Въздухоплаването премина през тежка криза от началото на годината. Но според главния изпълнителен директор на Qatar Airways Акбар Ал Бакер най-тежкото тепърва предстои.
"В Европа ще има нови бейлаути и още колапси по света", каза той, цитиран от CNBC. "Заради втората вълна, смятам, че бъдещето ще е още по-тежко, отколкото беше при първата вълна. Най-страшното не зад гърба на никоя компания, не само на Qatar Airways."
От началото на годината броят на фалиралите пътнически авиокомпании вече е 43, тъй като отрасълът преминава през най-тежкия удар върху пътническите полети в историята заради мерките срещу коронавируса. Нещо повече, кризата през настоящата година идва след над десетилетие на постоянен растеж на пътникопотока.
Но броят на банкрутиралите авиопревозвачи тепърва ще расте, смята Ал Бакер, а понижаването на търсенето според него ще създаде увеличаване на монополите в сектора. Причината за това е свиването на оперативния капацитет на авиокомпаниите. А това не е добра новина за потребителите, тъй като цените за тях ще се увеличат.
До момента загубата на Qatar Airways за финансовата година 2019-2020 г. е в размер на рекордните 1,9 млрд. долара. Тя се дължи както на пандемията, така и на продължаващата блокада над Катар от група арабски държави, предвождани от Саудитска Арабия. Показателите на превозвача обаче ще продължат да се влошават, смята главният му изпълнителен директор.
"Трябва да ви кажа, че нашите загуби ще продължат, тъй като всяка авиокомпания по света ще продължи да губи пари, защото няма пътници, които да превозваме", каза той. "И дори и да има такива, трафикът е еднопосочен, защото всяка страна продължава да държи летищата затворени."
По думите му, държавите дори не позволяват на хората да напуснат пределите им, въпреки че би трябвало те да имат правото да го сторят. Някои страни създадоха "пътнически балони", позволяващи влизане на хора само от определен списък със страни. "Тази идея за балоните според мен наистина е безсмислена", каза Ал Бакер.
Според Международната асоциация за въздушен транспорт, общите загуби на отрасъла ще достигнат 77 млрд. долара за второто полугодие. През всеки месец на следващата година те ще са в размер на между 5 и 6 млрд. долара заради бавното възстановяване.
За да се понижи ефектът върху авиокомпаниите, според него правителствата трябва да осигурят още бейлаути за тях. Но все повече икономисти изтъкват очевидното - че няма нужда данъкоплатските пари да се използват за субсидиране на бизнеси, които не превозват никого. Вместо това представителите на отрасъла трябва да преструктурират дейностите си.