Камарата на архитектите в България подкрепя проекта за изменение и допълнение на Закона за обществени поръчки (ЗОП), който е внесен в Народното събрание от депутати от "Продължаваме промяната" и "Демократична България". Законопроектът ограничава възможностите за възлагане на обществени поръчки по процедурата "инженеринг" (проектиране и строителство).
КАБ счита, че инженерингът трябва да oтпaднe при строителството на обекти, които се финансират c публични средства. Процедурата следва да се прилага само при изграждането на обекти със сложна технология, за които има ограничен брой изпълнители в световен мащаб, притежаващи необходимото ноу хау и технологии.
От браншовата организация считат, че в проектозакона могат да бъдат включени следните допълнения: Създаване на точна дефиниция за термина "уникален проект", при който се допуска инженеринг; Забрана за сключване на paмĸoви cпopaзyмeния при извършването на apxитeĸтypни ycлyги; Дoпycĸaнe до участие в обществени поръчки само на пpoeĸтaнтcĸи бюра, регистрирани в KAБ и KИИΠ; Забрана за възлагане на инженеринг при изработването на устройствени планове; Πpoвeждaнeтo на поръчки за строителство да става въз основа на предварително одобрен работен проект, резултат от apxитeĸтypeн ĸoнĸypc; Референциите за услугите на архитектите да се вземат предвид за неограничен период, a не само за последните години; Отпадане на изискванията за непосилни обороти, на ĸoитo отговарят минимален брой пpoeĸтaнтcĸи бюра.
КАБ планира да сезира НС и относно необходимостта от промяна в Закона за устройство на територията (ЗУТ) във връзка с решение на Конституционния съд (КС) от ноември 2021 година. С него са обявени за противоконституционни нови текстове в закона, които принуждават инвеститорите да изграждат прилежащата инфраструктура около обектите си, въпреки че по принцип това е задължение на общините.
КАБ е в процес на подготовка и на пакет от нормативни промени за усъвършенстване на законодателството в архитектурно-строителния сектор. По отношение на ЗУТ сред предложенията са: дефиниране на ролята и функциите на главния проектант, който следва да има водеща роля в строително-инвестиционния процес; регламентиране на нови фази в инвестиционното проектиране (проект за одобряване и разрешаване на строителството, както и проект за изпълнение на строителството); водеща роля на проектантите при оценка на съответствието за обекти от 4 и 5 категория, както и при въвеждане на тези обекти в експлоатация и др. Създаване на национални наредби за преместваемите обекти, както и за зелената система, които да определят държавни правила и норми при запазване свободата на местните органи на самоуправление да посочват конкретния регламент. Обмисляне на възможността за отпадане на Закона за устройството и застрояването на столичната община( ЗУЗСО) и на Закона за устройство на черноморското крайбрежие (ЗУЧК), като техните специфични правила се прехвърлят в специални раздели в ЗУТ.
По-ефективна система за контрол, регламентиране на отговорността на участниците в целия инвестиционен процес, нов механизъм за оценка на офертите и запазване на приложното поле на инженеринга. Това е позицията на Камарата на строителите в България, изразена в писмо до парламентарната Комисия по конституционни и правни въпроси в отговор на поискано становище по внесени от депутати промени в Закона за обществените поръчки. Според Камарата предлаганите в проекта рестриктивни мерки не са работещо решение и противоречат на конституцията, на целите на ЗОП, както и на принципите, залегнали в Договора за функционирането на Европейския съюз за равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конкуренция, пропорционалност, публичност и прозрачност. Камарата възразява и срещу съдържащите се в мотивите към законопроекти твърдения и изводи.
"Световно практикуваният метод "Проектиране-и-строителство" /инженеринг/ е стратегия за осъществяване на инвестиционни намерения, която предоставя на възложителите едно лице за контакт и в двете фази на процеса - инвестиционното проектиране и строителството. Този изпълнител е проектант и строител като управлява всички договори с подизпълнители и доставчици на материали", пише в становището на КСБ.
"Тъй като инженерингът обединява всички етапи на даден проект, проектантите работят в координация с другите членове на екипа. Като финален резултат се достига до солидно издържан проект, разумен бюджет и осъществим график. При другите два основни метода, използвани днес — строителен мениджмънт и общо договаряне (известни като проектиране-офериране-строителство), инвестиционното проектиране се изпълнява отделно и това често води до непредвидени разходи и забавяне по време на строителния процес", се казва още в становището на КСБ.
В позицията на КСБ се изброяват и ползите от прилагането на инженеринг: бързо изпълнение, тъй като проектирането и строителството се случват едновременно и има само една фаза за подбор вместо две; гладък и безболезнен за възложителя инвестиционен процес; пестене от разходи.