Минимум 15 нови електромотрисни влака и 30 шинобуси да закупи БДЖ през следващите 7 години предвиждат проектопредложенията на Средносрочната стратегия за развитие на железниците и Плана за оздравяване на БДЖ.

Това заяви изп. директор на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров по време на представяне на проектодокументите в сградата на Министерството на транспорта информационните технологии и съобщенията.

Нa събитието присъстват още ресорният министър Ивайло Московски, ръководството на БДЖ, генералния директор на НКЖИ Милчо Ламбрев, представители на Изпълнителната агенция Железопътна администрация, депутати от различни парламентарни групи и др.

Пред журналисти Ивайло Московски заяви, че разработения документ е от 350-400 страници и сега предстои неговото публикуване за публично обсъждане.

По-оптимистичният план, от общо три възможности, предвижда закупуването на 30 електромотрисни влака, каза още Владимиров. Друга точка в плана е оптимизиране на всички дейности в компанията, както и внедряването на интелигентни системи за контрол и управление на железниците.

Като цяло при реализиране на реалистичния вариант се предвиждат инвестиции от 210 млн. лв. за 7 години, оптимистичният предвижда капиталовложения от 430 млн. лв.

По отношение на погасяването на задълженията към кредиторите са необходими допълнителни средства в размер на около 300 млн. лв. Ако се продаде БДЖ Товарни превози, сумата може да намалее до около 134 млн лв.

По думите на Владимиров от неоперативни активи като вагони локомотиви, почивни станции и др. може при продажбата  им да се реализират приходи от около 70 млн. лв. В плана е заложен и механизъм за уреждане на дълговете на БДЖ към НКЖИ, които са в размер на 75 млн. лв.

ЖП инфраструктура

По отношение на развитието на ЖП инфраструктурата генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев заяви, че се работи по това да се завърши направлението Сръбска граница - София - Пловдив - Бургас (-турска и гръцка граници).

За първи път Ламбрев посочи, че НКЖИ има намерение да инвестира 1.4 млрд. лв. за цялостна рехабилитация на линията София-Варна.

Това ще доведе до намаляване на времепътуването от 6 часа и 50 минути до 5 часа и 50 минути, каза още Ламбрев. В отговор министър Московски заяви, че едва ли ще е възможно националният бюджет да финансира изцяло тази модернизация, но ще се мисли за реализирането на отделни отсечки.

Ламбрев говори, че НКЖИ е готови да се откаже и дори да демонтира жп отсечки, ако те не са рентабилни. Такъв пример е линията Септември Добринище, която носи загуба от 5 млн. лв. на година. Други подобни линиии са София - Банкя и др. Възножно някои от линиите да бъдат дадени и на концесия, каза още Ламбрев.

Припомняме, че Средносрочната стратегия за развитие на железниците беше възможна за разработка от парламентарната комисия по транспорт, като тя трябваше да е готова в края на февруари. Днес министър Московски се извини за забавянето, но посочи, че то е било необходимо, за да се извърши по-подробен анализ на ситуацията и да се очертаят подходящите мерки.

Приемането на стратегия е необходимо, за да може страната ни да поиска от Европейската комисия възможност да подпомогне финансово БДЖ. Така компанията ще може да пристъпи към обявените по-горе намерение за закуупуване на нов подвижен състав и погасяване на задълженията си.