Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA), широко критикувана след смъртоносните катастрофи на два самолета Boeing през 2018 г. и 2019 г., отново е въвлечена във водовъртеж около големия американски производител на аерокосмическа техника, пишат медиите отвъд океана. Драматичната експлозия на полета от 5 януари тази година, когато гръмна панел на фюзелажа на самолет на Alaska Airlines, ускори напускането на редица висши служители на Boeing - включително главния изпълнителен директор Дейв Калхун, който трябва да се оттегли в края на годината. доведе и до намалено производство на 737 МАКС.

Boeing е изправен пред множество запитвания и одити в САЩ и чужбина, като компанията многократно е уверявала критиците, че работи "с пълна прозрачност и под надзора на регулаторите." Така или иначе, FAA, която видя как четирима босове идват и си отиват от август 2019 г. насам, не успя да избегне част от отговорността.

"FAA също трябва да носи отговорност", заяви сенатор Ричард Блументал, който оглавява подкомисия, разследваща практиките за безопасност на Boeing.

US регулаторите подгониха Boeing заради проблеми с още един авиолайнер

US регулаторите подгониха Boeing заради проблеми с още един авиолайнер

Подправяни ли са проверки на качеството на 787?

След инцидента с панела през януари агенцията изпрати екип да инспектира фабриките на Boeing и даде на фирмата 90 дни да предостави "план за действие" за справяне с няколко проблемни области.

Снимка 485846

Източник: EPA/БГНЕС

Самоотчитане на проблемите

"Мисля, че FAA прави най-доброто, което е възможно, и че са подобрили значително наблюдението на Boeing" след катастрофите през 2018 г. и 2019 г. край Индонезия и в Етиопия, при които загинаха 346 души, казва Джеф Гузети,който е авиационен консултант и бивш ръководител от отдела за разследване на агенцията.

"Но те не успяха да уловят производствените проблеми. В продължение на десетилетия FAA разчиташе на самите производители да самоотчитат проблемите си".

FAA, която няма пари и персонал, отдавна е делегирала работата по осигуряване на качеството на предварително одобрени служители на производителите на самолети. Това обаче създава конфликт на интереси, коментират експерти по безопасност на полетите. Според тях трябва да има промяна, при която FAA има по-пряка отговорност за надзор.

Рекордно финансиране

Ресурсите за регулации зависят пряко от Конгреса на САЩ и американският Сенат вече одобри рекорден размер на финансиране на агенцията за следващите пет години.

"Трябва да покажем на обществеността, че искаме, прилагаме и държим отговорни FAA за златен стандарт за безопасност", заяви сенатор Мария Кантуел, която председателства комисията по търговия, наука и транспорт.

"Рекордното" ниво на финансиране, според Кантуел, ще позволи на FAA да засили проверките.

Недостигът на квалифициранш кодри в индустрията - от механици до инженери, се влоши по време на пандемията, засягайки всеки важен етап в авиацията - от доставките, през производството на самолети и поддръжката.

Разследванията на катастрофите на Boeing през 2018 г. и 2019 г. показаха, че компанията съзнателно е скрила от регулатора проблеми в софтуерна система, свързана с инцидентите, каза бившият служител на аганецита Джо Якобсен пред разследващата комисия в средата на април. Якобсен, който работи за FAA в продължение на 25 години, твърди, че регулаторът е станал "пленник на Boeing".

FAA попада под Министерството на транспорта на САЩ, чийто генерален инспектор през юни 2022 г. започна одит на надзора на агенцията върху производството на моделите 737 и 787. Окончателният доклад се очаква това лято.

Инженер от Boeing: От завода излизат дефектни самолети

Инженер от Boeing: От завода излизат дефектни самолети

Сам Салехпур има сериозни опасения за безопасността на моделите 777 и 787