През миналата година японският производител Nissan обяви, че планира да разшири производството си в Испания като инвестира в страната 70 милиона евро. С разразяването на коронакризата обаче се появиха съмнения, че компанията може да се изтегли от испанския пазар като част от плана за намаляване на присъствието си в Европа.
Тези намерения се оказаха факт и бяха официално потвърдени от правителството в Мадрид в четвъртък. Според официално съобщение на испанските власти, цитирано от Reuters, Nissan ще затвори фабриката си в Барселона, но ще трябва да плати на страната компенсация от 1 милиард евро или 1,1 милиарда долара заради решението си.
От испанското правителство посочват, че по-изгодно решение за дружеството би било да инвестира в планираната нова фабрика за боядисване в града.
С изтеглянето на Nissan Испания ще загуби не само голям производител в автомобилната индустрия, но и 3000 работни места в неговия завод и още 20 000 работни места, които са косвено свързани с дейността му в страната.
Що се отнася до значението на базата в Барселона за бизнеса на дружеството, може да се каже, че тя е най-голямата за него в Европа след тази във Великобритания.
В сряда от групата на Nissan, Renault и Mitsubishi съобщиха, че ще предприемат действия за преструктуриране на бизнеса си с цел ограничаване на разходите и повишаване на ефективността.
Това даде тласък и на коментарите, че Renault също може да изтегли производството си от Испания. Марката има два завода в страната - във Валадолид и в Паленсия, където се правят моделите Captur и Kadjar. Според някои източници Renault може да измести производството им в Обединеното кралство.
Последните финансови резултати на Nissan идват като доказателство за затрудненото положение, в което се намира компанията. Според публикуваните днес данни за последната финансова година, приключила през март, компанията отчита нетна загуба от 671 милиарда йени или 6,2 милиарда долара.
Това са най-лошите финансови резултати за японския производител от 20 години насам. Загубата надвишава тази за 2009 година, която беше в размер на 233 милиарда йени. По-тежка е само тази от 1999 година, когато Nissan е на минус 684 милиарда йени.
Тогава бившият главен изпълнителен директор и настоящ подсъдим Карлос Гон дава старт на програмата за преструктуриране на бизнеса са компанията, която го "спасява".