Докато правителствата търсят заместители на конвенционалните двигатели с вътрешно горене, все повече компании се насочват към опити с е-горива като алтернативна форма на енергиен източник, пише Фелисити Брадсток за Oilprice. Понастоящем синтетичните горива могат да се разработват по няколко начина от отпадни продукти, а електрическата енергия за тях да идва от възобновяеми източници.

Засега водещият проект е партньорство между Siemens и Porsche, което стартира в края на миналата година в Чили, като автомобилният производител ще е главният потребител на продукта. Очаква се към 2022 г. те да произвеждат 130 хил. литра от е-горивото, а до 2024 г. производственият им капацитет да нарасне значително - до 55 млн. литра. През следващите две години прогнозата е за десетократен растеж.

Е-горивата на Siemens ще емитират 90% по-малко въглероден диоксид при изгаряне в сравнение с изкопаемите горива.

"Възобновяемата енергия вече няма да се произвежда само там, където има търсене за нея, а в местата, където вятърната и слънчевата енергии са достъпни в огромни количества", каза за проекта в Чили главният изпълнителен директор на Siemens Кристиан Брух.

"Предимството им е тяхната лесна употреба - е-горивата могат да се използват в двигателите с вътрешно горене и хибридите и може да се оползотвори съществуващата мрежа от бензиностанциите", каза и неговият колега в Porsche Оливер Блуме.

Но базираното на метанол гориво, което двете разработват, няма да може да се използва като заместител директно във вече съществуващите двигатели. Затова от Porsche работят върху система, с която те да се модифицират.

Същевременно през 2019 г. електромобилната промишленост беше оценена на 162,3 млрд. долара, а прогнозата е през следващите шест години тя да поскъпне до над 800 млрд. долара при годишен ръст от 22,6%. Но синтетичните горива може да се окажат прът в спиците ѝ, защото те ще предложат екологично чист начин за задвижване наколите.

До това може да се стигне обаче, ако Porsche и другите производители успеят да убедят правителствата, че тяхното решение е безопасно и екологично. Засега някои експерти смятат, че подобни алтернативи не трябва да се използват, защото ще увеличат разхода на автомобилите, което ще ги направи по-неефективни от електрическите алтернативи.

Така всичко отново е в ръцете на регулатора, който може да се окаже, че ще лиши хората от възможността да избират сами на какъв тип гориво да се движат, независимо от неговите ползи.