В развитите страни броят на пушачите спада. Независимо от това големите концерни в тютюневата индустрия печелят разкошно. Гигантът от САЩ Altria, компанията майка на Philip Morris и следователно собственик на най-популярната американска марка цигари Marlboro, от януари 2000 досега са учетворили стойността на акциите си, научаваме от днешния борсов коментар на Handelsblatt.

Пазарните играчи възлагат големи надежди на акциите на компанията. Анализатор в Citigroup съветва „Купувай!", а специалист в Standard & Poor's очаква положителното развитие в цената да достигне $85, или повишение с 20%.

Особено ентусиазирано се дискутира въпроса дали в Altria се подготвя някакво отделяне на Philip Morris International (PMI). Kraft Foods, някогашно дъщерно дружество на Altria, от март е самостоятелно и много експерти вярват, че PMI скоро ще последва примера му.

„Както нещата стоят в момента, има силни аргументи за подобно отделяне", казва анализатор в UBS. Говори се, че съответните планове могат да бъдат оповестени след заседанието на надзорния съвет на 29 август. Специалист от Deutsche Bank очаква след съответните новини едно малко рали за акциите на компанията.

Спекулациите бяха подсилени от решението на ръководството в следващите четири години производството на цигари да бъде преместено от САЩ в Европа. Така концернът ще спести $335 млн. до 2011 година. В Америка ще се произвеждат само тези цигари, които са предназначени за тамошния пазар.

(През миналата година Philip Morris продадоха в САЩ цигари на стойност почти $185 млрд., а в останалия свят пушачите им заплатиха $830 млрд.)

Планираното преместване на производството ще донесе за PMI икономии в две посоки: от една страна представянето на европейския пазар ще се подобри, от друга ще спаднат транспортните разходи.

Макар голяма част от пазара да се изказва откровено „за" отделянето, има все пак и гласове „против". Анализатор от Credit Suisse посочва, че има редица други мерки, които ще доведат до покачване стойността на предприятието, без да се отслаби стратегическото позициониране на Altria: например обратно изкупуване на акции, свиване на разходите, географска експанзия на нови пазари.

Всъщност сега концернът предприема големи усилия в тази насока. Преди няколко дни от ръководството обявиха, че ще пуснат в Индонезия нови цигари под марката Marlboro с аромат на карамфил. Близо 90% от продаваните цигари в Индонезия се очаква да бъдат с този необичаен аромат.

Между другото, Индонезия е петият в света пазар на тютюневи изделия. По някои оценки, две трети от възрастните мъже там пушат, за сравнение показателят в САЩ е 25%. И броят на пушачите - както се очаква като цяло за развиващите се пазари - ще се покачи още повече, тъй като контрабандата ще направи стоката „цигари" още по-евтина.

За разлика от ново развиващите се пазари, в САЩ и в части от Европа броят на пушачите спада. За изминалите 10 години броят на пушачите в САЩ се свива средно с по 2% годишно, гласят оценки на Philip Morris. За да се справят със ситуацията, цигарените магнати измислиха една нова продуктова линия, т.нар. Snus, тютюневи продукти без дим. Те са нещо като чаени пликчета и се залепят в устата между бузата и венците.

Вложители, за които покупка на акциите на Altria изглежда твърде рискова, могат да опитат със сертификати с премии. Тези продукти с частична закрила получават „бонус", ако курсът на акциите се движи над една определена граница. При три различни бонови деривати тази граница варира между $52 и $56.

Най-атрактивен е един продукт предлаган от Commerzbank, при който на вложителите ще бъдат изплатени $85, ако до края на 2008 акциите се движат все още над границата 56 долара. Това съответства на годишна доходност от 9%. Все пак този продукт не е застрахован срещу промени във валутния курс.

Има само един сертификат, който изключва и валутните рискове. Доходността е съвсем прилична с 8,9% на година, но падежът е чак след три години: 19.4.2010.