Интервю с Михай Урсой, регионален мениджър Румъния, България и Молдова в SES Astra, водещият сателитен оператор в света:

Какви са предимствата на сателитните комуникации?

Технологиите се развиват по-бързо от всякога и сателитите спомагат за плавен процес на адаптация. Възможностите за добавяне на нови канали, включително HD и UltraHD, са неограничени. Сателитите са естествена платформа за предаване на съдържание с висока резолюция поради наличния капацитет. Той позволява на зрителите да получават сигнали с постоянно качество, без значение къде се намират в зоната на покритие. И добрата новина е, че сателитите са проектирани за приемане и предаване на UHD, така че не са необходими допълнителни промени за UHD предавания.

Клиентите на стрийминг услуги могат да имат проблеми, когато мрежата е лоша или сигналът е компрометиран. Кабелната телевизия изисква инфраструктура, която не винаги е на разположение, а понякога е невъзможно да се изгради в определени региони или не е търговски жизнеспособна. От друга страна, спътниците покриват широки региони, страни или дори континенти и не изпитват проблеми с предаването в изолирани райони като острови, планински райони или дълбоки долини.

Друга основна способност на сателита по отношение на наземното разпределение остава способността му да осигурява съдържание до безкраен брой крайни точки. Това е особено важно в селските райони, където разходите за широколентова свързаност и цифрова наземна телевизия се увеличават с намаляването на гъстотата на населението. Много селски райони са основни цели за растеж на доставчиците на видео, но наземните системи остават в определено неблагоприятно положение, когато става въпрос за достъп до пазара.

Какви са предизвикателствата пред медийната индустрия през 2019 г.?

Ръстът на евтиният широколентов достъп до интернет и нарастването на опциите за нелинейно гледане на видео съдържание могат да изпратят въпросителен знак върху линейните телевизионни предавания. По този начин бих казал, че 2019 г. маркира за всички участници в медийната индустрия необходимостта от адаптиране към разнообразните и постоянно променящи се навици на потребление на съдържание от различни поколения.

Всички ние трябва да следим промените в потреблението на съдържание и факт е, че променящите се навици на зрителите влияят на нашето мислене и на нашите клиенти.

За SES, краят на 2018 г. означава увеличение на обхвата ни до над 355 милиона домакинства, като повече от 1 милиард души по света разчитат на SES за своето ТВ съдържание. Стойността, която носим във видео-екосистемата, е огромна. Чрез добавяне на възможност за безпроблемно форматиране и предоставяне на програмирането на нашите клиенти в множество платформи, включително наземни, разширяваме и увеличаваме нашата привлекателност като партньори и въздействието си върху нашите видеооператори.

В този момент всички телекомуникационни компании на българския пазар - Булсатком, Виваком, Теленор и А1 имат в своята оферта OTT услуги. Смятате ли, че потреблението на нелинейно видео намалява времето, прекарано в гледане на линейна телевизия?

Бих казал, че работният поток на телекомите става по-сложен, тъй като все повече екрани трябва да се достигнат. Но митът, че "никой вече не гледа телевизия", се опровергава от данни, които показват, че линейната телевизия остава предпочитан метод на потребление, дори и за младата публика. Така че, бих казал, че телевизионните екрани не изчезват, те просто стават по-големи.

Кое според Вас е уникалното предложение на SES на пазара?

SES е световен лидер в областта на сателитните комуникации, което носи огромна отговорност за компанията. Ето защо ние продължаваме да разширяваме броя на услугите в обслужването на клиентите и сме сигурни, че винаги сме начело с най-модерните технологии. Освен сателитният капацитет, SES предлага пълна гама от наземни услуги, свързани със сателитни предавания. Това е един елемент, който ни отличава от конкуренцията. Освен това SES има уникален подход към партньорствата между доставчиците на спътникови комуникационни услуги, т.е. SES не само продава сателитен капацитет, но и интегрирани услуги. Ние оставаме близо до нашите клиенти през цялото времетраене на договора, като предлагаме маркетингова подкрепа и персонализирани PR. По този начин ние помагаме на нашите клиенти (телевизионни канали, оператори на сателитна телевизия) да увеличат аудиторията си, което в крайна сметка води до растеж на приходите за всички участващи страни.

Българският телевизионен пазар вече е доста наситен, с проникване на платена телевизия от около 88%. Смятате ли, че нова услуга за сателитна телевизия би се вписала в българския пазар?

Позволете ми да ви дам един много показателен пример от Румъния. Orange стартира своята DTH платформа на сателита на SES на 31,5 Изток, когато проникването на платена телевизия в Румъния бе над 85% и на пазара вече оперираха 4 DTH платформи. Няколко години по-късно Orange TV е много успешна и продължава своя растеж.

Използвайки най-съвременните технологии, които SES може да предложи, нашият богат опит в създаването на нови DTH платформи, нашите интегрирани услуги и маркетингова подкрепа, нов играч в България ще може да стартира DTH услуга за много кратко време, като използва силния сателитен сигнал на един от нашите спътници, който покрива цялата страна и може да бъде улавян с малки сателитни чинии.

Големият потенциал на сателитната телевизия идва от възможностите да предлага превъзходно качество на изображението и много добро покритие, дори и за отдалечените райони, които са трудно достъпни за кабела.