Цените на употребяваните автомобили в САЩ може би най-сетне достигат своя връх и ще започнат да спадат, пише CNN.

Между март и юни т.г. автомобилите втора ръка поскъпнаха с 30%, по данни на правителството в най-голямата икономика, като записаха най-драматичния ръст от поне 70 години насам. Предходният рекорд бе от 1974 г., когато цената им нарасна с 12%. През юли цените растат с едва 0,2%, а редица показатели от индустрията дават надежда, че поскъпването ще спре - а дори и може да запише умерен спад през следващите месеци.

Има и друг потенциално позитивен знак за купувачите: цените на едро на употребяваните автомобили вече спадат. "Изглежда, че цените на едро достигнаха връх преди осем седмици и оттогава вървят надолу", казва Дейвид Парис, старши мениджър в JP Power. Обичайно, цените на дребно следват тези на едро със закъснение. "Автомобилите, продавани от дилърствата днес, са купени средно преди пет до шест седмици".

Но е възможно това да не понижи веднага цените, които потребителите плащат.

В този луд пазар дилърите разчитат по-малко на покупки на едро и повече на сделки със собственици. В същото време търсенето на употребявани автомобили остава силно, което ще предотврати драматичен спад, дори и цените на едро да продължават да намаляват.

Охлаждане

Цените могат и да достигат връх, тъй като растежът им е ограничен до нивата, в които те стават неразумни за потребителите. Разликата между новите и употребяваните автомобили се сви през последните месеци, така че цените на вторите може би достига своя таван, казва Джесика Калдуел, директор в Edmunds. В един момент потребителите просто ще изберат нов автомобил пред употребяван, дори и да трябва да чакат, казва тя. "Идва момент, в който просто няма смисъл да купуваш втора ръка. Не очакваме цените да преминат през корекция и да се върнат до нивата от 2019 г., но очаквахме поне да се охладят и да станат по-нормални през второто полугодие на годината", коментира Калдуел.

Защо цените се покачиха?

Повишението на цените през последната една година бе движено от редица фактори. Първият е закономерността между търсенето и предлагането. Ограниченият запас автомобили в комбинация със силното търсене повиши цените.

Когато туризмът и пътуванията почти спряха в първите месеци на пандемията, рент-а-кар компаниите - обичайно голям източник на предлагане на пазара - разпродадоха автомобилите си, за да наберат средства, с които да оцелеят. По-късно, след започващото възстановяване на пътуванията, недостигът на полупроводници, нужни за производството на нови автомобили, ограничи тяхното предлагане - затова и компаниите сега държат и не продават останалите им употребявани автомобили. Което пък намали предлагането. През първите седем месеца на тази година броят на автомобилите, продадени на търг, намалява с 26 процента спрямо същия период на 2019 г.

Ограниченото предлагане на нови автомобили повиши и техните цени, което пък накара част от потребителите да се обърнат към пазара на возила втора ръка, с което повишиха търсенето там.

Част от тези фактори вече отслабват. Производството на нови автомобили, макар и все още ограничено, се повишава. Помощите от правителството на САЩ за гражданите, което повиши търсенето на автомобили, също изчезват.