Отминаващата година може да стане една от най-безопасните от цялата история на гражданската авиация - средно на около 7 млн. пътници се пада един загинал. Това показва анализът на лондонската консултантска компания Ascend, цитирана от The Wall Street Journal.
За последен път рекордно ниско количество на загинали в самолетни катастрофи е отчетено през 2004 г. Тогава на един загинал се падат 6,4 млн. пътници. Настоящата година със сигурност ще бъде рекордна, макар че има значителен ръст на полетите по всички направления в света.
Загиналите досега през 2011 г. общо са 401 пътника, докато през 2004 г. в авиационни катастрофи са загубили живота си 344 човека, но тогава общият брой на пътниците по всички дестинации е бил с 30% по-малко, уточняват анализаторите от Ascend. В тези данни не се включват загиналите, вследствие на терористични акции.
„Равнището на безопасността расте по-бързо, отколкото самата авиационна индустрия, подчертава директорът на британската консултантската компания Пол Хейс. Това според него се отнася най-вече за западноевропейските и северноамериканските авиокомпании. През настоящата година те отчитат само една голяма авиационна катастрофа от общо 3 млн. полета, което е спад с 49% спрямо 2010 г., показват пък данните на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Това е най-добрия показател в тази област, откакто IATA за пръв път от 1940 г. води списък на авиокатастрофите, уточнява The Wall Street Journal.
Отминаващата година ще се запомни и с още един рекорд - най-продължителното време без нещастни случаи със самолети, отбелязва Гари Рентър, управител на Aviation Safety Network (ASN), некомерсиална организация, която извършва постоянен мониторинг на инцидентите със самолети по света. За последен път тази година са загинали 28 души по време на самолетната катастрофа в Папуа-Нова Гвинея на 13 октомври. Предишният отчетен от ASN рекорд без катастрофи е бил 61 дни през 1985 година.
Отминаващата 2011 г. заслужава внимание, но не бива да се заблуждаваме, че сме постигнали сериозни успехи в областта на безопасността, предупреждава президентът на Световния фонд за безопасност на полетите Бил Вос. Според него все още има критерии, които не са изпълнени, което се потвърждава от последните авиокатастрофи. За пример Вос посочва съществуващите проблеми в областта на сигурността по летищата.
Съществен проблем е и ниското ниво на образование и обучение на много от пилотите, които работят с много сложни компютри на борда на самолетите.
По думите на Вос трябва да се обърне по-голямо внимание около сигурността на полетите и летищата в развиващите се страни. Като примери президентът на Световния фонд за безопасност на полетите посочва Иран, Русия и африканските държави Ангола и Конго.
Според класацията на Ascend, направена в началото на декември тази година, Русия е една от най-опасните страни всвета за пътниците на самолети. По брой на катастрофи Русия изпреварва държави като Конго и Индонезия. От началото на годината до 1 декември в Русия са се разбили 9 пътнически самолета.
Най-голямата заплаха за полетите си остава кацането. На тази маневра принадлежат повече от 25% от катастрофите със самолети, макар че делът на смъртните случаи при тези произшествия е сред най-ниските. Основната причина за това е недостатъчната подготовка на пилотите да боравят с бордовите компютри на много модерните самолети.
По-рядки, но с особено тежки последствия, са т. нар. катастрофи, предизвикани от "загуба на контрол над управлението", когато самолетът прави внезапни и неочаквани маневри. Този проблем трябва да бъде решен съвместно от авиокомпаниите, ръководителите на въздушното движение и производителите на авиационна техника. Това пък показва анализът на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA), цитирана от The Wall Street Journal.
Друга причина за катастрофите са грешките на пилотите, които разчитат твърде много на системите за автоматизация, без да ги познават много добре. Това според Бил Вос подсказва, че са необходими фундаментални промени, включително и въвеждане на по-строги правила за обучение на пилотите.