През 2021 г. автомобилните производители по света ще загубят $210 млрд. от нереализирани продажби заради неразрешимия проблем с недостига на полупроводници, сочи доклад на AlixPartners, цитиран от Bloomberg.
Компанията изчислява, че през настоящата година ще бъдат произведени със 7,7 млн. по-малко автомобили заради кризата с чиповете - почти два пъти спрямо предходната прогноза. Въпреки продължаващите усилия за разрешаването ѝ, недостигът става все по-тежък.
Дан Хърш, управляващ директор в AlixPartners с ресор автомобилни производители и индустрия, посочва, че досега компаниите са имали запас от автомобили, но през следващите седмици и месеци продажбите ще започнат да страдат, тъй като резервите са изчерпани. Самите производителите също започнаха да отправят предупреждения, че недостигът ще засегне сериозно резултатите за третото тримесечие.
Ситуацията се влошава от увеличения брой заразени с коронавируса в Югоизточна Азия, което предизвиква затваряне на заводи. Изпълнението на поръчка за чипове вече отнема рекордните 21 седмици, а мениджъри от автоиндустрията се опасяват, че недостигът може да продължи с години.
С изчерпването на автомобилите в наличност, цените им започнаха да растат още по-рязко и достигнаха рекордните $43 355 средно в САЩ през август, по данни на Cox Automotive. Хърш твърди още, че някои дилъри са принудени да взимат автомобили под наем, за да има какво да изложат в салоните си.
Недостигът започна миналата година, когато производителите подцениха търсенето на нови автомобили. Кризата не намира решение - благодарение на природните бедствия и Covid-19.
AlixPartners публикува трети доклад по темата само в рамките на година. През януари компанията изчисли, че недостигът ще струва на производителите $61 млрд., а през май повиши прогнозата до $110 млрд. Хърш посочва, че не може да гарантира последващо повишение.