Камарата на архитектите в България подкрепя проекта за изменение и допълнение на Закона за обществени поръчки (ЗОП), който е внесен в Народното събрание от депутати от "Продължаваме промяната" и "Демократична България". Законопроектът ограничава възможностите за възлагане на обществени поръчки по процедурата "инженеринг" (проектиране и строителство).

КАБ счита, че инженерингът трябва да oтпaднe при строителството на обекти, които се финансират c публични средства. Процедурата следва да се прилага само при изграждането на обекти със сложна технология, за които има ограничен брой изпълнители в световен мащаб, притежаващи необходимото ноу хау и технологии.

 От браншовата организация считат, че в проектозакона могат да бъдат включени следните допълнения: Създаване на точна дефиниция за термина "уникален проект", при който се допуска инженеринг; Забрана за сключване на paмĸoви cпopaзyмeния при извършването на apxитeĸтypни ycлyги; Дoпycĸaнe до участие в обществени поръчки само на пpoeĸтaнтcĸи бюра, регистрирани в KAБ и KИИΠ; Забрана за възлагане на инженеринг при изработването на устройствени планове; Πpoвeждaнeтo на поръчки за строителство да става въз основа на предварително одобрен работен проект, резултат от apxитeĸтypeн ĸoнĸypc; Референциите за услугите на архитектите да се вземат предвид за неограничен период, a не само за последните години; Отпадане на изискванията за непосилни обороти, на ĸoитo отговарят минимален брой пpoeĸтaнтcĸи бюра.

КАБ планира да сезира НС и относно необходимостта от промяна в Закона за устройство на територията (ЗУТ) във връзка с решение на Конституционния съд (КС) от ноември 2021 година. С него са обявени за противоконституционни нови текстове в закона, които принуждават инвеститорите да изграждат прилежащата инфраструктура около обектите си, въпреки че по принцип това е задължение на общините.

КАБ е в процес на подготовка и на пакет от нормативни промени за усъвършенстване на законодателството в архитектурно-строителния сектор. По отношение на ЗУТ сред предложенията са: дефиниране на ролята и функциите на главния проектант, който следва да има водеща роля в строително-инвестиционния процес; регламентиране на нови фази в инвестиционното проектиране (проект за одобряване и разрешаване на строителството, както и проект за изпълнение на строителството); водеща роля на проектантите при оценка на съответствието за обекти от 4 и 5 категория, както и при въвеждане на тези обекти в експлоатация и др. Създаване на национални наредби за преместваемите обекти, както и за зелената система, които да определят държавни правила и норми при запазване свободата на местните органи на самоуправление да посочват конкретния регламент. Обмисляне на възможността за отпадане на Закона за устройството и застрояването на столичната община( ЗУЗСО) и на Закона за устройство на черноморското крайбрежие (ЗУЧК), като техните специфични правила се прехвърлят в специални раздели в ЗУТ.

По-ефективна система за контрол, регламентиране на отговорността на участниците в целия инвестиционен процес, нов механизъм за оценка на офертите и запазване на приложното поле на инженеринга. Това е позицията на Камарата на строителите в България, изразена в писмо до парламентарната Комисия по конституционни и правни въпроси в отговор на поискано становище по внесени от депутати промени в Закона за обществените поръчки. Според Камарата предлаганите в проекта рестриктивни мерки не са работещо решение и противоречат на конституцията, на целите на ЗОП, както и на принципите, залегнали в Договора за функционирането на Европейския съюз за равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конкуренция, пропорционалност, публичност и прозрачност. Камарата възразява и срещу съдържащите се в мотивите към законопроекти твърдения и изводи.

"Световно практикуваният метод "Проектиране-и-строителство" /инженеринг/ е стратегия за осъществяване на инвестиционни намерения, която предоставя на възложителите едно лице за контакт и в двете фази на процеса - инвестиционното проектиране и строителството. Този изпълнител е проектант и строител като управлява всички договори с подизпълнители и доставчици на материали", пише в становището на КСБ.

"Тъй като инженерингът обединява всички етапи на даден проект, проектантите работят в координация с другите членове на екипа. Като финален резултат се достига до солидно издържан проект, разумен бюджет и осъществим график. При другите два основни метода, използвани днес — строителен мениджмънт и общо договаряне (известни като проектиране-офериране-строителство), инвестиционното проектиране се изпълнява отделно и това често води до непредвидени разходи и забавяне по време на строителния процес", се казва още в становището на КСБ.

В позицията на КСБ се изброяват и ползите от прилагането на инженеринг: бързо изпълнение, тъй като проектирането и строителството се случват едновременно и има само една фаза за подбор вместо две; гладък и безболезнен за възложителя инвестиционен процес; пестене от разходи.

Строителите се страхуват за оцеляването на бранша без индексация за обществените поръчки

Строителите се страхуват за оцеляването на бранша без индексация за обществените поръчки

Държавата умишлено погубва цял отрасъл, според КСБ