„Бойко уволнява със 120 км в час", четем от първата страница на „Стандарт"
Поне дузина глави от властта хвръкнаха, докато премиерът Бойко Борисов летеше по магистралата от София до Пловдив и обратно. Хорото на уволнените поведе транспортният министър Александър Цветков. Той подаде оставка след разговор с премиера. В стола му сяда неговият заместник Ивайло Московски. Минути по-късно метлата отнесе зам.-министъра на икономиката Марий Косев. С Русия вече ще преговаря депутатът от ГЕРБ Делян Добрев. Докато министрите се питаха кой е следващият, парламентът освободи шефката на НОИ Христина Митрева.
Следобед майската сеч се пренесе в полицията. Скъсаха пагоните на шестимата шефове на КАТ-София, както и на началниците на II и VII РПУ в столицата. Докато стигна в София, ще има още двама уволнени, отсече под тепетата Борисов. И след минути със службата се простиха шефовете на патентното ведомство Костадин Манев и на агенцията по акредитация - Иван Панайотов.
Още по темата от „Стандарт"
„Борисов започна предизборна чистка в правителството", обобщава от първата си страница „Сега"
Разчистване на неудобни хора на всички нива предприе вчера премиерът Бойко Борисов. За няколко часа в правителството и други институции бяха направени 12 смени. С поста си очаквано се раздели транспортният министър Александър Цветков, а депутат на ГЕРБ смени ключов зам.-министър в министерството на икономиката и енергетиката.
Противно на нрава си премиерът Бойко Борисов не даде никакво официално обяснение за смените, само гневно коментираше изявленията на освободените и намекна, че ще има още рокади. За пръв път открито се заговори и за списъци с доверени на ГЕРБ хора, които трябва да бъдат назначени на ключови места. Депутатите от ГЕРБ бяха шокирани от новината, която научиха от медиите. Опозицията пък обяви, че уволненията са закъснели и недостатъчни.
Рокадите започнаха с чаканата от седмици оставка на транспортния министър Александър Цветков, който отдавна събира недоволство в партийните редици за провала на ОП "Транспорт" и се смята за един от най-слабите членове на кабинета. През последните седмици за предстоящата му смяна почти директно заговори и вицепремиерът Симеон Дянков, който изрази готовност лично да надзирава закъсалия ресор.
В кратко съобщение транспортното министерство обяви вчера, че министърът напуска по лични причини. В Пловдив Борисов обаче лаконично обясни, че го маха заради Брюксел. Цветков отдавна е в открит конфликт със строителния министър Росен Плевнелиев и с наследника си Ивайло Московски, който като зам.-министър досега отговаряше точно за закъсалата ОП "Транспорт".
Другата съществена смяна - на зам.-министъра Марий Косев, който отговаряше за енергетиката във ведомството на Трайчо Трайков, беше директно определена като политическа. Косев е освободен от премиера, а на негово място в изпълнителната власт влиза депутатът от ГЕРБ Делян Добрев, който се радва на партийно доверие - само преди дни се спрягаше за кандидат-кмет на Хасково.
Още от статията на „Сега"
„Вълна от уволнения минава през властта - 13 за ден", съобщава от първата си страница „Дневник"
В историята на кабинета "Борисов" 18 май ще остане като деня на оставките и уволненията. За няколко часа бяха освободени общо 13 души, като за оставката на шефа на Националния осигурителен институт (НОИ) Христина Митрева се знаеше от вторник вечер.
Най-интересните рокади днес бяха на транспортния министър Александър Цветков и на зам. икономическия министър с ресор "Енергетика" Марий Косев. Другите уволнения бяха в агенции и в КАТ - София. Смените изглеждат без връзка една с друга, като само тази на Цветков се очакваше отдавна.
Премиерът Бойко Борисов беше твърде пестелив на мотиви. Той обясни рокадите в министерствата с желанието да оптимизира работата с Брюксел и да й наложи по-високо темпо. Това със сигурност важи за транспортното министерство, където оперативна програма "Транспорт" изоставаше много сериозно и министър Цветков нямаше добър диалог с Брюксел.
Заместникът му, който отговаряше за нея - Ивайло Московски, поема поста. Днес правителството гласува и промени в Закона за пътищата, с които част от функциите на транспортния министър се прехвърлят на регионалния. Досега ведомството на Цветков беше против тази идея.
Причините за смяната на Марий Косев водят в друга посока - Москва. Той ръководеше работните групи за строежа на АЕЦ "Белене" и с "Газпром" за доставките. Косев опроверга и първоначалната информация, че е подавал оставка, и каза, че причината е "смяна на политическата конюнктура".
Още от статията на „Дневник"
„Цветков си отива заради европарите за транспорта", съобщава от първата си страница „Класа"
Минути след редовното заседание на правителството вчера по време на оперативното съвещание на кабинета министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков подаде оставката си. Малко по-късно през деня от пресслужбата на МС съобщиха, че премиерът Бойко Борисов ще предложи на народните представители за овакантеното място да изберат Ивайло Московски, който досега беше заместник транспортен министър. "Смяната на министъра на транспорта Александър Цветков е продиктувана от това, че искам да оптимизирам още повече работата с Брюксел и най-вече по усвояване на фондовете", заяви в Пловдив премиерът Борисов, цитиран от БТА.
Според официалната информация Цветков е изтъкнал лични мотиви. Истината е, че освобождаването на Александър Цветков зрее от няколко месеца насам и причините са, че не е успял да се справи с работата си. Оперативната програма "Транспорт" показва слаби резултати, тя беше основно критикувана в писмото на председателя на ЕК Жозе Барозу от декември м.г. Има сериозни съмнения и за ефективността на проекта за ро-ла терминал на жп гарата в Драгоман, където бяха изсипани 6 млн. лв. Забавя се също и концесионирането на пристанищни терминали и летища, те в момента не се използват ефективно и са на загуба. Симптоматично е също, че по време на заседанието на кабинета вчера беше даден старт на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която ще обедини работата по трите бъдещи проекта - магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море".
Още от статията на „Класа"
„Лихвите по кредитите у нас замръзват", извежда „Монитор" във водещата си заглавие прогнозата на банкери от форума „Щумът на парите"
През тази година лихвите по кредитите в България ще останат без съществена промяна, въпреки че в световен мащаб те се покачват заради инфлацията. Това прогнозираха вчера банкери по време на финансовия форум „Шумът на парите". Причините за задържане на лихвените нива у нас са стабилната ни икономика и ожесточената конкуренция между трезорите.
В момента състоянието на българското стопанство е по-добро от това на много държави в еврозоната, а лихвите по кредитите са добре обезпечени, коментираха заети в банковия сектор. От там припомниха още, че инфлацията тласка лихвените нива нагоре в много страни по света, но тази тенденция засега не се пренася на вътрешния пазар.
С близо 2% са паднали лихвите по различните видове нови кредити от второто тримесечие на 2009 г. до момента, припомниха банкери. Според тях дори е възможно потребителските заеми да поевтинеят още до края на годината.
Лихвите по всички видове кредити може да паднат още само след като българските банки могат да набавят повече евтино външно финансиране, което да използват за отпускане на заеми. Преди кризата външното финансиране на банковата система у нас е било около 25%, а сега е 10%, обясни Асен Ягодин, главен изпълнителен директор на Българската банка за развитие (ББР). В момента обаче, за да отпускат кредити, трезорите използват финансиране от българския пазар по линия на привлечените депозити.
Според данни на БНБ към края на март лихвите по новите жилищни заеми в левове за домакинствата са средно 8,33%. За старите клиенти лихвата е около 9,24%. Средният лихвен процент за нови потребителски кредити е 12,11%, а за стари - 12,24%.
Още от статията на „Монитор"