Заседналият край Камен бряг товарен кораб леко се е наклонил през нощта, съобщава bTV.
Припомняме, вчера пропадна планът за разтоварването на плавателния съд. На място трябваше да дойде плаващ кран, който да разтовари част от съдържанието, а кораба да бъде изтеглен до най-близкото пристанище.
Следващите действия зависят от собственика на кораба, защото той трябва да финансира и организира операцията по изтеглянето.
Опасенията са, че товарът - 3000 тона азотни торове, може да доведе до замърсяване на акваторията на Черно море.
Източник: Да запазим Корал
Властите уверяват, че няма опасност. Екоактивисти от "Да запазим Корал" обаче алармират, че ако корабът се разбие от идващите неблагоприятни ветрове и товарът му попадне във водата, най-вероятно ще се стигне до екологична катастрофа с непредсказуеми последствия и обхват.
Те посочват, че ако уреята, превозвана на кораба, попадне в морето, в подобна концентрация ще предизвика бурен цъфтеж на фитопланктона Pseudo-nitzschia, което продуцира като реакция токсин, който е изключително опасен за морските обитатели и птици. Когато пък се натрупа в тях, може да доведе и до опасност за човешкия живот при консумация на риба или други морски обитатели, които вече съдържат токсина.
Източник: Да запазим Корал
По тази причина екоактивистите настояват за незабавно започване на спасителните действия по изваждането и преместването на товара.
Освен това те показват снимки от 22 септември, на които се вижда, че корабът има няколко пробойни, от които има разлив. Не е ясно какво изтича, но от "Да запазим Корал" предполагат, че това е именно товарът на кораба.
От БНР съобщиха, че независимия водолаз Найден Недев е взел проби от водата в близост до заседналия товарен кораб, които ще бъдат изпратени за анализ в лаборатория. Според огледа, който е направил тази сутрин, край носа на кораба вече има изтичане на азотна тор.
Недев смята, че корабът може да бъде разтоварен с помощта на лодки, които да пренасят количествата тор до залива "Болата".
Той настоя да се действа незабавно заради прогнозите за влошаване на времето. Водолазът е притеснен и от накланянето на кораба, което може да доведе до неговото обръщане.
james1
на 25.09.2021 в 23:40:18 #3Къде са “еколозите” от Демократична България?
n-d
на 25.09.2021 в 20:30:35 #2Няма никакво набутване. Товаръ на кораба струва повече от спасителната операция. Кораба се арестува до заплащане на операцията
n-d
на 25.09.2021 в 13:11:58 #1Нещо не разбирам: 1. Да собственикът трябва да плати 2. Ако собственитът се бави да плати държавата и после да си иска парите с лихвите и глобите. Толкова ли е сложно???