По информация на Mitteldeutsche Zeitung, цената на най-благородното френско вино Бордо се е увеличила до нечувано равнище. Така една бутилка Château Trolong-Mondot реколта 2005 г. струва 275% повече от миналата година. С 337% се увеличи прочутото „Шато Марго" и сега една бутилка се продава за 350 евро. А желаещият да се наслади на рядкото „Шато Азон" е предпазен от злоупотреби от цената му - 500 евро.

Интересно е, че обикновен производител на вино бордо от региона ще получи съвсем малко повече пари за голямо буре вино. Оказва се, че Бордо, както и всички останали луксозни стоки, е твърде подходящ за спекулация обект.

Специалистите-енолози твърдят, че реколта 2005 е извънредно добра. Климатът (мека зима и сухо лято) във френския югозапад през миналата година благоприятства производството на качествено грозде.

Но два фактора оказват върху рекордните цени на това френско вино по-силно от всепризнатото му високо качество влияние. Първият е финансовият фактор - скъпата бутилка вино може да се окаже твърде добра инвестиция. Така например, закупена през 1996 г. бутилка Cru Classé от Bordeaux днес ще струва с 1000 процента повече. Като цяло, цената на подбрани бутилки вино от търсени реколти са се увеличили с 166% спрямо 2000 г., а акциите на винопроизводителите на фондовата борса - с 93%.

Вторият фактор е комуникацията. Скъпото вино е чудесен способ за демонстрация - не само на покупателна способност, а и на изискан вкус. Състоятелни американци, китайци, японци и англичани са основните купувачи на луксозния продукт. Но французите не се отнасят еднозначно към клиентите си: „Американците спекулират и подбиват пазара, те не са нашите най-сериозни клиенти", казва представител на търговската къща МТВ в град Бордо.

На неизкушеният български наблюдател ще направи впечатление не толкова цената на луксозния продукт, колкото подчертано уважителното отношение на французите към плодовете на тяхната земя.