Основателят и главен изпълнителен директор на Cirque du Soleil, 49-годишният Ги Лалиберте, е сред малкото богати хора в света, които успяха да увеличат състоянието си през 2008 г.
В продължение на 25 години „Циркът на слънцето" на Ги Лалиберте омагьосва своята публика от различни възрасти, въпреки че в състава му няма животни, а през 2006 г. едноличният собственик на една от най-големите търговски марки в развлекателната индустрия след „Дисни" е избран от одиторската компания Ernst & Young за предприемач на годината.
Шоу спектаклите са изпъстрени с елементи на модерен танц и ефектни акробатични номера, костюмите са възхитително екзотични, декорите - необикновени, хореографията - великолепна, а оригиналната музика и осветление очароват и завладяват.
Креативността на това изтънчено и обиграно шоу омайва зрителите. В момента трупата има девет постоянни шоу програми в Лас Вегас, Орландо, Токио и Макао и още шест пътуващи продукции. Всички те са авангардни спектакли с чудати имена като „Мистер", „Оу", „Ka", „Зуманити". (Странното име Zumanity е комбинация от думите „zoo" - зоологическа градина и „humanity" - човешка природа).
Голяма част от печалбата си милиардера с шоу програми в Лас Вегас дава за благотворителност
Постоянните представления на Cirque du Soleil разчитат на партньори като „Ем Джи Ем Мираж" в Лас Вегас - една от водещите и най-престижни компании в света, собственик на хотели и казина. „Ем Джи Ем Мираж" покрива всички строителни разходи за скъпите, пищно декорирани театри на трупата, Cirque Du Soleil плаща за създаването на шоу програмите, а двете компании си разделят печалбите.
Операторите на казина предлагат билети за представленията на Cirque du Soleil като част от пакетите, които предлагат, за да привлекат туристите обратно в Лас Вегас. Днес Cirque du Soleil има шест шоу програми в града на греха, включително тематично шоу за „Бийтълс", наречено „Love", което се играе от юни 2006 г. и нито една от тях не „изяжда" продажбите на другите спектакли на трупата, твърди Лалиберте. Оперативната печалба на компанията за 2008 г. бе $175 млн., а продажбите й възлизаха на $733 млн.
Лалиберте проучва щателно всеки нов пазар преди първото представление, за да установи какъв процент от местното възрастно население посещава развлекателни шоу спектакли, колко души вече знаят за Cirque du Soleil и какви впечатления извиква в тях тази търговска марка. Резултатът от неотдавнашно проучване е, че 57% от населението на САЩ посещава поне веднъж годишно развлекателно представление на живо, 85% са чували за Cirque du Soleil, а 89% го описват като „фантазия".
Сделката
В продължение на години частни инвестиционни дружества и хедж фондове преследваха Лалиберте с предложения за закупуване на част от компанията. Един хедж фонд предлагаше на Лалиберте $1 млрд. в брой за 50% дял, но Лалиберте не се съгласи. Той търсеше купувачи, които биха придобили малък процент от компанията и биха действали като стратегически партньори и миналия август, точно преди пазарите да се сринат, ги намери в лицето на две дубайски фирми, на които продаде 20% от своята печеливша компания Cirque du Soleil за $600 млн.
След плащане на дължимите данъци на Лалиберте са му останали повече от $400 млн. Като се прибави 80%-ия му дял в Cirque du Soleil (който поради глобалната рецесия би трябвало сега да струва по-малко от $3 млрд., на колкото бе оценена компанията при сключване на сделката), състоянието на Лалиберте възлиза на $2.5 млрд., с $800 млн. повече от миналата година.
„Cirque не се нуждаеше от пари. Дълговете на компанията са под $100 млн.", казва Лалиберте и подчертава, че в лицето на двамата купувачи наистина е намерил чудесни партньори.
Инвестиционното поделение на Dubai World - Istithmar World, ще помага на компанията в търсенето на възможности да разшири марката си отвъд сцената и да намери и закупи потенциално печеливша интелектуална собственост.
А Nakheel е един от най-големите строителни инвеститори в света, компанията, която построи изкуствения остров във формата на палма „Палм Джумейра" в Дубай. „Те вероятно ще имат нужда от развлекателно съдържание за своите грандиозни строителни проекти", обобщава Лалиерте.
След продажбата на 20% от капитала на компанията си на Istithmar и Nakheel миналото лято, Лалиберте влага получените пари в покупки на земя, държавни ценни книжа и няколко компании от Квебек, но не и в борсови акции. „Аз не играя на борсите, никога не съм го правил. Имам си собствен бизнес и ако трябва да реинвестирам част от парите си, ще го направя в собствения си бизнес, тъй като през последните 25 години това беше най-добрата ми инвестиция", споделя той.
Плановете
„Купонът свърши. Никога вече няма да бъде същото", казва със съжаление Лалиберте, но все пак вярва, че могат да се намерят възможности сред финансовата криза. „По време на рецесия хората обикновено спират да пътуват и да си позволяват скъпи почивки. Но от време на време ще искат да забравят проблемите си. И какво ще потърсят? Разбира се, че забавление, казва той и добавя, че потребителите стават по-избирателни по отношение на това как се забавляват. „Ето защо продуктът ви трябва да е силен и уникален", смята Лалиберте.
Цирк, струващ милиарди, управляван от бивш фокусник-огнегълтач, със сигурност е уникален. Няколко нови програми са в процес на подготовка, сред които е тематично шоу за Елвис Пресли, което трябва да дебютира към края на годината в многомилиардния развлекателен, търговски и жилищен комплекс "Сити център" на „Ем Джи Ем Мираж". За тази година Лалиберте предвижда 15% увеличение на продажбите до $830 млн. с поставянето на три нови спектакъла. „Но ще бъдем по-внимателни и ще намалим най-големите си разходи. Мисля, че това предизвикателство ще ни позволи да се радваме на златните си години".
Повечето от времето си Лалиберте остава фокусиран върху своите шоу спектакли и икономическата буря, която би могла да разстрои забавлението, което е доставял на себе си и на зрителите през изминалите 25 години. Той все още е оптимист и това личи от думите му: „Наистина вярвам, че във време на криза развлекателната индустрия е последната, която замира и първата, която се възстановява."
От улиците до Ивицата на Лас Вегас
Основателят на Cirque du Soleil Ги Лалиберте и неговата събрана от кол и въже трупа, състояща се от жонгльори, огнегълтачи, фокусници, ходещи върху кокили смешници и акробати, започват да дават представления за развлечение, припечелвайки прехраната си по уличните панаири в Монреал. През 1984 г. правителството на Квебек го финансира с $1.5 млн., за да постави шоу за празненството по случай 450-та годишнина на Канада, което се превръща в огромен комерсиален успех и спечелва положителни оценки от критиката.
„Кой казва, че да се управлява цирк означава да караш децата да се смеят?"
„Искам на всяко представление да има поне един човек, който да си удари носа в затворената врата на театъра, тъй като всички билети са продадени."
Лалиберте удря джакпота, когато получава предложение от казино-магната Стийв Уин. Той му предоставя театъра на новия си хотел-казино „Трежър айлънд" и финансира ново шоу. Така през декември 1992 г. се появява спектакълът „Мистер", който взривява зрителите като нищо друго, което дотогава се е играло във Вегас. Успехът на шоуто с бюджет от $35 млн. дава огромен тласък на Cirque du Soleil, измествайки незабавно легендарното дуо Зигфрид и Рой като топсензацията на Ивицата. А спектакълът „Oу" в хотел-казино „Беладжио", дебютирал през 1998 г., доказва, че две различни трупи на Cirque du Soleil могат да съществуват едновременно във Вегас. На 31 юли 2003 г. в Лас Вегас дебютира хипереротичната продукция „Зуманити" с бюджет от $50 млн., която се откроява от предишните спектакли на Cirque du Soleil с това, че изоставя номерата върху трапец, както и значителна част от облеклото.
От Канада до Европа и обратно
Ги Лалиберте е роден на 2 септември 1959 г. в Квебек сити, столица на провинция Квебек, Канада, в голямо семейство от средната класа. Майка му Бландин е медицинска сестра, а баща му Гастон е ПР на корпорация Alcan Aluminum. Ги подготвя няколко училищни спектакъла и на 16-годишна възраст вече е решил, че кариерата му ще бъде в изпълнителските изкуства. След завършване на средното си образование се включва в музикална фолкгрупа като свири на акордеон и хармоника и участието му в нея го запознава с „уличното" изкуство. Напуска колежа и тръгва да пътува на стоп из Европа, където се сприятелява с жонгльори, фокусници и ходещи на кокили улични изпълнители. Връща се в Канада през 1979 г., вече усвоил изкуството на огнегълтачите.
В името на благотворителността
Ги Лалиберте е вложил $100 млн. във фондация One Drop, която се опитва да осигури на всички хора и особено на тези от развиващите се страни надежден достъп до чиста вода. На петте си деца е казал, че след смъртта му 80% от състоянието му ще отиде за благотворителност и че очаква от тях да помагат за управлението на фондацията. „Вярвам, че богатите трябва да споделят състоянието си и да помагат тези, които не са били привилегировани или благословени да имат достъп до вода, храна и медицинско обслужване", казва Лалиберте.
Той даже има предложение за това как да се спаси светът: всеки човек, който печели повече, отколкото му е необходимо, за да съществува, трябва да дава по 1% от приходите, а всяка корпорация - по 1% от печалбата си за благотворителност. „Тези пари ще бъдат достатъчни планетата да се изчисти от всички болести", твърди Лалиберте. Повечето от служителите на Cirque du Soleil - 4800 на брой, дават процент от заплатите си за благотворителни цели.