В България ще заработи първата водородна станция за зареждане на автомобили. Тя ще бъде открита официално на днешния 10 май на ул. "Искърско шосе" 11 в столичния квартал "Дружба", съобщиха за Money.bg от БАН.

Станцията е съвместен проект именно на Института по електрохимия и енергийни системи на БАН и на Центъра за компетентност "Хитмобил". Станцията е произведена от австрийската фирмата EDC-Anlagentechnik и дава възможности за зареждане при двете стандартни налягания за компресиран водород - 350 и 700 бара.

Снимка 363467

Източник: iStock

Станция за един автомобил?

Към момента в България има само един единствен автомобил, задвижван с водород, като изключим, разбира се, различни спортни прототипи. Това е колата Hyundai Nexo, която е собственост на БАН.

Автобус на водород вече вози пътници в Атина

Автобус на водород вече вози пътници в Атина

Возилото произвежда чиста вода вместо изгорели газове

От станцията в София обаче ще могат да се възползват чуждунци с коли на водород, а надеждата на БАН е след време и у нас да има все повече такива екологични коли, като алтернатива на електрическите автомобили. И разбира се, автобуси на градския транспорт.

Всъщност, капацитетът на станцията е 40-50 кг на денонощие, което се равнява на 10-15 автомобила или 2 автобуса.

Водородът може да постъпва в зарядната станция през два входа. Единият е свързан към електролизьор с капацитет 8,5 кг на денонощие, който произвежда на място водород с възобновяема енергия от фотоволтаичния парк в Полевата лаборатория "Интегрирани енергийни системи".

По този начин произведеният водород е с много висока чистота, достатъчна за директно използване в транспортни средства.

Чрез втория вход водородът може да постъпва от бутилкови групи, доставени от други източници, което позволява при необходимост да се постигне по-голям капацитет на зареждане на станцията.

В съдовете за високо налягане на станцията могат да се съхраняват до 70 кг компресиран водород, с който може да се осигури до 7000 км пробег.

Градски транспорт на водород. Защо не?

Припомняме, че през 2022 година у нас се появи първият прототип на тролейбус, който български учени от БАН трансформираха в задвижвано с водород транспортно средство. Токава автобусът беше показан на еврокомисаря за иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Мария Габриел, изпълнителния директор на публично-частното предприятие "Партньорство за чист водород" Барт Бийбюйк и председателя на БАН акад. Юлиан Ревалски.

Тролейбусът може да се придвижва не само чрез захранване от контактната мрежа, но и да извършва и 100-километров пробег на водород. Разработката е част от изпълнението на Националната научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита - ЕПЛЮС", осъществявана под ръководството на Българската академия на науките и финансирана от Министерството на образованието и науката.

Водородният Shell Eco-marathon във Франция

Четири български болида, задвижвани с водородни горивни клетки и електрическа батерия, ще участват в международното състезание Shell Eco-marathon във Франция, обявиха тази седмица от "Шел България".

Две седмици преди старта отборите и болидите бяха представени на пистата край Калояново. Любопитно е, че колите са проектирани и изработени изцяло от студенти и ученици.

Българските болиди развиват между 20 и 50 км/ч.

Водороден пътнически самолет: Япония инвестира над $30 милиона в този проект

Водороден пътнически самолет: Япония инвестира над $30 милиона в този проект

Ще се промени ли авиацията?