„Джобни от дрога", четем от първата страница на „Стандарт"
Все повече хлапета стават наркодилъри, алармират спецполицаи. Мафията избира тийнейджъри за улични пласьори, защото законът не ги лови. А и по-лесно вербуват връстниците си за цигари марихуана и хапчета екстази.
Малките търговци пък вадят от 50 до 100 лева на ден от мръсния бизнес. Босовете вербуват хлапетата с щедри подаръци и обещания.
"Опитай от моята цигара и друга няма да искаш", предлагат на съучениците си вече зарибените младежи. Така те набират клиенти. За доставка новите дилъри получават GSM с предплатена карта. От него могат да звънят само на доставчика, пред когото се отчитат. Така обаче стават завинаги роби на мафията и наркотика.
Школските гардове да не отбиват номера, а цивилни полицаи да дебнат край училищата, настояват учители и родители.
Още по темата от „Стандарт"
„Първи опит на ГЕРБ за приватизация", съобщава от първата си страница „Дневник"
За първи път от началото на мандата си правителството ще се опита да осигури средства за бюджета чрез приватизация, въпреки че тя беше посочена като основен източник още в антикризисния план от 31 март т.г.
Няколко дружества от пакета от 31 компании, които ще се предложат на централизиран публичен търг през Българската фондова борса, ще се продават кеш. От тях държавата очаква да получи почти 80 млн. лв.
Най-високо е оценена "Монтажи" - 100% от нея се продават за малко над 70 млн. лв. През лятото фирмата беше вкарана в Държавната консолидационна компания, за да се заобиколи изискването приходите от продажбата й да влязат в Сребърния фонд за подкрепа на пенсионната система, както е по закон.
Още от статията на „Дневник"
„Брюксел предлага закриване на пътната агенция", информира от първата си страница „Сега"
Българските власти съвместно с Брюксел обмислят евентуалното закриване на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Мотивът за това е, че се бавят проектите и се работи неефективно. Това съобщи за "Сега" високопоставен източник от Европейската комисия. В момента тече процес на създаване на звено в българското Министерство на регионалното развитие, чиято задача е да наблюдава работата на АПИ, като идеята е впоследствие да изземе нейните функции, твърди нашият източник. Освен че ще поеме под контрол пътната агенция, новото звено ще отговаря и за големите инфраструктурни проекти по "Транспорт".
Еврокомисията отдавна дава сигнали за недоволство от работата на пътната агенция. "Двете най-мащабни оперативни програми - "Транспорт" и "Регионално развитие", не се усвояват както трябва, пътната агенция не работи добре и това се премълчава от управляващите, недоволни сме и от напредъка по магистрала "Струма", коментираха през септември за "Сега" от ЕК. Една от забележките е за забавянето на тръжните процедури за магистрала "Струма". До септември формуляри за кандидатстване за еврофинансиране не бяха изпратени в Брюксел, а пътната агенция тепърва се готвеше да избира фирма, която да подготви документите за акредитация.
За над 3 години България успя да постигнат реален напредък по програма "Транспорт"само за софийското метро и за магистрала "Тракия". По ОП "Регионално развитие" АПИ забави близо година обществените поръчки за пътища първи и втори клас.
Ако замисълът на Брюксел се изпълни, това ще е поредната трансформация на ведомството в рамките на последните 10 години. То бе Главно управление към строителното министерство, после изпълнителна агенция, след това стана фонд, ръководен от трима министри, а след корупционните скандали около бившия пътен шеф Веселин Георгиев се превърна в агенция към МС. Когато ГЕРБ дойде на власт, пътното ведомство премина на пряко подчинение на министър Росен Плевнелиев.
Още от статията на „Сега"
„Троен скок на глобата за кола без винетка", информира от първата си страница „Монитор"
Да бъдат вдигнати тройно глобите за липсваща или невалидна винетка на автомобилите, искат от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Това съобщи вчера нейният шеф Божидар Йотов.
3000 лв. вместо досегашните 1000 лв. ще е санкцията за собствениците на тежкотоварните автомобили за винетен стикер с изтекъл срок, с дизайн и графично оформление различни от официално утвърдените, както и такъв, на който в указаното поле не е ръчно вписан регистрационният номер на управляваното пътно превозно средство. За леките автомобили се иска глобата да скочи от 100 на 300 лв. Според Божидар Йотов в скоро време предложението за новите драстично по-високи санкции ще бъде обсъдено от правителството и ще бъдат внесени в парламента промени в Закона за движение по пътищата. Ще се иска и дефинирането на винетките като ценна книга, а не както е сега - като указателен знак, уточни шефът на АПИ.
Стикерите, които ще се пуснат в продажба в периода от 6 до 19 декември са с повишена степен на защита. Новото при тях е, че водачите ще са задължени собственоръчно да изпишат регистрационния номер на возилото си върху винетката и след това да я залепи върху стъклото си. Според експерти така вече става почти невъзможно един стикер да се ползва за няколко автомобила.
Всички винетни стикери са с еднаква степен на защита и са с малко по-големи размери от досега използваните, поясниха още от АПИ. Въведени са някои от елементите, включени в новите документи за самоличност, като например изменящото се мастило, което се вижда в различен цвят в зависимост от ъгъла на четене и деметализирания номер на холограмата.
Още от статията на „Монитор"
„Искат общи еврооблигации за спасение на еврото, Германия против", съобщава от първата си страница „Класа"
Създаване на нови общоевропейски облигации предложиха вчера председателят на групата на финансовите министри в еврозоната Жан Клод Юнкер и италианският му колега Джулио Тремонти в статия за „Файненшъл таймс". Идеята се очакваше да бъде лансирана на срещата на финансовите министри на еврозоната, която започна късно вечерта в Брюксел.
Според експертите Европа трябва да изпрати решителен и цялостен отговор на кризата с ясно послание към глобалните пазари. Това може да бъде постигнато чрез въвеждането на т.нар. e-бонове, издадени от Европейска дългова агенция (ЕДА). Тя трябва да наследи сега съществуващия Европейски механизъм за финансова стабилност, предлагат експертите. Идеята на Юнкер и Тремонти е агенцията да емитира облигации до 40% от брутния вътрешен продукт (БВП) на еврозоната, или около 5 трилиона долара.
Още този месец Съветът на министрите на Европейския съюз може да създаде подобна институция и да й предостави мандат за издаване на европейски облигации, предлагат експертите. Според тях нов общ пазар би гарантирал, че частните инвеститори ще поемат риска и отговорността за своите инвестиционни решения и ще се осигури прозрачността на тяхната платежоспособност и капиталова адекватност. Юнкер и Тремонти не изключват и възможността механизмът да обхване страните извън еврозоната.
Германското правителство обаче остро се противопоставя на идеята. Часове след като излезе статията във „Файненшъл таймс" немският канцлер Ангела Меркел посочи, че Берлин няма да подкрепи предложението, тъй като европейският договор го забранява. Освен това издаването на общи еврооблигации ще доведе до поскъпване на цената на заемите на германското правителство. В момента лихвените проценти по немските облигации са най-ниските в Европа, тъй като се смятат за най-нискорисковите.
Още от статията на „Класа"
„Какво ни казва бюджет 2011" е заглавието на анализа в „Дневник" на Петър Чобанов
Бюджет 2011 беше приет миналата седмица, по-рано от обикновено. Основните му цели са: запазване на паричния съвет; ориентиране на публичните разходи към стимулиране на факторите, ускоряващи икономическия растеж; подобряване на бизнес средата и на инвестиционния климат.
За съжаление не е лесно да бъдат откроени политиките, които ще спомогнат за изпълнението на втората и особено за третата цел. Основната положителна черта на бюджета е сравнително ниският дефицит от 2.5% от БВП, който засега е само цел и предстои да видим дали ще бъде постигната.
При анализа на бюджета е нормално да започнем от макрорамката. Прогнозата за основните икономически индикатори за следващата година предизвика много дискусии около възможното надценяване или подценяване на икономическия растеж. Прогнозата за растежа може и да се сбъдне. Но основният проблем е, че няма убедителен сценарий за икономическото развитие, който да защити тези очаквания.
Сравнително изненадващо звучи прогнозата за реален растеж на износа от 10%, който на фона на значително увеличената база през 2010 г. и неустойчивото икономическо възстановяване в глобален план е трудно постижим. Не са посочени и факторите за нарастване на потреблението, за което ненамаляването на заплати и пенсии не е достатъчно.
Макрорамката може да се сравни и с есенните прогнози на Европейската комисия. Икономическият растеж и дефлаторите според ЕК ще бъдат по-ниски през 2010 и 2011 г., което води до по-нисък номинален БВП с 3.3 млрд. лв. през 2011 г. Растежите на вноса и потреблението са също по-ниски, отколкото в прогнозата на МФ.
Още от статията на „Дневник"
„До 8 години затвор искат за бракониери във водата" От три до осем години затвор за бракониерство във водата предлагат от Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА). В началото на следващата година ще бъде внесено предложение за изменение на Наказателния кодекс, така че бракониерството у нас да бъде инкриминирано. Това обяви вчера изпълнителният директор на Агенцията по рибарство и аквакултури Явор Недев. Има аналогични закони в средиземноморските държави, възнамеряваме просто да ги адаптираме, уточни Недев. Той предлага за повече от 200 кг незаконно уловена риба да се прилага освен ефективна присъда и глоба между 5 хил. и 15 хил. лева, а уловът и лодката на нарушителя да бъдат конфискувани. В момента бракониерите твърдят, че си мият мрежите, когато ги хванат във водата. И понеже нямаме категоричен текст, често се случва номерът да мине пред съдията. Въпреки това вече има осъдени 4 човека за бракониерство, а заловените и изгорени мрежи са по-дълги от разстоянието между София и Пловдив - над 160 км.
До 8 рибарски пристанища ще бъдат реновирани и узаконени у нас през следващите 18 месеца, съобщи още Явор Недев. Това става възможно, след като навръх Никулден беше открита мярката за модернизация на рибните пристанище от ОП "Рибарство". По нея ще бъдат реновирани портовете, на които работят сега рибарите. Тези пристанища са създадени у нас през 20 те години на миналия век и за последно са били ремонтирани около 1960 г.
Мярката е с общ бюджет от близо 30 млн. лева, по нея ще може да се финансира изграждането на всички черноморски пристанища независимо дали са държавни, общински или частни. В страната ни няма нито едно официално рибарско пристанище.
Още от статията на „Монитор"
„Софарма влага 70 млн. в завод", информира „Стандарт"
70 млн. лв. ще инвестира "Софарма" в нов завод за твърди лекарства в София. Той ще бъде пуснат в експлоатация в средата на 2012 г. Стартът на строежа ще бъде даден на 9 декември 2010 г. в индустриалния район на София от премиера Бойко Борисов и изпълнителния директор на "Софарма" Огнян Донев. В основите на завода те ще положат метална капсула, като послание към поколенията, по стара българска традиция. В капсулата е поставен един от знаковите продукти на "Софарма", най-търсеното българско лекарство - аналгин.
Строежът на нови предприятия е сигнал за оживление в икономическия живот на страната, което идва единствено от компаниите, които инвестират в модернизация на мощностите и ново производство. Очакваният капацитет на новия завод са 4 млрд. таблетки годишно, като ще се произвеждат над 100 лекарства. След пускането в експлоатация на новия завод ще бъде осигурена работа на 420 души. С построяването на новия завод за твърди лекарства приключва пълната модернизация на производствените мощности на "Софарма". Това е тринадесетият завод от структурата на компанията в съответствие със стандартите GMP.
Още от статията на „Стандарт"
„Работодателите все по-често плащат заплати в краен случай", разкрива „Сега"
Увеличава се броят на работодателите, които бавят плащанията на заплати и започват да се издължават с работниците си едва след като контролните органи им направят задължително предписание. За тревожната тенденция алармираха пред "Сега" от Главна инспекция на труда.
От август 2009 г., когато трудовите инспектори започнаха нарочни проверки за забавени трудови възнаграждения, до края на ноември 2010 г. след намеса на контролните органи са изплатени над 81.4 млн. лв. Наблюденията на експертите от ГИТ показват, че след като изпълнят предписанието и платят заплати, много от закъсалите работодатели пак спират да плащат до следваща проверка. През тази година са установени 1372 нарушения по заплащането на труда при 916 година по-рано.
Като част от борбата със сивата икономика през лятото социалният министър Тотю Младенов разпореди специални проверки за работа без трудови договори. От началото на годината са установени над 3400 заети без трудови правоотношения при направени близо 40 000 проверки в около 30 000 предприятия с над милион заети. Тенденцията да се работи без договор е основно в малките фирми и в сферата най-вече на услугите. За 11-те месеца на 2009 г. без договор са хванати 991 души, но тогава нямаше целенасочени проверки за работа на сиво.
Трудовите инспектори вече имат директен достъп до базата данни на НАП и влизат в нея в момента на проверките, за да установят дали лицата имат регистрирани договори. Те имат и право да изискват и лични документи за справка, дори без с тях да има полицаи, за да установят дали проверяваното лице попълва коректни данни в декларацията за работно време и заплащане.
Още от статията на Сега"
„Бизнесът не проявява голямо желание към патентоването", казва в интервю за „Класа" Костадин Манев, председател на Патентно ведомство
Г-н Манев, колко са издадените от Патентно ведомство през 2010 г. патенти и колко заявки за патенти и полезни модели са постъпили през годината?
- До настоящия момент са взети 197 решения за издаване на патент за изобретения и 127 решения за регистрация на полезен модел. Постъпили са 233 заявки за патенти и 167 заявки за регистрация на полезни модели.
Наблюдава ли се намаляване на желанието за патентоване сега? Какви са тарифите и пречка ли са те пред българския бизнес в този процес?
- За съжаление заявителската активност е ниска през последните години, нивото е приблизително еднакво. 2010 година не прави изключение. Българските изобретатели, а и българският бизнес не проявяват голямо желание за патентоване. Таксите не са високи и не са пречка за патентоване в България. И още повече има специална законова разпоредба, предвиждаща заплащане в намален размер на някои от таксите за заявители, които са изобретатели, микро и малки предприятия по Закона за малките и средните предприятия, държавни или общински училища, държавни висши училища или академични научноизследователски организации на бюджетна издръжка, както и при заявки за патент с лицензионна готовност.
В кои области са заявените през годината за защита изобретения? Може ли да се отличат някои от тях?
- Във всички области активността е съизмеримо и относително ниска, но все пак преобладават изобретения в областта на енергийните системи, общо машиностроене, компютърно приложими изобретения, електроника и електротехника, фармацевтична промишленост и нанотехнологии.
Какви проверки за противодействие на фалшификацията на стоки и имитацията на марки извършва Патентно ведомство на пазара? Колко бяха те за 2010 г.?
- Патентно ведомство извършва проверки за нарушаване на права върху регистрирани марки, географски означения и промишлени дизайни. По този начин то осъществява един от видовете защита за обектите на индустриална собственост, а именно административно-наказателната. До края на ноември 2010 г. са съставени 156 акта за нарушение на права предимно върху марки и са издадени 202 наказателни постановления. Това са доста добри резултати, като се има предвид, че в условията на икономическа криза Патентно ведомство разполага с доста ограничен бюджет и редуциран личен състав за извършване на проверки. Най-честите нарушения са по отношение на добре познати на българския потребител марки предимно за дрехи, обувки, аксесоари, парфюми, мобилни телефони и аксесоари за тях. Поне 1/3 от наказателните постановления са издадени на базата на прокурорски преписки, водени за престъпление по чл.172б от НК и прекратени и изпратени на Патентно ведомство по компетентност за реализиране на административнонаказателна отговорност.
Още от интервюто на „Класа"