В курортния комплекс „Слънчев ден" край Варна тече първият европейски семинар по популяризиране на Mеждународната трудова конвенция на моряците. Форумът се организира от Министерството на транспорта, ИА„Морска администрация", Асоциацията на корабособствениците в България и Моряшкия синдикат.

Вчера, в началото на семинара, министърът на транспорта Петър Мутафчиев обясни, че основна цел на конвенцията е да гарантира изпълнението на изискванията на международните норми от корабособствениците и операторите. Министърът заяви стремежа на България за осигуряване на по-благоприятни условия за съществуването на морския бранш.

Основните проблеми на българските моряци са свързани със социалното и здравно осигуряване, неизплащане на трудово възнаграждение, обезщетения при временна нетрудоспособност, регламентиране на времето за почивка, стана ясно на семинара,
Конвенцията е приета в началото на годината в Женева, Швейцария, след двегодишни международни преговори. Държавите-членки на ЕС трябва да я ратифицират до декември 2008 г.

С Международната трудова конвенция на моряците се определят минималните изисквания към моряците за работа на борда на кораб, условията за наемане на работа, нормите за работно време, жилищните условия на борда, средства за възстановяване и отдих, снабдяването с храна и вода, медицинското обслужване, благосъстояние и социално осигуряване.

В интервю Клеопатра Дунби-Хенри, директор на дирекция "Международни трудови стандарти" в Международнатат организазия на труда, поясни: от една страна тази конвенция е като харта с правата на моряците, и от друга нейната цел е да съсдаде равнопоставеност за корабособствениците. Тази конвенция ще влезе в сила, след като се ратифицира от 30 държави, представляващи 33 % глобалния морски тонаж. Тя вече е ратифицирана от една ключова държава на знамето - Либерия, представена с изключително висок тонаж. Либерия е втората по обем флагова държава в света. Правителството на Панама разглежда изключително внимателно ратификационния процес на тази конвенция, Панама е страната на знамето № 1но в света. Ако ратификациите на тези две държави се регистират в МОТ, тогава изискванията по отношение на тонажа ще са спазени.", научи Money.bg.

"Новата Конвенция създава минимални норми за правата на моряците, които не ни задоволяват, но все пак са сериозна крачка напред", каза на семинара кап. Красимир Вълчев - президент на Синдиката на моряците в България. Според него е необходим е по-голям контрол на корабособствениците при наемането на екипаж.