Кашони върху дървени палета са първото нещо, което виждат клиентите, като влязат в Mere. Новоотвореният руски магазин в предградията на Лайпциг изглежда повече като склад, отколкото като супермаркет. В кашоните има сок от Чехия, а в хладилниците - наденички от Унгария, разказва Deutche Welle. Хранителните и останалите продукти в Mere са с 20 процента по-евтини, отколкото в Aldi и Lidl.
"Както бе Aldi преди"
Руският ритейл гигант "Торгсеврис" и навлизането му в Германия в края на януари не създаде новини само в Лайпциг. Само седмица, след като магазинът Mere отвори, той трябваше да затвори за два дни, след като всичко от него бе изкупено. Някои хора се върнаха след това, други не стъпиха отново.
Корнелия е от тези, които идват всяка седмица. "За тези, които нямат много пари, това е много евтина алтернатива", казва тя. "Не можеш да си купиш абсолютно всичко нужно, но може да вземеш месо, наденички и консерви на ниски цени".
С поставянето на стоката в кашони на пода, Mere наподобява на множество клиенти начина, по който германските дискаунтъри нареждаха магазините. "Точно както бе Aldi преди", казва пред DW друг клиент, Щефан.
Източник: GettyImages
От Сибир до Германия
Собственикът на Mere - "Торгсервис" - е базиран в сибирския град Красноярск. Компанията има над 800 магазина под бранда "Светофор" най-вече в малки руски градчета, но и в Беларус, Китай и Казахстан. Бизнес моделът е доказано популярен в Русия, особено заради икономическите трудности в страната през последните години.
Отскоро веригата се разширява и на запад. Името Mere бе използвано и в Румъния. И макар че следващата дестинация трябваше да е Беларус, последва Германия.Собствениците не обичат да говорят с медиите, нито да плащат за реклама. Говорител посочва пред DW единствено, че "първият магазин в Лайпциг върви добре".
TS Markt, германското дъщерно дружество, вече търси нови локации в най-голямата европейска икономика. Според интернет страницата на компанията те търсят градове с поне 80 000 жители в Източна Германия. Вече са планирани нови магазини в Цвикау и Кемниц. Стратегията им да наблегнат на източната част на страната не е случайна: все пак именно там доходите са далеч по-ниски.
Източник: GettyImages
Страна на дискаунтърите
Германия не може да се оплаче от липса на дискаунтъри. "Няма друга страна в света, в която дискаунтърите имат толкова голям пазарен дял, както в Германия - 40%", казва Михаел Герлин, управляващ директор на EHI Retail Institute в Кьолн". Страната успя и в опита да изнесе модела навън.
Този тип магазини, в които влизат и Kaufland, Lidl, Aldi, обещават на клиентите си ниски цени, които постигнат чрез по-ниски разходи за служители и наеми, както и по-малък избор от стока. Типичният дискаунтър има средно 2 000 - 2 500 продукта, в сравнение с до пет пъти повече в нормалните супермаркети.
В последните години техните конкуренти създадоха собствени бюджетни брандове, така че разликата в цените е минимална. Затова те започнаха да инвестират повече в осветление, дизайн, повече служители, повече марки и дори пекарни в магазините. И успяха да спечелят пазарния си дял обратно, но това отвори ниша за магазини с още по-ниски цени. И точно тук се надява място да намери Mere.