бюлетини и с електронни машини пък според тях обезсмисля въвеждането на машини за гласуване и ще затрудни работата на секционните комисии, вместо да я улесни. Паралелното използване на двете технологии за гласуване и отчитане на изборните резултати увеличава риска от грешки при попълването на протоколите, тъй комисиите ще продължат да обработват ръчно два масива от информация - електронен и хартиен.

От Асоциацията са против ограничаването на правомощията на ЦИК да упражнява контрол върху изработването на софтуера и хардуера на машините за гласуване поради премахването на правомощието й да дава задължителни указания на изпълнителите на машинното гласуване.

Те не одобряват и премахването на възможността наблюдателите да извършват проверка на съществуващата до този момент в ИК система за машинно гласуване, като по този начин се ограничава възможността за граждански контрол и създаване на доверие в този компонент от изборния процес.

Според тях опростяването на съдържанието на протоколите заличава публичността на важни данни (например брой на неизползвани и недействителни бюлетини), които имат значение за прозрачността на изборния процес и служат като бариера срещу манипулации при отчитане на изборните резултати.

Според "Прозрачност без граници" промените в изборното законодателство трябва да се извършват в спокойна обстановка на базата на експертна дискусия и на политически консенсус.

Българското общество, в това число и политическите партии, се нуждаят не от създаване на нови проблеми, а от решаване на съществуващите проблеми в изборния процес и от повишаване на доверието в политическите субекти, изтъква се в позицията.

Според Асоциацията са необходими мерки, насочени към: създаване на избирателен регистър с точни данни за избирателите по настоящ адрес; адекватни правила за избор и качествено обучение на членовете на секционните комисии; създаване на регионални преброителни центрове, оборудвани с оптични скенери, които отчитат коректно изборните резултати и обезсмислят купения и контролирания вот;създаване на условия за гласуване на гражданите, поставени под карантина заради Covid-19; разширяване на безплатния достъп до обществените медии за участниците в изборите като мярка, компенсираща противоепидемичните ограничения при масови предизборни мероприятия.