С колко е поскъпнало обслужването на автомобил? Отговор на този въпрос е трудно да бъде даден, защото марката и модификацията на всяка кола са от ключово значение в случая.

Като част от логистични вериги, цената на авточастите се промени с темпа на инфлацията.

"Няма изненади. Заради срива в логистичните вериги имаше забавяне на доставки на някои части за специфични модели с между 1 и 3 месеца, но такова вече не се наблюдава", коментира пред money.bg Емил Ставрев, управител на фирмата за обслужване на автомобили "АвтоИконом".

Всичко зависи от модела и модификацията на автомобила. Колкото е по-масов, толкова е по-евтин за поддръжка. Съответно, колкото по-малка е серията, произведени бройки, толкова повече се увеличава цената на частите му.

Toyota възобнови доставките си на резервни авточасти части в Русия

Най-големият автомобилостроител в света възобнови доставките си на резервни части в Русия

Това е първият голям западен автоконцерн, който прави този ход

Лицензът и спекулата

Макар и да няма драстичен ръст при цените на обслужването, спекулата с авточасти не е рядкост. Това е така, защото производителите на автомобили, използвайки всички логистични вериги поръчват всички части от подизпълнители. Лицензът, който те им дават им позволява да произвеждат дадена част още 5-10 години, за да може да след като е произведен автомобилът тази част да се произвежда и като резервна част.

"Когато на един производител на авточасти му изтече лиценза за производство, например на емблема на дадена марка. Това, което се случва е, че на следващ етап идва спекулата, защото тази емблема няма да се произвежда никъде повече. Самата компания, бивш производител слага на склад всичките налични емблеми, като дори и в склада за всеки ден престои се слага допълнителна надценка, които са оригинални по спецификация", разказва Емил Ставрев.

Снимка 631311

Източник: iStock by Getty Images

Въпреки, че на пазара има много алтернативи за закупуване на такава емблема, клиентите, които искат оригиналната емблема, първо ще бъдат уведомени, че производството й е спряно, а в последствие ще разберат, че емблемата я има на склад, но цената й няма да е дава за пример Емил Ставрев 10 евро, а 200 евро, защото други оригинални емблеми, произведени по спецификацията и по лиценз за конкретния модел и марка просто няма.

Една от последните оферти, за които експертът е ни разказа е за оригинални части - втора употреба.

"Тези части също са износени, защото не са взети от нова кола, а това, че е свалена от конкретна кола не означава, че частта е оригинална, тя може да е била подменяна преди това", подчерта той.

АвтоВаз ще прави нови модели Lada, по-малко зависими от вносни части

АвтоВаз ще прави нови модели Lada, по-малко зависими от вносни части

Концернът ще положи всички усилия за възстановяване на веригите за доставки

А сервизирането?

В момента най-голямото лоби се бори, именно за отпадне ограничението за новите автомобили да се сервизират само в гаранционен сервиз, обясни Емил Ставрев.

От 2016 г. в България е прието, че гаранцията на автомобила важи дори, ако е обслужена извън официалното дилърство, при спазени предписанията на производителя.

В лизинговите отношения сервизното обслужване трябва да се извършва в конкретни центрове.

Важно е да отбележим, че дилърската мрежа няма право да задължи купувача на автомобил да го обслужва в конкретен сервиз.

"Автомобилната индустрия и диструбиционната и мрежа все още работи с остарели аналогови модели и практики, а дигитализацията и адаптирането към новите потребителски пътеки и изживяване са илюзия и реално пропастта между производителя, дистрибуционна мрежа и краен клиент е една от най-големите измежду всички индустрии", което се потвърждава от множество пазарни анализи и проучвания, смята експертът.

Снимка 631310

Източник: iStock by Getty Images