Консумацията на безалкохолни напитки бележи леко покачване през последните три месеца на тази година. Макар и по-ниско в сравнение с 2009 г., общото потребление на напитки за второто тримесечие е нараснало с 2% в сравнение с първото.

За полугодието потреблението на безалкохолни напитки е 712 милиона литра, с 43 милиона литра по-малко от 2009 г. Причините за това не са по-различни от познатите в период на криза - свиване на семейните бюджети и разходи, растяща безработица, спад в туристическия поток, трудно обслужване на кредитите.

Напитките от групата "Студен чай" в последните няколко години се развиват много динамично с позитивен тренд. Те са и единствените, при които се наблюдава сериозен ръст в консумацията от 18% за изтеклите месеци на 2010 г.

При бутилираните води потреблението за първите шест месеца на 2010 г. е с 5% или с 18 милиона литра под постижението през миналата година. Намаляло е потреблението във всички групи бутилирани води - при натуралните минерални води с 4%, при газираните води с 13%, при водите в 19.5 л. галони с 6%.

Българският потребител е консумирал с 6% или 17 милиона литра по-малко газирани напитки през януари-юни 2010 г. в сравнение със същия период на 2009 г. С 8% е намаляло и потреблението на напитки от групата "енергийни & спортни".

При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е намаляло общо с 4%, като при разтворимите прахообразни напитки се наблюдава ръст от 11%.

Най-засегнато от кризата се оказва потреблението на натурални плодови сокове и нектари. За първите шест месеца на 2010 г. то е с 15% или с близо 7 милиона литра по-малко от предходната година.

Като цяло цените на безалкохолните напитки през полугодието бележат намаление с различен процен при различните продукти.

Анализът на консумацията на безалкохолни напитки през първите шест месеца на годината показва, че макар и с отслабващ ефект, кризата продължава да оказва влияние върху поведението на българския потребител.

Все пак в последните месеци не са малко фирмите, които отчитат необичайно висок в условия на криза обем на реализация на продукцията си.