За предизвикателствата на бъдещето, за качеството и връзката на образованието с бизнеса, разговаряме с ректора на Икономическия  университет - Варна,  проф. д-р Пламен Илиев.

Проф. Илиев, какви проекти и приоритетни цели са заложени  в политиката за управление на университета ?

Проектите са подчинени на целта, а основната е да изведем висшето училище на още по-сериозни позиции с оглед на посрещане на предизвикателства, които времето ще зададе през следващите 4 - 5 години. Приоритет е високото качество в обучението, винаги сме отчитали това. И в тази област бихме желали да разширим състава на специалностите, по които обучаваме студенти, и така да отговорим както на интереса от страна на кандидат студенти от нашата страна, така и на тези от Балканския и Черноморския регион, и от страни в Европа.

От новата учебна 2012/2013 година в бакалавърска програма започва обучение по „Международен бизнес" изцяло на английски език, а в магистърския прием освен „Международен бизнес" кандидатите могат да изберат чуждоезиково обучение и по „Международен туризъм".  С тези три специалности поставяме начало на обучението по английски език, с което вече излизаме от националните рамки с идея да привлечем студенти от съседни страни.

Как ще стигнете до тях?

С участие в студентски борси в чужди страни, с интензивна работа с консулските служби, също чрез партньорство с Държавната агенция за българите в чужбина. Водили сме разговор в търсене на подкрепа и имаме желание да сме полезна институция в приобщаването на българите зад граница. Ако се върна към разговора за качеството на обучение като приоритетна наша политика, ще спомена усъвършенстването на учебната документация. При нас вече е традиция на всеки 3-4 години да правим цялостен преглед и прием на нови учебни планове и програми, за да хармонизираме нашата учебна документация с европейското образователно пространство. Също така да отразим в нея новите знания и новите бизнес практики. Нашите специалности са 100 процента разпознаваеми в европейски университети и това е споделено при срещите ни с гостуващи преподаватели.

Друг приоритет в академичната политика - предприемаме сериозни действия относно научното израстване на преподавателския състав. Подобрява се структурата - нараства броят на хабилитираните преподаватели, нараства броят на преподавателите с докторска степен, нараства професорският състав.

Планираме увеличаване на средствата за специализирано обучение на академичния състав, за участие в научни конференции и преподавателски обмен по програма „Еразъм". Абонирани сме за най-добрите информационни бази и издания в профила на ИУ - Варна. И тук ще добавя, че процесът на модернизация на университетската библиотека доведе до 30 % по-висока посещаемост и на студенти, и на преподаватели, а това е предпоставка за повишаване на качеството на обучение и на самостоятелната работа.

От казаното разбирам, че сте за модерно, гъвкаво образование. Но възможно ли е то без модерна среда  за научноизследователска работа, например?

През следващия месец на Академичен съвет предстои да приемем един мащабен проект за превръщането на Икономически университет - Варна в модерна  „i  - зона". Планирано е в основната сграда и във втори корпус да се обособят пространства, където студентите да имат всички възможности за работа с компютър и свободен достъп до Интернет - кътове за индивидуална и за колективна работа както на студентите, така и на преподавателите. Компютърните зали ще бъдат напълно преустроени като визия и вътрешни решения - с монтиране на мултимедийни проектори с подходящи екрани, с инсталиране на софтуер за споделяне десктопа на преподавателя по мрежата, както и на софтуер от типа „classroom management software" - той позволява преподавателят да вижда мониторите на студентите, да задава индивидуални или групови задачи и т.н.

След реализацията на този проект  ще постигнем параметри, които ще позволят директно ползване на мултимедийни приложения в учебния процес, създаване на нов тип вътрешни университетски комуникации - видеовръзки, телеконференции, IP-телефония. Планираме премахване на ограниченията в трафика при ползване на безжичния Интернет от студенти и преподаватели. Една от основните цели на проекта „ИУ - Варна - i зона" е мащабно внедряване на съвременни уебтехнологии във всички дейности на университета.

Целим също постигане на автоматизиран тип услуги, осигурени със смарт карти за всеки студент, преподавател и служител. Поставили сме две години срок, в който да реализираме проекта за  I - зона.  Заедно с този мащабен проект придвижваме проекта за внедряване на нова информационна система в университета, която да  обслужва студентския прием, студентското състояние по електронен път, говорим за електронизация на документооборота.

Имате ли вече финансов разчет, колко  ще струва този проект?

Да, правен е. Не е някакъв сериозен ангажимент и финансово сме готови да го покрием. За да бъде възможен проектът,  е необходим безспорно специализиран софтуер и модерна база. Затова ще реновираме и аудиторния фонд - инвестиции в модерно оборудване на лекционни зали, климатизация, добра интериорна среда. В рамките на годината планираме да обявим конкурс, с участие на български и чужди архитекти, за проектиране на нов интериорен дизайн на общите пространства и учебните зали в сградата на университета на бул. „Княз Борис І". Този проект ще бъде  реализиран през 2013 и 2014 година.

Накратко - продължаващите инвестиции в материалната база на университета е важен проект.  В рамките на тази календарна година ще бъдат инвестирани над 1,5 милиона лева в цялостна модернизация на Спортния комплекс и на две от големите учебни зали в Ректората - двете общо със 600 места.

Готови сме да започнем и проект за строителство на ново общежитие . С подкрепа на държавата. Със заповед на областния управител на Варна, на университета се предоставят 5 декара земя за безвъзмездно ползване. И на този терен ще изградим общежитие от европейски тип -  с минимум 200 места, с прилежаща спортна и детска площадка. При осигурено финансиране ще сме готови за 18 месеца. Само ще отбележа, че към момента при 12 500 студенти в ИУ-Варна и съществуващи 500 места в общежитие, от всички университети у нас нашият е с най-ниска степен на удовлетвореност по брой легла в общежитие. Но това ще се промени.

Икономическата криза не е ли пречка за такива сериозни инвестиции?

Икономическата криза касае всички и безспорно се отразява на всички. Мисля, че положихме усилия да влезем максимално подготвени в този период на криза и затова инвестициите не ни плашат. За нас това не са години на оцеляване. Напротив - опитваме в тези трудни условия да предложим повече нови неща и мисля, че успяваме.

Как ще коментирате темата, актуална и сочена като проблемна  -  връзката на образованието с бизнеса ?

От доста години насам имаме активна позиция в отношението ни към бизнеса по повод практическото обучение и бъдещата реализация на нашите студенти. Не сме удовлетворени обаче в достатъчна степен от активността на бизнеса и тук е една от разликите между нашата страна и развита Европа.

Категорично бизнесът има образователен ангажимент след приема на работа на един млад специалист - да го въведе в своите фирмени стандарти, да финансира неговата продължаваща квалификация. Но у нас, знаете, това не е честа практика. И все пак, мисля че има положителна тенденция - в нашия случай това са договорите за партньорство, които продължаваме да сключваме с представители на бизнеса и общински администрации.

С академични традиции в бъдещето

За над 90 години Икономически университет - Варна (www.ue-varna.bg) е подготвил над 100 000 специалисти. Високо качество в обучението и конкурентоспособност на кадрите са постигнати цели. Днес в университета учат 12 500 български и чуждестранни студенти, подготвяни от 300 редовни преподаватели, от които над 120 са хабилитирани.

В Икономически университет - Варна има възможност за избор между 18 акредитирани специалности от четирипрофесионални направления: „Икономика", „Администрация и управление", „Туризъм" и „Информатика и компютърни науки". Университетът осигурява възможности за провеждане на част от обучението в чужбина чрез партньорство с 52 университета по различни програми за академична мобилност („Еразмус", ЦЕЕПУС).

Материалната база непрекъснато се обновява и модернизира. Реновирана с европейски средства библиотеката на университета е една от най-модерните у нас. От есента на 2011 г. функционира нова аула. Идеята да се отговори на очакванията на младите хора полага ново начало - в аулата да се случват и културни събития - танцови спектакли, кинопрожекции, концерти. Спортният комплекс предлага различни възможности за спорт, като университетските отбори имат редица високи постижения на национални и международни състезания.