Инвестиционните планове на машиностроителната фирма "Аркус" АД - Лясковец през тази година включват участие в оперативната програма "Конкурентоспособност ". Дружеството очаква и съфинансиране от Европейския социален фонд, за да закупи пет основни групи стругови машини на общата стойност над 10 млн. лева. Крайната цел е чрез технологичната модернизация на дружеството да се постигне намаляване на себестойността на продукцията му, като се намали времето за производство, технологичния брак и отпадъка от материал, както и загубите на охлаждащи течности. Това пък от своя страна ще осигури подобряване и гарантиране на качеството на продукцията и увеличаване на производствения капацитет на предприятието. "Аркус" финансира дейността си с краткосрочни банкови кредити, както и със собствени средства и с аванси срещу договорените продажби на продукция. Мениджмънтът определя като стратегическа цел на групата "Аркус" запазване на завоюваните пазарни позиции в Близкия изток, в САЩ и коалиционните им партньори, както и в бившите съветски републики. Политиката на фирмата е насочена към създаване на нови пазарни направления с приоритетно развитие в Близкия и Далечния изток, Азия и Западна Африка, както и към разширяване на доставките за американската армия и съюзниците от НАТО. В условията на криза и намалени бюджетни разходи за въоръжаване бизнес планът на дружеството е обезпечен ресурсно, като той е разчетен в рамките между 50 и 150 млн. щ. долара. Продуктовата политика на фирмата през годината е ориентирана в няколко направления. Едното от тях е развитие на съществуващото производство на боеприпаси от среден калибър и производството на боеприпаси от НАТО-вариант. Работи се и за модернизиране на стрелковото оръжие, ползващо боеприпаси от среден калибър, внедряване на производство на нов пистолет "Аркус", както и за усвояване на нови опаковки и кутии, сертифицирани по стандарт на НАТО. За усвояване на нови продукти и технологии се предвижда възобновяване на производството и усъвършенстване на шест вида взриватели и 14 вида боеприпаси. В тази връзка на територията на "Аркус" ще бъде създадена лаборатория за MIL стандарти и ще се работи за нейното сертифициране по международните изисквания. Нетните приходи от продажби на машиностроителната фирма през първото полугодие на 2009 г. намаляват и са в размер на 39.758 млн. лв. при 41.609 млн. лв. за същия период на миналата година. В същото време разходите за дейността показват ръст с 4.99%, като това се дължи най-вече на повечето ползвани външни услуги (5.339 млн. сега срещу 933 хил. година по-рано). Средствата за плащане на лихви също растат с 31.74% и в края на юни са 1.403 млн. лева. В представения междинен доклад за дейността на дружеството съветът на директорите определя състоянието му като стабилно. Но цифрите показват, че печалбата след облагане с данъци намалява три пъти до 3.183 млн. лв. при 9.017 млн. за шестте месеца на миналата година. Като цяло конкурентната среда в сектора е сравнително благоприятна за фирмата, местните й конкуренти са ограничен брой (ВМЗ - Сопот и Дунарит - Русе), а нямат и стабилни предимства пред "Аркус". Конкурентите в региона пък произвеждат по-различна продуктова номенклатура. Компанията разширява предмета си на дейност, навлизайки в нови пазарни ниши (реекспорт). Диверсифицирането на дейността й намалява зависимостта й към конкретния отраслов риск и намалява бизнес риска й като цяло. Търсенето на продукцията на "Аркус" АД се характеризира с относително постоянство сред основните контрагенти. Произвежданите продукти обаче са специфични, което стеснява кръга на потенциалните потребители на продукцията. Предприятието е основано през 1965 г. като машиностроителен завод. То беше едно от дружествата в структурата на "Металхим холдинг" заедно с "Трема" - Трявна, и ВМЗ - Сопот, а от 1999 г. е 100% частна собственост. Фирмата е дъщерно дружество на "Аркус България" АД - Лясковец, като последното притежава 74.32% от акциите на "Аркус", специализирано в производството на военна продукция, която заема 95% от стоковата му номенклатура. Дружеството е експортно ориентирано, като средногодишно около 85-90% от продукцията му се изнася. (Б) * Поради различното време на публикуване е възможно да има редакционни разлики в текстовете на електронното и печатното издание.